El vicepresident de la Federació Internacional de Drets Humans (FIDH), Karim Lahidji, va afirmar ahir que més de 2.000 persones han estat detingudes a l’Iran i centenars estan desaparegudes arran de la crisi postelectoral per la reelecció del president Mahmud Ahmadinejad.
“Segons les nostres últimes informacions, hi ha més de 2.000 persones detingudes”, va assegurar Lahidji, que també és president de la Lliga Iraniana de Defensa dels Drets Humans, amb seu a París.
El règim iranià va tornar a carregar ahir contra el Regne Unit en confirmar la detenció de vuit treballadors locals de l’ambaixada britànica a Teheran “pel seu paper considerable en els disturbis” arran dels comicis presidencials del 12 de juny. Quatre d’ells van ser alliberats ahir.
El ministre d’Exteriors britànic, David Miliband, que era a l’illa grega de Corfú per participar en una reunió de l’Organització per la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCE), es va mostrar “profundament preocupat” per la situació i va afegir que aquestes detencions són una “forma inacceptable d’intimidació i assetjament” en un moment en què les relacions entre l’Iran i el Regne Unit són especialment tenses, després que el líder suprem, l’aiatol·là Ali Khamenei, els acusés d’ingerència en els assumptes interns del país.
A principis de la setmana passada, Teheran va expulsar dos diplomàtics britànics i el corresponsal de la BBC al territori, Jon Leyne. Com a reacció, Londres va anunciar, per la seva banda, l’expulsió de dos diplomàtics iranians.
Mentrestant, el règim iranià afronta la crisi postelectoral amb la creació d’una comissió designada pel Consell de Guardians, que farà el recompte del 10% de les paperetes.
El clergue moderat Mehdi Karrubí va assegurar que acceptaria el dictamen de la comissió “si el Consell dels Guardians nomena una comissió independent amb tota l’autoritat per investigar tots els aspectes de l’elecció”.
“Espero que el Consell dels Guardians anul·li una elecció evidentment plena d’irregularitats i frau”, va expressar Karrubí.
Negativa de Mussaví
Amb tot, atès que Khamenei ja va confirmar públicament la reelecció d’Ahmadinejad –amb el 63% dels sufragis, contra el 33,75% que hauria obtingut l’opositor moderat Mir-Hossein Mussaví–, “el Consell haurà d’aprovar l’elecció i deixar el pes d’aquesta responsabilitat al líder suprem”, va objectar.
A diferència de Karrubí, que oficialment hauria obtingut el 0,8% dels vots per darrere del candidat conservador Mohsen Rezai, amb un 1,7% de suport a les urnes, Mussaví es va oposar dissabte a la creació de la comissió per investigar els resultats electorals.
Política
































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.