Dissabte, 26 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Política
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Comentaris 63 comentaris Enviar un comentari
JOAN PUIGCERCÓS,  PRESIDENT D'ERC
Joan Puigcercós i Boixassa (Ripoll, 1966) va ser ratificat ahir com a president d'ERC per una àmplia majoria, després d'haver tingut una severa derrota en les eleccions catalanes del dia 28 de novembre.

“Hem quedat atrapats en la teranyina institucional”

“He volgut mostrar que a ERC cal un canvi de cultura, amb generositat per sumar i incorporar”

“Una cosa és discrepar i l'altra, dividir; i la discrepància ha d'anar acompanyada de responsabilitat”

“El partit s'ha d'obrir, i ha de tenir una cohesió en les seves decisions”

“Farem oposició amb cultura de govern”

Joan Puigcercós
En algun moment ha fet la sensació que volíem tenir la raó moral, i això ha estat un error
Som el cinquè partit de la cambra, però a l'hora de sumar majories, sumem com els altres

A l'hora que va començar aquesta entrevista, els consellers nacionals d'Esquerra tot just desfilaven cap a la sortida.

Ha anat tot com esperava?

Si. Havia d'explicar a la militància quina havia estat la situació, on havíem d'anar i què crec que hem de fer, i he tingut la confiança del partit. Jo ja havia pres una decisió, que havia consultat. Ja havia pres la decisió fa dies, però em semblava que per respecte a la nostra gent i a la manera de funcionar d'ERC, havia d'obtenir legitimitat per preparar les municipals i per garantir un fil d'aquí al congrés.

Si no hagués anunciat que no es tornava a presentar, la votació hauria anat diferent?

No ho sé. Ja havia dit que no seria un obstacle. Jo diria que a Esquerra encara estàvem fins avui tots instal·lats en el darrer congrés, el del Fòrum; encara no hem estat capaços d'entendre que hem de fer un canvi de cultura política, començant pel president i acabant per la militància. I el meu gest, que no és personal, és dir que el canvi de cultura vol dir que siguem prou intel·ligents i generosos per veure, amb vista al congrés nacional, que som capaços de tornar a sumar, incorporar, i posar fi a una determinada dinàmica.

I totes aquestes lluites habituals a Esquerra s'aturaran?

Una cosa és discrepar i l'altra cosa és dividir. I la discrepància ha d'anar acompanyada de la responsabilitat de cadascú. Per això hem tingut un consell nacional, perquè les coses s'han de dir on toca, com toca i assumint les responsabilitats.

En aquest consell nacional hi deu haver vist gent asseguda que no han treballat precisament a favor d'Esquerra?

Sí. I els ho he dit.

Què els ha dit?

Els he dit que és una qüestió relacionada amb la confiança en ells mateixos, en la seva pròpia credibilitat, i que han de fer examen de consciència. Més d'un m'ha donat la raó. Crec que hem tancat una etapa.

Havia pensat dimitir avui?

No. Un té una responsabilitat. I hi ha una situació que cal com a mínim redreçar-la.

I el cos, li demanava anunciar que no es tornaria a presentar?

Això m'ho ha demanat el cap. És una reflexió que he estat fent durant més d'una setmana. Des del dia que vaig posar el càrrec a disposició del consell nacional, sabia que era una possibilitat.

Què en pensa de Carod?

No trobaran cap declaració crítica cap a Carod. Hem tancat una etapa. Ara bé, hi ha una reflexió que hem de fer. La culpa és negra i ningú la vol. I jo crec que hi ha moments que la gent ha d'assumir responsabilitats. Jo les assumeixo com a president, com a candidat. I sobre les decisions que ha pres aquest partit tots hem de ser responsables, però, reitero, això és una etapa tancada que per a mi no té cap importància.

Sorprès amb Benach?

Jo el respecto. Em va fer costat durant la campanya electoral, sabent que ell, pel seu rang institucional, s'hi jugava molt. Per tant, ha actuat d'una manera que no m'ha sorprès. Qui ha estat president del Parlament, o qui ha estat president del país com el mateix Montilla, probablement no volen tornar a ser uns simples diputats.

Creu que és una qüestió de prestigi institucional?

Vull entendre-ho així.

I Portabella?

En Portabella no es presentava.

Ja, però un cop coneguts els resultats, ha sortit amb la seva teoria de bastir una majoria independentista més àmplia, amb aliances amb altres forces, i tot abans del consell nacional.

En el consell nacional s'ha marcat la línia de com s'ha d'anar cap a les municipals. Però també és lògic que la gent faci alguns moviments. Ara tenim un acord per treballar. Sí que és cert que el partit ha d'obrir, obrir, obrir. Però el partit ha de tenir una cohesió en les seves decisions. I és el que hem fet. Jo vaig parlar amb Jordi Portabella i li vaig dir: “D'acord, però espera't a veure com ho articulem entre tots”, i va estar-hi d'acord.

Vostè parla d'etapa tancada, però la història d'Esquerra és que el conflicte sempre torna.

Ara hem tancat una etapa que es va obrir l'any 1996. Ha durat 14 anys. El país d'avui no és el mateix que el del 96. I malgrat tots els resultats electorals, jo estic convençut que Esquerra Republicana té un paper decisiu en el futur. D'acord que aquestes eleccions s'han celebrat en clau de continuisme o de canvi, i ha guanyat CiU, i se'ls ha de felicitar. Però també hem de pensar que les contradiccions que s'han anat acumulant fins avui tornaran a aflorar. Som dins un tel autonòmic de difícil solució. Molta gent demanava que la manifestació del 10-J havia de tenir una metabolització immediata, i els processos són molt més lents. I fins i tot CiU sap que aquell esperit del 10-J tard o d'hora es metabolitzarà. Per tant, en aquesta nova etapa nosaltres hem de ser conscients que això està obert. S'obre un nou escenari. És veritat que nosaltres havíem cantat les absoltes a l'autonomisme i ara l'autonomisme és el que dirigirà un altre cop Catalunya. Potser continuarà un temps, però ells mateixos són conscients que no tenen cap fórmula per fer-nos sortir d'on som. I també hem de replantejar-nos quin serà el nostre paper davant del que serà una redimensió clara de l'estat del benestar. La responsabilitat és redefinir el nostre paper.

Com ho faran?

No estic parlant d'una oposició pura i dura. Estic parlant d'una altra cosa. Estic parlant que ja no serà l'Esquerra del 1996, perquè aquesta Esquerra ha estat al govern. Farem oposició amb cultura de govern.

És complicat ser decisius quan aritmèticament no ho són gens.

Amb CiU sumem majoria absoluta. Sí, som el cinquè partit de la cambra, però a l'hora de sumar majories, sumem.

Un dels errors és no haver entès que una part dels vots eren cedits per electors de CiU?

Hi ha una part de l'electorat que, en el seu moment, fruit dels pactes amb el PP, van decidir bascular de CiU cap a la nostra banda. Un dels nostres errors va ser pensar que el 2003, amb 23 diputats i el 16% dels vots, havíem fet capgirar una tendència històrica. No ens vam adonar que canviar les tendències no és tan fàcil, i hi va haver una certa supèrbia per part nostra. Les tendències són molt més lentes. Però el context autonòmic entrarà en moltes complicacions.

Però ara ja no són els únics, com a alternativa.

Hi ha una altra opció independentista al Parlament. Però en aquestes eleccions, la gent que ens ha deixat de votar no ho ha fet pel que som. Ho ha fet per algunes coses que hem fet, i per altres que no hem fet, però no pel que som. I encara hi ha molta gent que ens ha fet confiança, que vol una esquerra nacional progressista, moderna, capaç d'entendre el territori i capaç d'enfocar l'horitzó del país més enllà, i això és Esquerra Republicana. No cal reinventar-la. Respectaré que hi hagi una opció que digui que nosaltres no volem jugar a res en el marc de l'autonomisme. Nosaltres això no ho hem dit mai. Nosaltres apostem pel que apostem, que és la independència, però tenim clar que mentrestant hi ha decisions que afecten la gent, com ara l'impost de successions, per posar un exemple, per a la reforma del qual vam treballar. Què passa, que havíem de dir que fins que no siguem independents no ho tocarem? Al final aquesta postura no s'aguanta d'enlloc. Per això tenim una feina molt important, que és resocialitzar Esquerra en sectors on durant molts anys havíem tingut suport. Per tant, la meva primera prioritat aquests dies és reconnectar amb aquests col·lectius que s'han distanciat d'una opció política que saben perfectament que és la que comparteixen majoritàriament però que se'ns han allunyat per l'acció de govern, perquè això ha passat. I no només ha passat per les decisions preses, sinó que també ha estat una qüestió de tracte, de diàleg.

Han estat prepotents?

En algun moment ha fet la sensació que volíem tenir la raó moral. I això és un error.

Es van permetre el luxe de donar lliçons a CiU quan vostès van arribar al govern

Sí, tothom dóna lliçons a tothom, en política. Però fixi's en un detall. Quan he dit abans que farem una oposició diferent perquè hem estat al govern, vull dir que abans no hi havíem estat. I discursos que poden ser simplistes ara no els farem, almenys és el que jo penso i proposo. Quan governes t'adones que tot té una certa dificultat, que no és tan fàcil prendre decisions, tot i que també és cert que hi ha una teranyina institucional que t'acaba atrapant. És un terreny que hem conegut i que ens permetrà fer un discurs molt més ambiciós, però alhora molt més responsable.

Això ho diu vostè, però ho sabrà fer tot el partit?

Estic convençut que sí. Més enllà dels debats interns que podem tenir, el partit ara té clar que ha de valorar tota l'experiència institucional fent política al territori per guanyar la confiança de les persones.

S'ha equivocat en alguna cosa?

Em penedeixo de coses. Si tinguéssim una moviola de la història, tornaríem enrere i moltes decisions no les hauríem pres.

Com ara?

El temps ensenya que en el món real no hi ha moviola. Ara ja està fet. Hi ha gent que diu que si haguéssim pactat amb CiU ens hagués anat millor. Això no es pot saber. I si ens haguéssim quedat a l'oposició, seríem més forts? No ho sabem.

Estan paint una patacada amb unes municipals a tocar.

L'hem paït de pressa, perquè aquestes coses costen més de digerir quan consideres que l'electorat no t'ha valorat prou. I no és així. Nosaltres creiem que l'electorat ens ha valorat, i ha valorat que no ho hem fet bé. És tan clar que ja ho hem paït.

De tota manera, anunciant que no es presenta ha obert una cursa successòria...

No.

Està segur que tothom s'esperarà fins després de les municipals?

Segur, per la responsabilitat de la gent amb l'acord a què hem arribat avui.I perquè ara vénen unes municipals que afecten tothom. Tothom serà responsable. Entenc que hi hagi gent que se m'ha ofès perquè creu que no ho havia d'haver fet aquest pas, que tampoc tenia tanta oposició. Però els he explicat que crec que ha estat el millor per tots, no només per mi. Amb aquest gest he volgut crear un estat de consciència en el partit perquè s'acabi la polifonia i per dir que aquí no tothom pot estar de gira mediàtica constant, que la gent se centri en el que toca. ERC se'n sortirà a les municipals, i farem un bon congrés.

Falta gent per marxar, encara?

Tindrem sorpreses positives de gent que s'incorporarà al partit.

Vostè se centrarà en el Parlament. Amb qui s'entendrà?

El que mirarem és de no entrar en contradiccions. El nostre programa parla d'independència. I tot el que vagi en aquesta línia, ho secundarem. Però també he de dir que una vegada s'hagi ‘proclamat' la independència amb els 14 vots actualment disponibles, caldrà continuar treballant a la Catalunya actual. Hem avançat que proposarem una ponència per avançar en el concert econòmic.

Temen que CiU passi factura?

El revengisme és un error. No crec que ho facin. Crec que ara s'entendran més amb el PSC, per interessos de present, i amb el PP, per interessos de futur, però CiU sap perfectament que quan a Madrid la cosa es compliqui necessitarà cobertura per salvar l'autogovern.

Diu que el revengisme és un error quan ERC va ser acusada de revengisme el 2003.

Mai hem estat venjatius. Una de les crítiques que ens feien els socis de govern era que érem condescendents amb CiU. Ha estat la legislatura que l'oposició ha votat més lleis amb el govern.

I ajuntaments i diputacions?

Algú podia pensar que hauríem pogut fer algun contraequilibri, però també hi havia la sensació que calia obrir finestres per ventilar. Tal com passarà a l'Ajuntament de Barcelona.

Darrera actualització ( Diumenge, 19 de desembre del 2010 19:26 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

avatar Manel Masoliver

Adéu per sempre, filldepvta!

avatar Montserrat Agulló Batlle (Cardedeu)

La debacle de ERC amb J. Puigcercós al devant era una cosa cantada, el que menys sorpresa va ser la nit electoral. Si mireu els resultats de la enquesta de avui son contundents.


Solidaritat ha agafat el relleu. Crec que tot i ser un partit históric amb unes sigles molt representatives dintre de la societat catalana no té a partir de ara massa futur. No és pot viure del passat i menys quan els últims anys s'ha actuat de manera irresponsable.


 

avatar Rafael Vidal i Pagès (Vilafranca del Penedès)

Si els d'ERC no volien pactar amb CIU el que havien d'haver fet era quedar-se a l'oposició i lluitar per l'independentis me, no VENDRE'S al PSOE/PSC per tocar poder i prebendes.  Sí, han gaudit d'uns d'anys de poder,  però ara NO TENEN CAP CRÈDIT.  Els patriotes enganyats i burlats no el perdonen ni s'en fien.

avatar Pep De Choële (Argentina)

Encara que també ho has fet malament, personalment no m'has agradat mai, Puigcercós... Trovo qu'et costa molt de plegar... Bon vent i barca nova. 

avatar salvador sala sala (Calafell)

Farem oposicio amb cultura de gobern, opsicio en fareu perque no teniu altre opcio, ara lo de cultura de gobern no crec que cap de vosaltres sapiga el significat d eixes paraules

avatar Pere Gimbernat Pujadas (Sant Feliu de Guíxols)

Estic totalment d'acord amb el Sr Rafal Vidal i Pagés.


Ara s'emporta totes les culpes en Puigcercós, però i en Carod?


En Carod és qui primer va pactar per el poder.


Jo crec que és el principal responsable de la debacle de ERC i en surt com el salvador.


La majoria de joves independentiste s votants de ERC, s'han sentit enganyats


Fer president a Pascual Maragall, encara va passar, peró José Montilla, ja no ha colat

avatar joan villaronga coll (El Masnou)

Gran error historic el de ERC quan fa anys varen volguer manar sobre tot, varen oblidar les seves bases i les seves ideas per tenir la butxaca calenta, aixo demostra el tipus de personatges que formen i han dirigit el partit, ho han pagat car i mes que ho pagaran, hauran de plegar, ara ja no tenen base per fer res, a mes els ha surtit una competencia que ja veurem fins on arriva, malauradament han portat un partit historic a ser un partit histeric a punt de desapareixer.

avatar roser castellvi

gent d'ERC poseu piles noves, que Catalunya us necessita...els resultats que teniu són els que us mereixeu, però per la Independència sóm necessaris TOTS!!

avatar roser castellvi

mai mai mai mai però mai, és bó compartir res amb el nefast  nacionalisme español, i doncs que us pensaveu...així esteu i estem

avatar Miquel Altimires i Ros (Granollers)

Manel Masoliver: Aixó que dius és  intolerable. És un insult inadmissible. És indigne de qualsevol persona ben nascuda.

avatar Ferran de Miguel Barnils (Cerdanyola del Vallès)

Be... sembla que s'ha acavat una etapa de la vida i en comença un altre. Heu deixat Catalunya feta un herial, herma i atonyinada, sense prestigi i arrüinada per mols anys... i total perquè?... Que no ho veie-ho a venir tot el tema de la bombolla inmobiliaria?... Que no ho veie-ho arrivar tot el que venía?... Tans informes i estudis sobre el sexe dels ángels, que han costat una fortuna i no vare-ho ser capaços entre tots de preveure el que pasaría?... No sería per manca d'estudis i de informes que os arriváven de tot arreu (jo els llegía cada día, del IESE, de ESADE, de LA SALLE, del NY Times, etc... Quina merda d'asessoríes son las que teniu?... o es que no en foteu cap cas del que os diuen?. Ara quedeu sorpresos, del desgavell que heu organitzat vosaltres solets, amb la vostra inopèrancia i amb la vostre manca de desició, quan encara hi erem a temps de redresar-ho tot. Entre la "Espanña va bien" del feixista Aznar,

avatar Miquel Altimires i Ros (Granollers)

Crec que la Roser Castellvi és la que està més carregada de raó. Comparteixo plenament les seves paraules. Gràcies Roser.

avatar Jordi Jordà Castells (Terrassa)

Ni mes ni menys, el preu que han tingut de pagar per la seva inadmisible inclinacio cap a l Espanyolisme del PSC. L aciutadania te criteri, i el fa servir, vosaltres, els de ERC torneu a caure en el mateix parany de sempre. Aixo no es tindria que haber plantejat, fer president a Maragall va ser una gran errada i mes fort va ser el continuisme a favor de Montilla.   Heu pagat per els vostres pecats, i qui tindria que plegar es el Sr. Carod, principal culpable del fet i que ara pretent el continuisme des.de la darrera fila.  AL CARRER !! , Josep Lluis, facis un favor i no continui en politica, es ja un inutil, i faria favor continuis donant classes de fililogia...... pero en politica, no enredi mai mes. Els Catalans ho agrairem.  i Bon Nadal a tothom !

avatar David Guinart (Barcelona)

Ningú veia que des de fa 4 anys tothom estava despotricant contra el suport donat per Esquerra (antigament ERC) als unionistes espanyols del Montilla (PSC-PSOE)????? Pel Poder, un partit dit "independentista" ha donat suport a un partit nacionalista espanyol i unionista... Pactes anti-natura per repartir-se els poltrones. Però el poble no som tan rucs com vosaltres creieu...


Quina manca de sentit comú que hi ha a Esquerra...


Adéu Espanya i Adéu Esquerra... L'únic camí, la independència: SI, CUP...

avatar Ferran de Miguel Barnils (Cerdanyola del Vallès)

i la negació de la crisi, del inútil Zapatero, sacsejat per l'engany del Estatutet i el desastre del TC... Hem patit mol tan individualm com col-lectivament... i si et poses a pensar una mica, t'en adones, de que tot s'ha prodüit, per culpa de Carod, primer i de Puigcercós encabat, fent President de la Generalitat a qui no tocava... Primer a Maragall i sobretot después a Montilla... Com voleu que el poble de Catalunya, s'en oblidi del desastre que heu representat tots els Partits Partidets i merdetes, que os anomeneu d'esquerres i que no serviu ni per pasar l'escombra del Parlament... ?... Las pasareu magres, per tornar a la política activa... vosaltres, els inútils ecopiijos i els del PSC, si continúan sent la cúa del PSOE

avatar francesc pomera (Badalona)

El que no ha de fer ERC (espero que ho torni a ser i no solsament "Esquerra") és no deixar-se atrapar pel discurs hipocrita i falsari de Carod i tots aquests simplismes de "cultura de govern", "partit de govern" etc. o "front d´esquerres", que Carod entri ja d´una vegada al Partit de Montilla i ens deixi tranquils. La Cultura de govern i bla bla bla quin llegat ens ha deixat que no sigui també bla, bla, bla i uns quants vivint com a reis a carrec dels nostres impostos. Que es fotin el seu ego macrodimansiona t allí on els capiga. Desde dins del govern no es fa res si no és que hi arribes legitimament i sense trampes amb majoria absoluta que vol dir que la gent està amb tu. No per fer de minyona d´altres. Esquerra ha de ser independentista i unir-se a Carretero i a Laporta per portar el país a l´indepèndencia. Si ho fa així ara tindran una opotunitat si elSr Mas ens deceb. Si s´embranca en tota aquesta porqueria de ser "més" o "tant" d´esquerres com independentista segu

avatar Rossend Costa Salvans (Molins de Rei)

Comentaris com el del Sr. Manel Masoliver, hem demostren de quina calanya son alguns independentisdt es del meu pais. Si la independencia ha de venir de mans de tius com aquest, senyors feixistes impresentables ja us la podeu quedar. Jo vull la independència, pacífica, democràtica i aon tothom que viu i treballa a Catalunya s'hi trobi be. No vull una Catalunya nazi. Si ha de ser així, endavant ja us fareu.


Estic totalment en contra de tots els comentaris que hi han, cap per mi, reflecteix el que ha passat, però al menys, la majoria tenen algun fil argumental, encara que jo hi estigui en contra, perè el del Sr. Masoliver es simplement el de un fatxa, neonaciste, que no es mes vàlid que el de qualsevol fatxa espanyoliste nomès pel fet de ser independentista. Sento vergonya aliena del meu pais quan has de llegir aquesta mena de comentaris

avatar Miquel Bravo i Franch (Pallejà)

Estic totalment d'acord amb el Sr.Miquel Altimires i Ros (Granollers) pel post que ha escrit i que fa referencia al insult que el Sr. Manel Masoliver li fa al Sr. Puigcercòs.

avatar Francesc Piedra Sánchez (Barcelona)

SR.PUIGCERCÓS, això ho tenies que haver fet la nit de les eleccions i tota la teva camarilla (Ridao, Vendrell etc.) I possiblement ara per a les municipals podíeu  aguantar una mica, de tota manera espero que a partir d 'ara feu la política independentista que com a partit us correspon i mai més pacteu amb cap partit espanyolista, perquè com diu la ROSER CASTELLVI, tots serem necessaris quan declarem la independència.

avatar Jaume Pontgallego
post-28N (11) || LA RESPONSABILITAT DE CiU ||
Les urnes han volgut que CiU lideri el país, i així serà en aquesta novena legislatura. Ja vam escriure que entenem perfectament aquest vot de Catalunya a favor d’una candidatura que, en el context polític, econòmic i social d’avui, ha centrat la campanya apel·lant a la consecució del, més que necessari, vital concert econòmic. I segons el que faci la federació en aquests quatre anys que vénen, més persones o no tantes li renovaran la confiança l’any 2014. Sempre ha estat així i així sempre serà a totes les democràcies. ||
En el discurs del candidat Artur Mas començarem a veure cap a on es decanta Convergència i Unió. De moment no ens han desagradat gens les declaracions de divendres a Catalunya Ràdio de la flamant presidenta del Parlament, Núria de Gispert (UDC). ||
Efectivament, si a l’actual model de finançament li queden dos anys de vida, no veiem cap motiu perquè Catalun
Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Sabadell/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Sabadell

MANIPULADORS/ES

GRUP CATALA DE TREBALL, ETT, S.L.

24/05/12 16:45 - SABADELL

FARMACÈUTICA

GRUP CATALA DE TREBALL, ETT, S.L.

24/05/12 16:41 - SABADELL

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter