Convergència Democràtica de la Franja (CDF), partit creat fa dos anys a Fraga a partir d'un nucli local amb representació a l'Ajuntament fragatí, Alternativa Cívica, es presenta a les eleccions a Fraga i preveu anunciar durant aquest mes altres candidatures al llarg de les cinc comarques de la Franja. A més de Fraga, CDF té un nucli emergent de militants a la Ribagorça, a través de l'historiador i activista cultural Carles Barrull i de les estretes relacions que manté amb gent de la comarca l'eurodiputat de CiU Ramon Tremosa, amb orígens familiars a Areny de Noguera (Ribagorça) i amb segona residència a la zona. En conjunt, CDF té uns cinquanta militants. El secretari general de CDC, Felip Puig, va apadrinar el nou partit en la seva fundació, tot i que orgànicament CDF és un partit independent amb estatuts, logotip i sigles propi. Això sí: Marta Canales, la secretària general de CDF, va anar a les llistes europees de CiU.
A Fraga, CDF presenta com a cap de llista a un veterà polític local, Paco Tejero. Va ser al govern de la ciutat durant 16 anys, amb el PSOE, i va ser el primer president del Consell Comarcal del Baix Cinca, entre el 1999 i el 2003. Aquell darrer any, però, va abandonar la política per desavinences amb el partit, va tornar el carnet i es va centrar en l'activisme cultural. És membre fundador de l'Institut d'Estudis del Baix Cinca. Després de vuit anys lluny de la política, Tejero hi torna de la mà de la nova CDF amb la intenció d'entrar al consistori com ho va fer Alternativa Cívica fa quatre anys i si és possible ser un partit clau en la formació de majories. La rehabilitació del nucli històric, la situació del barri de Miralsot, l'alliberament del peatge de l'AP2 i assumptes ambientals com l'oposició a la tèrmica de Mequinensa i a la macrociutat de casinos de Gran Scala, a la veïna Ontinyena, són l'eix del programa de CDF per a Fraga i la comarca del Baix Cinca. CDF no descarta que algun polític de CDC pugui anar durant la campanya a Fraga a donar suport al partit.
CDF també reclama el desplegament de la Llei de Llengües per normalitzar el català a la Franja i de l'acord signat recentment entre Aragó i Catalunya perquè TV3 arribi a tots els racons de la Franja. Actualment hi ha pobles aïllats del Matarranya i de la Ribagorça a on encara no hi arriba el senyal. En aquesta darrera comarca, CDF s'ha posicionat darrerament amb molta contundència en contra de la MAT de Ponent, juntament amb Chunta Aragonesista, ERC del Pallars Jussà i grups ecologistes dels dos costats de la frontera.
Segons Tejero i Canales, la marca Convergència pot crear antipaties en els sectors més anticatalanistes d'Aragó però també genera molt suport i empatia. “De moment no ens han omplert el local de pintades”, diu amb ironia Tejero, que destaca la imatge de partit seriós i de govern que té CDC a Aragó.
D'altra banda, L'Entensa de Calaceit va aprovar ahir a la nit la seva candidatura a les eleccions del 22 de maig amb Paulí Fontoba, actual regidor de la formació en aquest consistori del Matarranya, com a cap de llista de la formació. L'Entesa està associat a ERC de les terres de l'Ebre i Fontoba és un conegut activista cultural a favor de la potenciació del català a la Franja i del reconeixement, com a mínim, d'un estatus polític i lingüístic especial per a la Franja, similar al que pot gaudir la Val d'Aran a Catalunya. Fontoba és actualment president de la Institució Cultural de la Franja de Ponent, principal òrgan de promoció de la cultura catalana a la Franja.
Tot i comptar només amb un regidor, l'Entesa ha aconseguit aquest mandat èxits rellevants, com ara força una moció unitària de tot el ple de l'Ajuntament i també del consell del Matarranya a favor de la recepció en TDT de tots els canals de TV3 a la Franja, així com posicionaments institucionals a favor d'un reconeixement clar del català a la Llei de Llengües d'Aragó.

































Comentaris
Política expansionista e intervencionist a catalana en las autonomías vecinas que provocan rechazo y animadversión contra el pueblo catalán.
Frank .
Referent a la teva sortida comentarística ("Política expansionista i intervencionist a catalana a les autonomies veïnes que provoquen rebuig i animadversió contra el poble català.") afegir dues més .
Primera : El rebuig , de moment , només el tens tu .
Segona : Si a Catalunya n'hi han partits socialistes , comunistes , populars , federals , verds , falangistes i altres com a la resta d'autonomies . Perquè no hi poden haver-hi convergències i iniciatives democràtiques ?
Pensa que allò de lo meu , meu i lo vostre de tots dos està acabant-se .
Què hi farem !
Més "expansionista" són partits tipus PAR, que pretenen que la gent de la Franja pensi, actuï i parli com si fossin un barri de Saragossa.
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.