Política

Abertis diu que comprèn la reacció contra els peatges a Catalunya

La companyia afirma que hi ha un greuge comparatiu amb bona part de l'Estat per una xarxa viària “inharmònica i desequilibrada territorialment”

Defensa els seus drets i reclama que es garanteixi el cobrament

Comprensiu amb els ciutadans i contundent amb les administracions. Així va reaccionar ahir la concessionària Abertis davant la campanya #novullpagar contra els peatges a les autopistes catalanes. Una iniciativa que la mateixa companyia reconeixia que està agafant un volum “creixent” que arriba ara al centenar de casos diaris. La gran majoria són a Catalunya –els peatges de Vilassar i Mollet són els que en registren més–, i alguns al País Valencià. Per això, admeten “preocupació” veient l'augment de gent que s'hi afegeix.

En tot cas, la concessionària va donar la raó a alguns dels arguments que participants en la campanya han reiterat, si bé alhora va defensar amb fermesa els seus drets i va instar les administracions a dissenyar el marc legal perquè es compleixin. En la presentació a Girona de la finalització de les obres d'ampliació de l'AP-7, el director general d'Abertis Autopistas, Josep Lluís Giménez, va afirmar: “Entenem el raonament dels ciutadans i és comprensible per la situació de crisi i també per una xarxa viària que és inharmònica i desequilibrada territorialment.” Giménez, fins i tot, va parlar del “greuge comparatiu” que pateixen els ciutadans de Catalunya i altres territoris respecte a bona part de l'Estat, i va posar la pilota a la teulada de l'administració.

De fet, des d'Abertis s'insisteix en el seu paper de gestors d'infraestructures i no de planificadors, assumint algunes de les concessions que treuen a concurs tant l'Estat com la Generalitat i garantint el manteniment, el confort i la seguretat de les autopistes. Per això Giménez va avisar que com a gestors tenen dret a cobrar el peatge i que, un cop comprovada la magnitud que està assolint el moviment, utilitzaran les armes que tenen a la seva disposició per fer-ho. Aquestes són agafar les dades dels vehicles infractors i sol·licitar posteriorment l'abonament de l'import del peatge, i alhora transmetre la documentació a l'administració perquè faci la denúncia pertinent.

Arran dels dubtes legals que han sorgit arran del #novullpagar, Abertis creu que les institucions “han de preveure els mecanismes per garantir el cobrament del peatge. Si això no es fa i s'acaba consolidant una impunitat davant les infraccions del contracte entre conductors i concessionària, “crearia una inseguretat jurídica a les empreses” que Giménez va comparar amb el cas de l'Argentina i Repsol i YPF.

Giménez va incidir també en el model de gestió viària de l'Estat que genera aquests greuges comparatius. Pel directiu, és l'administració la que decideix com finança les infraestructures, i “si volen rescatar autopistes i hi ha capacitat econòmica per fer-ho, que ho facin”. Però l'aposta de l'empresa és precisament crear un model més homogeni a l'Estat en què es potenciï el pagament per ús, de manera que siguin els usuaris de cada carretera els que paguin per circular-hi: “Creiem que en vies d'alta capacitat aquesta és la millor solució”, posant com a exemple que un jubilat no necessàriament ha de finançar amb els seus impostos unes carreteres que no farà servir, o les mesures que graven els medicaments o les receptes que s'han aprovat recentment.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.