Política

De les paraules als fets

Foment no para de dir que l'eix mediterrani és prioritari, però només hi ha posat a licitació o adjudicat 128 milions en obres enguany

La xifra puja a 2.151 milions al TAV Madrid-Galícia

Bones paraules del govern de l'Estat sobre el corredor mediterrani, tantes com vulguin. Ara, els fets, allò que surt al BOE, no enganyen: 128 milions d'inversió mobilitzada enguany, per 2.151 del TAV Madrid-Galícia, disset cops més. Sobren els comentaris.

La construcció de la línia d'alta velocitat al nord-oest avança a tota màquina. Des del canvi de govern amb l'any nou, l'Estat ja hi ha adjudicat obres per valor de 1.021 milions, i n'hi ha posat a licitació per 1.129 més. No hi ha austeritat que valgui per a un projecte que és la nineta dels ulls tant de l'executiu del PP com de l'anterior del PSOE. “S'està complint la programació que vaig deixar”, es felicitava la setmana passada l'exministre de Foment José Blanco, el pare de l'obra, quan va sortir en defensa del greuge comparatiu denunciat pel president Mas al Parlament.

Segons la seva successora, la també gallega Ana Pastor, fins ara tot just s'hi han gastat uns 400 milions. Encara en falten 8.000 més. Enguany, els pressupostos de l'Estat ja n'hi reserven 1.217. Això només al tram d'Olmedo (a uns 40 quilòmetres al sud de Valladolid) a Vigo, perquè el TAV Madrid-Valladolid ja fa quatre anys que està en servei.

En espera de l'estudi de viabilitat oficial, Blanco i Pastor afirmen que l'obra és rendible perquè garanteix la “vertebració i la competitivitat” d'una àrea “poblada per 20 milions de persones”. Però el cert és que una filtració publicada fa un any a la premsa madrilenya, llavors desmentida per Foment, parlava d'una irrisòria previsió de 3.000 passatgers diaris, que donen per a tres trens per sentit (el TAV Madrid-Barcelona, ara amb 28, va obrir amb 17). Ruïnós.

“Prioritat” mediterrània

Millors desitjos encara, però molts menys fets, ha obtingut el corredor mediterrani –tant per a passatgers com per a mercaderies–, amb estudis de rendibilitat social i econòmica incomparablement superiors. Com el seu antecessor, Pastor no s'ha cansat de remarcar la prioritat que li dóna el govern de l'Estat, a la mateixa alçada, això sí, que l'eix atlàntic (inclòs el ramal cap al País Basc, teòricament l'avalat per la UE) i el central transpirinenc, vetat a Europa per ser finançat dins la seva xarxa bàsica.

Fent una lectura generosa (comptant un tram prop d'Alacant que de fet pertany al TAV Madrid-Múrcia), en quatre mesos el nou equip de Foment ha adjudicat a l'eix mediterrani obra per valor de 26 milions i n'hi ha posat a licitació per 102 més, inclosa l'estació de Girona i la via entre la Sagrera i Mollet, dues actuacions que acumulen retards històrics i que tornaran a posposar al 2013 –21 anys més tard de l'estrena del primer TAV a l'Estat– la connexió en alta velocitat amb França. En el pressupost del 2012, l'Estat reserva 1.342 milions a l'eix, sobretot per pagar les obres fins a la frontera (346 milions) i de València a Castelló (627, a la línia Madrid-Castelló), si bé hi inclou també 145 milions a Múrcia i 208 a Granada.

Trams encallats

El coll d'ampolla de via única entre Vandellòs i Tarragona, adjudicat el gener del 2011 per 205 milions, seguirà aturat perquè en rep només 14, i del tram del TAV fins a Castelló no hi ha ni l'estudi fet, com tampoc de la línia per a mercaderies de Tarragona a Castellbisbal, que resseguirà l'antiga Reus-Roda.

Pastor –que diu que finalitzar l'eix fins a Algesires costa 47.000 milions, dels quals només 2.500 corresponen a Catalunya– també ha confirmat la instal·lació del tercer rail fins a València el 2015 (projecte anunciat per Blanco al setembre), però enguany no hi reserva ni un euro.

L'única a Europa que manté la cantarella de la travessia pirinenca

Semblava que la decisió de Brussel·les a l'octubre d'excloure la travessia central pirinenca de la xarxa transeuropea, que cofinançarà fins al 2030, havia tancat la tossuderia espanyola, però li va faltar temps, a la nova ministra Pastor, per reobrir el cas. Al febrer ja reclamava a Europa que s'hi repensés, i situava l'eix en la mateixa escala de prioritats que el mediterrani.

Tampoc li van fer cas, i el 22 de març tots els ministres de Transports, tret de l'espanyola, corroboraven l'acord polític sobre la xarxa bàsica.

Pastor, però, defensa que s'està treballant amb França en un estudi per poder construir la línia a llarg termini, i per això encara confia que s'acabarà incloent el projecte en la seva tramitació al Parlament Europeu. De moment, el pressupost de l'Estat aquest any no hi destina res.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.