Política

Els peatges catalans salven els espanyols de la fallida

Acesa és una de les quatre úniques concessionàries de l'Estat amb beneficis

ERC critica que s'avancin diners per rescatar els gestors d'autopistes deficitàries

CiU vol rebaixes per als camions a l'AP-7

Un decret de l'Estat de l'1 de gener de 2011 autoritzava determinades concessionàries d'autopistes espanyoles dependents de l'administració estatal a establir un compte de compensació a partir d'aquella data. Què significa això? Que el govern avança transitòriament a les concessionàries els ingressos per mantenir la seva estabilitat econòmica a curt termini, amb la devolució prevista quan els trànsits es compleixin. Dit d'una altra manera: si es preveu que aquella infraestructura tindrà un volum de trànsit determinat, l'Estat avança els diners basant-se en aquesta dada i, a final de l'exercici, amb els saldos de vehicles comptabilitzats, es fan comptes i la concessionària torna els diners i es queda els guanys que quedin per sobre de la suma prevista.

Aquesta mesura es va implantar, explica el secretari nacional de política territorial d'ERC, Ricard Martínez, per garantir obres com ara l'ampliació de tres carrils de l'AP-7 als trams de Girona i Tarragona. Però sobretot perquè les infraestructures deficitàries de titularitat estatal tinguin garantida la viabilitat. I és que aquest és un aspecte que, amb les dades a la mà que ha facilitat el govern a ERC –en resposta a unes preguntes presentades pel portaveu al Congrés, Alfred Bosch–, es fa evident: de les 30 autopistes amb peatge que hi ha a l'Estat, només n'hi ha quatre que tinguin beneficis. Les vint-i-sis restants van ser deficitàries el 2010, d'acord amb l'informe estatal. Els números només quadren a Acesa (trams catalans de l'AP-7 i de l'AP-2 i el tram de l'AP-2 fins a Saragossa), Eje Aeropuerto (a Madrid), Aucosta (AP-7 de Cartagena a Vera) i Madrid-Toledo. La resta tenen un balanç negatiu.

La que més diners genera, amb diferència, és Acesa. Amb uns ingressos de 467 milions només de peatges i 125 d'altres vies, té unes despeses d'explotació de 113 milions i en gasta 479 en obres i manteniment. El total dóna un saldo positiu de 40 milions, molt per sobre dels 1,6 d'Aucosta, els 334.000 euros del Madrid-Toledo i els 287.000 euros de l'Eje Aeropuerto.

Per a què ha servit, doncs, el decret estatal? Segons ERC, per fer un rescat encobert del sistema d'autopistes de l'Estat espanyol. “A mesura que ha avançat la crisi, no es justifica gens que l'Estat avanci uns diners a unes empreses per evitar que facin fallida.” Al seu parer, aquesta operació no té cap sentit, i s'hauria de parlar sense embuts d'un rescat del sector. El partit es plantejarà portar a terme algun tipus d'iniciativa parlamentària al Congrés sobre el tema.

CiU i els camions a l'AP-7

El portaveu de Foment de CiU al Congrés, Pere Macias, ha proposat aquesta setmana al Congrés que l'Estat redueixi a la meitat el peatge que abonen els camioners a l'autopista AP-7, i que es prohibeixi que el trànsit pesant circuli per l'N-II, almenys a Girona. D'aquesta manera, es podria reduir la taxa d'accidentalitat que té aquesta carretera. Segons Macias, molts camions opten per l'N-II per evitar el pagament de peatge i afegeixen perill a una carretera que està amb les obres de desdoblament abandonades. Macias també ha denunciat la “discriminació comparativa” que pateix Catalunya, que concentra el nombre més elevat de peatges a l'Estat.

467,8
milions
va recaptar la concessionària només pel cobrament de peatge als usuaris.
40,8
milions
és el resultat financer del grup Acesa durant el 2010.

L'autopista es torna a apujar avui, ara un 3%

La tornada de vacances es farà amb un increment de peatges, ja que a partir d'avui s'aplica el nou IVA estatal, que suposarà un augment del 3%. Amb aquesta nova puja, l'increment global arribarà a més del 10%, ja que a finals de juliol ja es va apujar un 7,5% perquè l'Estat va deixar de pagar a les concessionàries la bonificació que rebien des del 1998 per aplicar descomptes.

Tot plegat ha derivat en l'aparició del moviment #novullpagar, en què centenars de ciutadans han optat per no abonar l'import del trajecte quan han arribat al peatge corresponent. Se n'han fet diverses convocatòries –la darrera a la Jonquera–, però el moviment continua ben viu. Un exemple d'això es va produir ahir al migdia a la plaça de la Vila de Vilafranca del Penedès, que es va convertir en un clam unànime en suport de la campanya d'insubmissió als peatges. Els Diables de Vilafranca van repartir més de 3.000 bandes de la campanya Prou Peatges #novullpagar coincidint amb una actuació i que va servir per denunciar que els catalans continuem pagant per uns peatges ja amortitzats.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.