Política

Convèncer els ianquis

Tres joves recorreran 13.000 quilòmetres als Estats Units per difondre la consulta per la independència i el dret a decidir entre els nord-americans

Rodaran un documental en què alternaran escenes del viatge amb entrevistes a personalitats i lliuraran als capitolis de 24 estats la Declaració de Sobirania i una samarreta del Barça

Volen difondrela consulta per la independència i
el dret a decidir entre
els nord-americans

Joan Cases, Neus Màrmol i Julio Gómez volen avui a Nova York. Quan hi arribin els estarà esperant un Chevy, o potser un Dodge, amb el qual recorreran 13.000 quilòmetres en tres setmanes que els portaran a 24 estats dels Estats Units. Durant aquests dies rodaran un documental que, a l'estil de les road movies, mostrarà el peculiar viatge que els tres joves s'han plantejat: difondre la consulta per la independència i el dret a decidir entre els nord-americans i alhora recollir les seves impressions sobre el procés. El seu no serà un viatge de plaer, sinó de feina, ja que pretenen conduir una mitjana de 650 quilòmetres diaris en un viatge pagat exclusivament per ells i entrevistar catalans, personalitats que viuen als Estats Units i nadius; portar l'estelada a llocs emblemàtics i lliurar als diversos capitolis la Declaració de Sobirania i el dret a decidir que va aprovar el Parlament el 23 de gener. Tot plegat, amb la samarreta del Barça com a millor ambaixadora de la causa.

Cases, Màrmol i Gómez, veïns d'Olesa de Montserrat, Esparreguera i Collbató, s'han pres al peu de la lletra l'última frase de la declaració, aquella que encoratja “tots els ciutadans i ciutadanes a ésser protagonistes actius del procés democràtic d'exercici del dret a decidir del poble de Catalunya”. Van decidir crear l'associació Dretadecidir.com –“curiosament, el domini d'internet estava lliure”, expliquen tots tres–, a través de la qual plantegen diverses campanyes, i el viatge que comencen avui n'és una. “La declaració diu que el poble s'ha de mobilitzar, i nosaltres pensem que el tema s'ha d'internacionalitzar”, assenyala Cases. “I quina és la marca més important que té Catalunya a l'estranger? El Barça”, assegura. Per aquest motiu, una de les propostes que fan els joves és descarregar el logo amb l'estelada del web de l'associació i imprimir-lo en una samarreta del Barça. “O de l'Espanyol, o de qualsevol equip, i que després la gent es faci fotos i ens les enviï per fer una galeria d'imatges.”

Pel que fa al viatge, que qualifiquen de gest simbòlic, inclourà diverses accions. Entrevistaran persones instal·lades als Estats Units com ara Mary Ann Newman, l'exdirectora del Catalan Center de Nova York, i Jaume Soler, el president del Catalan Institute of America. Faran trobades amb grups de catalans que viuen als Estats Units com ara les penyes barcelonistes de Nova York i Washington. Entrevistaran nord-americans, “tant en el segment més culte de la universitat com al supermercat”, afirmen, per veure què pensen de la possible independència de Catalunya. “Els nord-americans tenen un sentiment molt patriòtic, però cada estat s'organitza per si mateix, i nosaltres volem crear un debat”, assenyala Cases. A més, a cada capital d'estat lliuraran, al capitoli corresponent –les seus parlamentàries– el llibre What's up with Catalonia, editat per Luz Castro, una carta amb la Declaració de Sobirania i una samarreta del Barça amb l'estelada al davant i el nom de l'estat corresponent al darrere.

El resultat del viatge quedarà recollit en un documental rodat per Gómez que es començarà a exhibir a l'octubre a través de centres cívics i internet. “Ens plantegem aquest viatge com a prova pilot. Si va bé, faríem una cosa similar a Europa el 2014”, expliquen. Aspiren a trobar finançament a través del micromecenatge i de donacions. “Si recuperem 3.000 o 4.000 euros estarem contents”, afirmen, i assenyalen que ho fan “per la causa”.

Córrer per decidir
Una de les accions que proposa l'associació és córrer pel dret a decidir. Suggereixen que els aficionats a córrer sumin els seus quilòmetres fins a arribar als 32.107, al·ludint als 32.107 quilòmetres quadrats que té Catalunya. Aquest repte, que plantegen a través de la plataforma Endomondo, està obert fins al gener del 2014, “l'any en què Catalunya vol tenir el dret a decidir el seu futur”.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.