Política

EMAD KIYAEI

DIRECTOR DE L'AMERICAN IRANIAN COUNCIL (AIC)

“Cap poder regional o global pot dominar l'Orient Mitjà”

“És simplista reduir tots els conflictes de la zona a una pugna entre xiïtes i sunnites, amb l'Iran i l'Aràbia Saudita alimentant el caos”

“L'acord nuclear per si sol no resoldrà dècades de disputes entre Teheran i Washington, però pot suposar un pas cap a la distensió”

COMBATENT MALENTESOS Emad Kiyaei és un ferm defensor de la diplomàcia. Dirigeix l'American Iranian Council (AIC), una organització sense afany de lucre que es proposa “ajudar els polítics i els ciutadans dels EUA i l'Iran a superar els malentesos” que han malmès les relacions entre tots dos països des del 1979. Kiyaei és també investigador a la universitat nord-americana de Princeton (Nova Jersey)
Les sancions a l'Iran han fracassat perquè han accelerat el programa nuclear,
en lloc de frenar-lo
La qüestió és saber si els EUA respondran a les concessions iranianes alleujant les sancions
Nord-americans
i iranians tenen una visió semblant sobre la lluita contra Estat Islàmic

Enemistats des del triomf de la revolució islàmica del 1979 a l'Iran, Washington i Teheran han donat una primera mostra de desgel amb la firma de l'acord marc sobre el programa nuclear iranià, el dia 2 d'abril a Lausana (Suïssa). L'Iran es compromet a reduir la seva activitat atòmica i a obrir les seves centrals als inspectors internacionals, a canvi de l'aixecament de sancions econòmiques. L'acadèmic Emad Kiyaei confia que el pacte tancat a Suïssa –qualificat d'“històric” pels presidents Obama i Rohani– es concretarà a finals de juny en un acord sobre el programa nuclear iranià que, alhora, servirà per estendre la cooperació entre iranians i nord-americans a altres qüestions sensibles com ara l'Iraq, Síria o la lluita contra Estat Islàmic.

L'acord de Lausana es pot considerar el primer senyal de distensió des del 1979?
Des del 1979, les relacions entre els EUA i l'Iran s'han vist afectades per la desconfiança, els malentesos i per polítiques de coerció fallides. Hi va haver intents d'aproximació en el passat, però tots van fracassar perquè els governs de Washington i Teheran no estaven preparats per assumir el risc polític de fomentar una millora de les relacions. L'últim avenç en les negociacions nuclears ha canviat la dinàmica i podria constituir el pas més important cap a la distensió. El dossier nuclear per si sol no resoldrà dècades de disputes entre tots dos països, però el fet que els EUA i l'Iran s'hagin obert a mantenir converses bilaterals indica que podrien estendre les discussions a altres qüestions candents.
Quines probabilitats hi ha que s'arribi a un acord final? Coneixem les reticències del Congrés nord-americà, les pors d'Israel però i, a l'Iran, quina oposició hi ha al pacte?

Les potències mundials (els cinc membres permanents del Consell de Seguretat de l'ONU i Alemanya, P5+1) i l'Iran han invertit grans quantitats de capital polític, de temps i de concessions per allunyar-se ara d'un acord. Fins i tot amb un Congrés dels EUA reticent, amb radicals a l'Iran i amb opositors a l'acord dins de la regió (Israel i l'Aràbia Saudita), és improbable que puguin fer descarrilar les converses nuclears i hi ha optimisme que el P5+1 i l'Iran arribaran a un acord final global a finals de juny. Sempre hi ha una petita probabilitat que les converses fracassin. Això passaria si el P5+1 o l'Iran no complissin els compromisos adquirits. El principal problema és saber si les potències mundials, i concretament els EUA, alleujaran les sancions un cop s'hagi firmat l'acord. Els iranians han fet concessions importants amb relació al seu programa nuclear, acceptant les mesures més exhaustives d'inspecció, supervisió i verificació de la història del règim de no-proliferació. La qüestió és si les potències mundials seran capaces d'alleujar puntualment les sancions en resposta a les concessions fetes pels iranians.
Com han perjudicat l'economia iraniana, les sancions internacionals?
Durant un cert període, la moneda es va devaluar més d'un 300%, el cost de la vida dels iranians es va disparar i hi va haver escassedat de béns com ara medicaments. Ara bé, si les sancions estaven destinades a frenar el programa nuclear iranià, han fracassat, perquè el que han fet és accelerar-lo. Abans de les sancions, l'Iran tenia una planta d'enriquiment d'urani, uns pocs centenars de centrifugadores, capacitat per enriquir [urani] només per sota del 5% i una petita reserva d'urani poc enriquit. Després de les sancions, disposava de dues plantes d'enriquiment, un reactor d'aigua pesant, un cicle complet de combustible nuclear, enriquiment al 20%, deu tones de reserves d'urani de baix enriquiment i 20.000 centrifugadores. Això vol dir que la millor fórmula per avançar no són més polítiques coercitives, sinó diplomàcia. L'últim avenç en les negociacions avala aquesta posició.
Estem presenciant una guerra a l'Orient Mitjà entre musulmans sunnites i xiïtes, entre l'Aràbia Saudita i l'Iran. Fins a on portaran la seva rivalitat pel control de la regió?
Certament, diversos conflictes violents s'estan propagant a l'Orient Mitjà des del Iemen a Síria, el Líban, l'Iraq i hi ha inestabilitat a Jordània, Bahrain i l'Afganistan. Però seria simplista reduir tots aquests conflictes a una pugna sectària entre xiïtes i sunnites, amb l'Iran i l'Aràbia Saudita alimentant el caos. La realitat és complexa, amb una xarxa de relacions que han arrelat amb l'expansió d'ideologies extremes, doctrines i concentració de poder, recursos i influència. Cap poder regional, ni tampoc global, pot tenir una hegemonia completa sobre l'Orient Mitjà, per tant calen esforços conjunts per anar a l'arrel dels darrers fenòmens que assetgen la regió. La seguretat i l'estabilitat de l'Orient Mitjà són primordials per a la comunitat internacional i requereixen solucions sorgides de la cooperació amb els poders regionals i la col·laboració i el suport dels poders mundials. Cal que l'Aràbia Saudita, l'Iran, Turquia, Egipte i l'Iraq es comprometin a un diàleg per abordar temes clau i comprendre les causes que han exacerbat la violència a la regió.
Washington i Teheran ajuden faccions oposades a Síria, al Líban, al Iemen, però tenen un enemic comú: Estat Islàmic. És imaginable una mena d'aliança entre nord-americans i iranians a l'Iraq o, fins i tot, a Síria?
Tot i mantenir diferències importants en una sèrie de temes, els EUA i l'Iran veuen d'igual manera alguns conflictes clau a l'Orient Mitjà, incloent-hi el combat contra Estat Islàmic. És per això que la resolució del dossier nuclear iranià podria servir com a plataforma per a més cooperació en altres temes urgents d'estabilitat i seguretat regionals. Els EUA i l'Iran ja ho havien fet això, després de la caiguda dels talibans el 2001 i de Saddam Hussein, el 2003. Llavors, la cooperació tàcita va fer possible ràpides victòries a Kabul i a Bagdad. No obstant això, l'administració Bush va correspondre a la cooperació iraniana qualificant l'Iran d'“eix del mal”. Ara les circumstàncies són diferents i hi ha l'esperança que, avançant en les negociacions nuclears, els EUA i l'Iran es comprometin a abordar els afers de seguretat regional en estreta cooperació amb altres països de la zona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia