Diumenge, 27 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Economia
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

Des del gener s'han quedat sense feina 1.355 autònoms gironins per la crisi

Patronals i sindicats alerten que la situació s'agreuja per les dificultats en el finançament i la morositat en cobraments

Els autònoms pateixen de manera molt significativa la factura de la crisi. Els mesos de gener i febrer van perdre la feina 1.355 persones d'aquest col·lectiu, i des del maig del 2008 s'han donat de baixa 4.459 persones, segons dades facilitades per la UGT. Actualment hi ha registrats 63.084 autònoms a les comarques gironines. Les dificultats de finançament afecten de manera greu aquest sector, segons alerten patronals i sindicats. I la situació lluny de millorar tendeix a agreujar-se, ja que actualment s'hi afegeix l'augment de la morositat, amb els problemes que això comporta per a molts autònoms que tenen una empresa per poder disposar de liquiditat i continuar els negocis. Les entitats d'estalvi asseguren que si els projectes són solvents disposen de finançament.

El maig de l'any passat hi havia 67.543 autònoms a les comarques gironines i aquesta xifra s'ha reduït fins als 63.084 actuals. En el conjunt de Catalunya s'ha passat de 595.725 autònoms a 568.441. Aquestes dades, que es recullen en un informe de la UGT, posen de manifest un «panorama decebedor», segons s'alerta, ja que reflecteixen una accelerada pèrdua d'autoocupació. «La situació cada cop és pitjor i des de la UGT demanem un nou impuls de mesures per potenciar l'accés als crèdits per posar en marxa un negoci o una iniciativa viable», destaca la secretària general de la UGT a les comarques gironines, Dolors Bassa. La UGT està potenciant l'assessorament a aquest col·lectiu, que té de moment el greuge afegit que no cobra atur i, tot i que hi ha propostes en l'àmbit estatal, almenys fins al gener del 2011 no està previst que es pugui cobrar la prestació.

Situació «preocupant»

El secretari general de la federació Trade de CCOO a Catalunya, Jordi Gutiérrez, destaca que entre els sectors més afectats hi ha el transport, la construcció, el comerç i la pagesia. «Tant els autònoms amb empresa o sense, com els que tenen treballadors a càrrec o no, tenen problemes amb les dificultats de finançament i amb la morositat en augment. La situació és molt preocupant, ja que a més hi ha l'afegit que alguns deixen de treballar i tenen deutes i això afecta el seu patrimoni, ja que la majoria no constitueixen societats i la responsabilitat és personal», indica Gutiérrez.

Recerca de solucions

El president de Pimec Girona, Iñaki Frade, destaca que, entre altres mesures, s'haurien de facilitar avals públics per als autònoms i s'hauria de crear una banca en línia de l'ICO que estalviï la intermediació del banc i agiliti el procés. «No pot ser que una empresa hagi d'avalar amb patrimoni familiar», remarca. Frade considera que aquest col·lectiu està molt «descuidat», tot i la gran importància que té per a l'economia. Altres solucions que destaca Pimec per fer front a la crisi són «l'eliminació de pagar l'IVA per avançat de treballs que es cobren mesos després i solucionar la restricció de crèdits incrementant la dotació de crèdit oficial, a més d'abordar definitivament la reforma de la llei de morositat». Pimec destaca que el nombre d'autònoms afiliats al règim especial de treballadors autònoms (RETA) continua decreixent i hi ha una pèrdua diària d'un miler d'autònoms en el conjunt de l'Estat espanyol. «Catalunya, juntament amb el País Valencià, encapçala les llistes de pèrdues d'autònoms», s'alerta.

El president de la patronal FOEG, Jordi Comas, especifica que aquest col·lectiu té encara més dificultats de finançament que altres a causa de la pròpia estructura. «Hi ha molta gent amb dificultats i cal trobar solucions a la situació actual», afirma Comas. La FOEG també treballa per intentar oferir tot el suport possible.

DANIEL ARENAS

«Fins a set entitats bancàries m'han tancat les portes»

anna puig

Daniel Arenas és un autònom que treballa per a una empresa de la construcció. Aquesta ha canviat la forma de pagament de les factures. Si abans ho abonava en el termini d'un mes, ara ho fa en 150 dies. Per poder fer front al dia a dia i pagar el sou del seu treballador, Arenas ha demanat crèdits. Set entitats bancàries li han tancat les portes.

–Com va començar la seva odissea pels bancs?
–«L'empresa va canviar la forma de pagament. Però jo haig de continuar pagant l'IVA i l'IRPF d'uns beneficis que encara no he cobrat. Si abans ja es requeria un esforç, ara la situació ha empitjorat. Primer vaig anar a l'entitat bancària on normalment fem tractes. Em van denegar una línia de descompte de 60.000 euros però ni s'ho van mirar. Només de sentir que era un autònom de la construcció, es van tancar en banda.»
–Però va buscar alternatives.
–«He anat fins a set entitats. Encara estem esperant la resposta d'alguna, però la majoria ens ha denegat la petició. Fins i tot els famosos crèdits ICO, que tant anuncien a la tele, no són a l'abast encara. Per part de cap entitat. Per això indigna veure la propaganda. Perquè, en realitat, no arriben els diners.»
–Què ha hagut de fer?
–«Primer, mirar d'estalviar. Abans m'emportava l'entrepà. Ara, l'entrepà i el termos. I quan es van acabar els diners, vaig començar a utilitzar una Visa amb un crèdit de 12.000 euros que fins a aquell moment tenia aparcada. Com que no tenia diners per pagar el treballador, vaig començar a treure diners. I el banc em va restringir el crèdit. També cal dir que l'empresa per a la qual treballo ha fet un esforç per avançar el pagament d'algunes factures.»
–Com se sent?
–«Impotent. Ja he començat a retornar quotes de la hipoteca. No és just que estigui passant per això perquè de feina no me'n falta.»

Crèdit als projectes «solvents»

Les entitats bancàries i caixes reiteren sovint que no és cert que s'hagin tancat les aixetes dels crèdits, sinó que el que es fa ara, a causa del context econòmic actual, és ser molt més prudents a l'hora de concedir finançament per garantir el retorn. Tot i això, reben moltes crítiques per les dificultats de finançament actuals.

El sotsdirector comercial de Caixa Girona, Blai Morera, assegura que «en tots els casos el que s'intenta és trobar la manera de finançar els projectes». «Continuem oberts a donar crèdits i finançament a totes les persones que tinguin projectes solvents i amb les garanties adequades», afirma. El sotsdirector comercial de Caixa Girona afirma que s'estudia cas per cas i que es busquen totes les solucions possibles.

El director de zona de Caixa Catalunya a Girona, Josep Maria González, destaca que l'entitat ha impulsat de manera activa la seva activitat creditícia en els darrers mesos i ha obert una nova línia de finançament especial destinada als comerços. «En un moment de suposada falta d'interès de les entitats financeres per facilitar propostes de finançament que contribueixin a l'impuls de l'economia i de les iniciatives privades, Caixa Catalunya ha tret una innovadora oferta de finançament per als comerços», indica Josep Maria González.

Fonts oficials de «la Caixa» destaquen que a l'entitat «sempre s'ha portat a terme una política de donar suport als projectes que arriben a les oficines i centres d'empreses».

TOMÀS MARTÍNEZ

«Molts vehicles de transport no es poden renovar»

M.C

Tomàs Martínez, gerent de Transportes Ceferino Martínez de Vilafant, és autònom i el seu cas il·lustra les dificultats que actualment passa el col·lectiu. Actualment batalla per superar els entrebancs per tirar endavant aquesta empresa, que té 48 treballadors.

–Com viu la situació?
–«Tot és molt complicat. Teníem uns compromisos signats per canviar els vehicles, però dels sis que volíem renovar hem aconseguit finançament per a tres.»
Noten molt les dificultats d'aconseguir finançament?
–«Sí, perquè ara demanen tota mena de garanties. Abans aquestes garanties ja es cobrien amb el mateix valor dels vehicles, però ara les peticions van més enllà i algunes són d'avals a títol personal, amb les dificultats que això comporta.»
–Però se'n surten empreses com la seva?
–«Ara només et financen el que pots avalar i hi ha moltes empreses que ho tenen molt difícil. El volum de feina en el nostre sector també ha baixat i és un mal moment per comprar camions i renovar vehicles. Nosaltres hem fet una renovació perquè ja ho teníem signat, però molta gent ha frenat les compres.»
–La situació es pot agreujar a curt termini?
–«Com més antiga és l'empresa, més temps ha tingut de fer un patrimoni per poder superar el moment de crisi actual, però si l'empresa és de nova creació ho té més difícil. Més que renovar material, ara es pensa a poder disposar de liquiditat. Cal tenir en compte que molts pagaments són a 60 dies i a 120 dies, i mentre no arriben cal disposar de diners per poder continuar l'activitat habitual.»
–Es veuen capaços de superar la situació?
–«Esperem que aviat arribin les solucions perquè si no molts negocis no aguantaran.»
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter