La pagesia del Penedès es mobilitzarà el dia 20 per reclamar, tal com farà la resta del sector, «justícia i equitat» en el comerç de productes i accions urgents de l'administració amb el lema Preus justos al camp i a la ciutat. Al Penedès els qui aixecaran més la veu són els del sector de la vinya, que han tornat a tancar l'any amb pèrdues, venent el quilo de raïm a 15 o 20 cèntims quan el cost de producció està per sobre dels 40. El sindicat calcula que en només set anys la renda agrària catalana ha caigut un 43%.
El sector espera des del 2005 que l'Incavi desenvolupi el pla sectorial de la vinya i del vi sense èxit. Diuen que cal una acció decidida per frenar «les conductes que porten a l'oligopoli i l'abús de domini dels grans distribuïdors» i una regulació del sector que «permeti que treballar la terra sigui viable i evitar per exemple que el cost de l'ampolla i l'etiquetatge sigui major fins i tot que el producte que conté». La membre de la Comissió Permanent de la Unió de Pagesos, Maria Rovira; el coordinador comarcal de l'Alt Penedès, Josep-Joan Saumell, i el responsable de la vinya i el vi de l'Alt Penedès, Josep Marrugat, van presentar ahir la campanya de mobilitzacions que farà el sindicat agrari per denunciar la situació i per reclamar que l'administració posi fre d'una vegada a la situació agònica que viu el sector primari a Catalunya.
Marrugat va explicar que aquest any el sector de la vinya ha vist com les pèrdues «s'han incrementat un 7 o 8%» i que des de fa set anys les pèrdues del sector s'acosten al 43% que ha registrat el sindicat arreu de Catalunya. Marrugat explicava que en la verema passada es va pagar el quilo de raïm entre 15 i 20 cèntims quan el seu cost de producció és més del doble. El responsable del sector de la vinya i del vi explicava que la tendència a la baixa no només ha afectat el vi, sinó que ha arrossegat el cava tot i que la producció està més equilibrada, i que s'han començat a aplicar polítiques de venda dels distribuïdors que «no són lògiques com ara vendre vins d'1 i 2 euros amb l'etiqueta de la DO».
El sindicat ha convocat dimarts que ve la pagesia i les empreses que depenen del sector a l'assemblea informativa que es farà a l'Àgora de Vilafranca, a partir de les vuit del vespre, i a tothom que vulgui assistir a la manifestació del proper dia 29 de febrer a dos quarts de deu del matí a l'estació d'autobusos de Vilafranca. La manifestació començarà a les 11 del matí a la plaça de Catalunya. El sindicat, que ja ha començat accions davant els grans distribuïdors com Eroski, Carrefour o Mercadona, demanen que l'administració posi fi «als pactes tàcits» de les empreses agroalimentàries, que es facin les inspeccions reglamentàries per complir les normatives i que es posin en marxa accions transitòries per resoldre la situació insostenible del sector productiu. «Ens hi juguem el futur de la pagesia catalana», deia Rovira.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.