Dissabte, 26 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Economia
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Comentaris 36 comentaris Enviar un comentari

Els setens més rics

Si Catalunya fos un estat ocuparia la setena posició entre els més pròspers de la UE, només superada per Luxemburg, Holanda, Irlanda, Àustria, Dinamarca i Suècia

El poder de compra dels catalans equival al dels ciutadans del sud-est britànic, els del Vèneto i el Lazio italians, els del land de Baviera a Alemanya o el Brabant flamenc

Les regions més riques d'Europa
Londres i Luxemburgocupen el primer lloc d'una classificació que tanquen àrees de Romania i Bulgària

Catalunya és la vint-i-cinquena regió més rica de la Unió Europea (UE), i el seu poder de compra supera en un 21% la mitjana comunitària. Així ho revela l'últim rànquing fet públic per Brussel·les, que situa els catalans al darrere dels bascos (són un 38% més rics que els europeus), els madrilenys (34%) i els navarresos (31%), i exactament al mateix nivell que els anglesos de la regió sud-est: un territori de vuit milions d'habitants (amb ciutats com ara Reading, Òxford, Brighton, Portsmouth o Southampton), que és la segona economia del Regne Unit, després de Londres, i seu de gegants tecnològics com ara Microsoft o Oracle.

Però si Catalunya fos un estat (si es compara el seu producte interior brut –PIB– amb el dels Vint-i-set i no amb les seves regions) seria el setè més ric, només superat per Luxemburg, Holanda, Irlanda, Àustria, Dinamarca i Suècia. Segons els càlculs de Brussel·les, fins i tot superaria Finlàndia (que té un poder de compra un 18% superior a la mitjana), Alemanya (16%) o Bèlgica i la Gran Bretanya (15%).

L'Estat espanyol, en canvi, ocupa l'onzena posició, i 25 anys després d'ingressar a la UE encara arrossega una desena de comunitats autònomes amb un PIB inferior a la mitjana comunitària: Extremadura (que és un 27% més pobra que el conjunt d'Europa), Andalusia i Castella-la Manxa (-20%), Múrcia (-15%), Galícia (-11%), Canàries (-10%), Melilla (-7%), el País Valencià (-7%), Astúries (-3%) i Ceuta (-2%).

El País Valencià és al mateix nivell que la Bretanya francesa o Irlanda del Nord i d'estats com ara Grècia o Eslovènia. I les Illes Balears, amb un poder de compra que supera en un 11% la mitjana europea, comparteixen posició amb Escòcia. Eurostat, l'oficina estadística comunitària, elabora de manera regular aquesta classificació i la corresponent mitjana tenint en compte el PIB per càpita, i els preus i cost de la vida en cada país, fent servir les últimes dades disponibles, de l'exercici del 2008 en aquest cas.

Catalunya també es podria comparar, en riquesa, amb el Vèneto o el Lazio italians (les regions de Venècia i Roma, amb cinc milions d'habitants cadascuna), segons les dades de l'Eurostat. I amb el Brabant flamenc, la província de Flandes que envolta la regió de Brussel·les (tot i que té poc més d'un milió d'habitants), o el Schwaben alemany, al land de Baviera (que no arriba a dos milions). Això sempre en termes de poder de compra i no en dades absolutes de PIB, que a Catalunya són en aquest cas inferiors.

Preocupa, però, que Catalunya ha anat perdent posicions i, en comparació de l'any anterior, el seu poder de compra ha retrocedit gairebé dos punts i mig: el 2007, abans de la crisi, era un 23,3% superior a la mitjana. Les economies de l'Europa de l'Est van retallant distàncies i fan pujar la mitjana europea. Itàlia ha tornat a superar Espanya, després del sorpasso del 2006 i de la promesa de José Luis Rodríguez Zapatero que el 2013 el PIB espanyol ja superaria fins i tot el francès. La crisi era, aleshores, “una fal·làcia, pur catastrofisme”, segons assegurava en aquells moments el president del govern espanyol.

Catalunya és lluny del top ten de riquesa europeu, que un any més encapçala Londres, amb un 343% de la mitjana europea (una dada una mica distorsionada perquè només inclou l'Inner London, els dotze municipis del centre de la capital britànica, amb una població de tres milions de persones). Luxemburg ocupa la segona posició, amb un poder de compra d'un 216% (encara que només té mig milió d'habitants, menys que el Vallès Occidental). Brussel·les és tercera, amb un 216% (un milió d'habitants).

Seria trampós comparar el que només són ciutats amb països sencers, amb zones menys poblades, rurals o de muntanya, sense activitat econòmica, com és el cas de Catalunya. Praga i Bratislava són les ciutats més riques de la nova Europa (la de l'Est, l'ampliada el 2004), i ocupen la sisena i la novena posició, respectivament.

L'Europa de l'Est

Els estats de Romania i Bulgària monopolitzen la cua de la classificació, amb nou de les seves regions entre les deu pitjors posicionades de tota la UE. Severozapaden, al nord-oest de Bulgària, és la zona més deprimida d'Europa, segons Eurostat, amb una riquesa un 72% inferior a la mitjana comunitària. Polònia i Hongria, finalment, també tenen quatre de les seves regions entre les vint més pobres de la Unió.

A pitjor
Catalunya ha anat perdent posicions i el seu poder de compra va retrocedir gairebé dos punts i mig entre el 2007, quan superava la mitjana comunitària de riquesa en un 23,3%, i el 2008, que va caure fins al 21% (i són encara dades d'abans de la crisi). Les economies de l'Europa de l'Est van retallant distàncies i fan pujar la mitjana.
Darrera actualització ( Dilluns, 28 de febrer del 2011 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

avatar Joan Sanromà Àmornas (Barcelona)

Convé anar analitzant la situació independent del Principat però a l'hora també convé analitzar el que significa la "dependència". Inversions que són imprescindibles i racionals no es fan, s'endarrereixen de manera que arriben tard o senzillament s'acaben fent amb els peus. L'economia catalana s'encotilla dia a dia mentre el món segueix rodant. Qui sap si de seguir així acabarem sent l'asil de la tercera edat europea i l'esbarjo de cap de setmana del seu jovent. Catalunya destinada a netejar culs i servir copes i caure simpàtics. Delenda est Cartago

avatar Jordi VallsCapdevila (Barcelona)


"Cataluña sufre un expolio fiscal... ¡¡¡España nos roba!!!"


Esta es una campaña de marketing donde se mezclan las mentiras con las barbaridades.


Vamos paso a paso. "Expolio fiscal" quiere decir que a una comunidad se aplica una legislación fiscal diferente, unos tipos impositivos diferentes, que en el resto. Por ejemplo, habría "expolio fiscal" si en Cataluña el IVA fuera del 25% cuando en el resto de España es del 18%. O bien si en Cataluña no estuvieran en vigor las Bonificaciones fiscales vigentes en el resto del Estado. Esto es un expolio.


Pues eso no existe. La legislación fiscal es la misma en todo el Estado, los tipos impositivos son los mismos, las bonificaciones también, y todo. Excepto... un impuesto que es competencia de la Generalitat (el Impuesto de Sucesiones y Donaciones), donde la Generalitat no quiere en absoluto aplicar las deducciones similares que ya disfrutan en el

avatar Jordi VallsCapdevila (Barcelona)


Lo que quieren decir los nacionalistas con la expresión "expolio fiscal" es que la cantidad, bruta, de dinero recaudado en Cataluña es superior que la cantidad, bruta, de dinero que se invierte en el territorio. Es decir: déficit.


Es lógico. Las regiones más ricas sufrirán siempre esta diferencia. Ya lo sufre Alemania respecto de Irlanda, por ejemplo... O el Valle de Arán respecto del Montsià, y Sant Cugat del Vallés respecto de Ciutat Badia. Y la Avenida Pedralbes respecto de la calle Banhs Nous...


Cuanto más rica es una región o territorio, más sufre esta diferencia.


No obstante, quien más "sufre" en España no es Cataluña, sino las Islas Baleares porque... son más ricos que nosotros. Ya me gustaría a mí que Cataluña sufriera más todavía este déficit, porque eso significaría que sería más próspera del que lo es ahora.


Si Cataluña fuera independiente... este défi

avatar Jordi VallsCapdevila (Barcelona)


1. Los ingresos se mantuvieran igual o subieran. Lo cual no es ni demostrable ni creíble. Por el contrario, aquello previsible es que los ingresos bajen, vista la inestabilidad y la incertidumbre, poco amiga de la economía.


2. Los gastos se mantuvieran igual o bajaran. Lo cual es radicalmente imposible. Un Estado independiente requiere gastos, que ahora nos ahorramos: defensa, ejército, relaciones exteriores, provisiones financieras en el Banco Central y en instituciones económicas internacionales, gastos de organizaciones internacionales, aportaciones a la UE.


Al final, sería un mal negocio la independencia: más gastos y menos ingresos, nos comeríamos el actual "déficit" y todavía necesitaríamos más.


Mitos y mitos. Este mito es como una campaña de marketing para obtener adeptos a la causa nacionalista. Lástima que sea mentira.


avatar Jordi VallsCapdevila (Barcelona)


Distribución espacial del comercio de bienes de Cataluña. 2009 exportaciones al resto de España: 51747 m€ 2009 exportaciones al resto del mundo: 42461 m€ 2009 importaciones del resto de España: 27695 m€ 2009 importaciones del resto del mundo: 57467 m€ Saldo 2009: España +24052 m€ Resto del mundo: -15995 m€


avatar Jordi VallsCapdevila (Barcelona)


Distribución espacial del comercio de bienes de Cataluña. 2009 exportaciones al resto de España: 51747 m€ 2009 exportaciones al resto del mundo: 42461 m€ 2009 importaciones del resto de España: 27695 m€ 2009 importaciones del resto del mundo: 57467 m€ Saldo 2009: España +24052 m€ Resto del mundo: -15995 m€


avatar Albert Martí (Barcelona)

molt bé Avui, cal conscienciar la població per a fer el proper pas lògic

avatar Albert Martí (Barcelona)

de fet, aquestes dades estan fetes sense tenir en compte com pujaria el PIB de Catalunya després de la independència quan no tinguem un estat espanyol posant-nos la traveta i poder fer un projecte de país pensat per a nosaltres i no des de Madrid. A més del benefici de totes les multinacionals que, ara sí, s'instal·laran a Barcelona una vegada hi hagi poder polític, millors infrastructures, millors serveis, més feina, protecció de la cultura catalana, etc. Qui pot no voler la independència del seu país?

avatar Valentí Almirall

Jordi, l'espoli es pot fer pagant més (pot ser no pagues autopistes tu? dons porten un 18% de iva), pagant serveis que altres els tenen gratuïts o inclús pagant igual (que potser pots fer les mateixes coses amb 25000 euros/any a Catalunya que a Extremadura? dons el % de impostos és igual). L'espoli també es fa quan es destinen els diners (menys autovies, menys trens, menys serveis...), i quan es paga a la Generalitat perquè faci uns serveis.


No et preocupis per la nostra economia, ens en sortirem.


Fins i tot en César Vidal ho te clar:
http://www.eleconomista.es/opinion-blogs/noticias/2857113/02/11/4/NO-VEO-LA-HORA.html

avatar Joaquim Pérez Verdaguer (Terrassa)

Que sí, Jordi, que sí. España ahora ocupa el puesto 11º pero es porque Catalunya hace subir la media. quando seamos independientes y vosotros vayais por la riqueza que generáis, estaréis más o menos al nivel de Albania. Una clasificación bastante honrosa teniendo en cuenta lo que trabajais.

avatar Félix López Alarte (Barcelona)

¡Qué coño Jordi!. Si acaso Jorge y aún así no lo tengo tan claro existiendo el santiago y cierra españa.

avatar Jaume Urós (Badalona)

Home Jorge, l' imbècil il·lustrat que dona lliçons d' història i no té ni p. idea i ara es permet sentar catedra d' economia i no sap ni sumar!!! No cal dir res més... Per cert, quan no tingueu el mam dels catalans qui mantindrà als andalusos, extremenys, murcians, manxecs i als funcionaris madrilenys? Treureu els privilegis als bascos? No trigarien ni 1 any en declarar la seva independència...Els madrilenys xuclamamelles com tu haurieu de treballar per a tothom! jajajaja.

avatar Alexandre Pineda Fortuny (St. Esteve Sesrovires)

Si el regne espanyol no fos tan obtús i ultranacionalis ta, no hauria fet tants TGV (AVE) que ens porten tots a la ruïna, amb unes ràtios de 3.8, de viatgers per quilòmetre quan a França, és del 41.7. El que una política intel·ligent i democràtica s'hauria fet, és el Corredor del Mediterrani, per a mercaderies i viatgers, connectat a tots els ports, des de Barcelona fins a Algesires, arribant el nord fins a Finlàndia. Els llocs de treball que hagués generat, paliaria ostensiblement l'atur actual. Els beneficis en totes les àrees d'influència creades, arribarien força endins de la península. Són uns bàrbars! Només saben  fagocitar i empobrir a la gent emprenadora, activa, que penca. Amb tota exatitud, els catalans i tots els que habiten a Catalunya i el País Valencià, (encara que siguin enemics de la identitat i cultura) en sortim perjudicats.


 

avatar Pablo Vermell (Barcelona)

Aquesta noticia sembla un pretexte per pujar els impostos a Catalunya. Ja sabem que l'AVUI és cofinanciat per la Generalitat, però no heu de fer la feina dels polítics. Caram, que sembleu esclaus de les autoritats. 

avatar Cesc Puig (Bremen)

Ah, som rics? Doncs, sembla que els van pels carrers, buscant per menjar, els que piden diners al carrer i els que no poden pagar les hipotheques, no saben res.Tots equivocats. Doncs endavant, a pujar impostos, a comprar els bons de la Generalitat i a gastar mes, que tenim massa diners...

avatar Sebastià Pagès i Rambla (Malgrat de Mar)

Jordi Valls, a les set del mati i ja vas trompa ??? A quina escola has estudiat per dir les cretinades que dius ??? es clar que el mestres no en ténen pas la culpa. Ni els de Lepe no diran mai aquestes imbecilitats infantils que dius tú. La campanya de marketing a la que aludeixes, tens proves de qui les fa ??? Jo penso que com tots els teus escrits son alucinacions i paranoies. No penso tornar a llegir cap escrit teu, o sigui que per mi, no t'hi cansis...

avatar Ferran de Miguel Barnils (Cerdanyola del Vallès)

Es curiós, veure que sempre que es parla del déficit Fiscal entre Catalunya i Espanya, de 23000 M d'€ any, en oblidém del que aixó representa, perque el nostre cervell, no está preparat per poder imaginar el volum a que equival una xifra tan elevada i el que es podría fer "CADA ANY" amb ella. Pero no es sols aixó... es que resulta que no es el mateix 23.000 M, que vólen de Catalunya cap a Espanya i s'els gastan ells allá, que 23.000 M. que no vólen i es quedan aquí, repartits vía feina, inversións i consúm, entre nosaltres Els primers, representan expoli, i els segóns representen riquesa... Pero es que encara hi ha mes. Els impostos que es paguen a Catalunya, serveixen per pagar també (a part d'aquest déficit) per pagar l'Etjércit, la Televisió Estatal, els Ministeris inoperans amb materias traspasades, la Guardia Civil, la Policía Nacional (a mes del mossos que nosaltres tením) el manteniment de las autopistes i autovías, Red Eléctrica Espanyola,

avatar Jorge Manzanares Aznar (Barcelona)

Sois tan fanáricos que os creeis que sois vosotros los que nmanteneis a España...Cataluña representa el 18% del P.I.B. de España (Madrid el 21% del P.I.B. y la mitad de la actividad económica de toda España).Entre 1996 y 2008 el P.I.B. español aumemto un 110%.Sin vosotros,no solo en diez años (con buenas politicas económicas) España recuperaria ese 18% perdido,sino que lo multilpivaria por 2...


De todas formas,con una Cataluña independiente,con los aranceles que tendreis que pagar para meter vuestros productos en España,las empresas que se marcharán buscando la seguridad juridica,el boicot de muchos españoles,vuestra automática salida del Euro,la subida de vuestros impuestos para financiar lo que ahora no teneis (Fuerzas Armada,Embajadas y Consulados,Banco Central y emisión monetária,sistema público de pensiones,financiación de todas las infraestructura s y obras públicas,asi como pagar a España todas sus inversiones en Cataluña),yo auguro que algunos pue

avatar Jorge Manzanares Aznar (Barcelona)

algunos puestecitos en Europa bajareis...

avatar Ferran de Miguel Barnils (Cerdanyola del Vallès)

empreses deficitarias de caire estatal, las malas gestións del Govern Central, etc, etc, etc... Tots aquets serveis, ja els tením nosaltres traspasats i savém quan costen de mantenir (els nostres) per tan, Quina finalitat hi ha a seguir mantenint la dels altres, amb els nostres impostos? Catalunya independent, sería un Païs petitet, de mida humana i fácil de gestionar, que no necesitaría ni una part del que ara tením que suportar per mantenir un Estat, que mai s'ha sabut administrar... Amb mol menys, podríam tenir mol mes i el que sobri, per promocionar industria i comerç exterior, que es d'on surten las misses. Una Sanitat d'excelencia, un Ensenyament de primera magnitut i universal, Unas Universitats de primer nivell, que garanteixin el pervindre dels nostres joves, unas infraestructure s en consonancia amb las necesitats d'un Païs de 1er ordre. No,... no ocuparíam el 7e lloc del ranking europeu d'Estats... estaríam mol per damunt d'aquesta posició, sens dupte.

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Girona/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Girona

GIRONA

PROMOTORA DEL NORTE, S.L.

25/05/12 14:13 -

COMERCIAL

SLAP laboratorios - NATURMILD

25/05/12 09:52 - GIRONA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter