El sector immobiliari viu un altre any negre, com el 2009, després del respir d'un 2010 amb incentius per a la compra d'habitatges. Les hipoteques han baixat un 45% al juny, el descens més important en 29 mesos, des del gener de fa dos anys. Aleshores la caiguda va arribar a superar el 50%, però venia de rècords de vendes. Ara plou sobre mullat, i amb l'última baixada, el nombre d'hipoteques va batre al juny el seu mínim històric, amb només 4.606. Cap altre mes des del 1995, quan l'INE va començar a recopilar les dades, no s'havien firmat tan poques hipoteques. Al conjunt de l'Estat s'han concedit 32.680 hipoteques al juny, un 42,4% menys.
El mal moment del sector immobiliari s'explica, a més d'una crisi que es va allargant i no deixa entreveure el final, pels darrers –i propers– canvis fiscals, que l'han deixat en una situació de provisionalitat que convida els potencials compradors a esperar. “S'esperava que baixessin”, explica el professor d'economia de la UPF José García Montalvo, per la tendència negativa iniciada a principis d'any amb la fi de les desgravacions en les hipoteques. Això va fer que moltes famílies avancessin la seva compra, i va fer que les vendes aguantessin. Però ara, sense aquest avantatge i davant la possibilitat que el PP, com ha promès, torni a introduir les desgravacions, pocs són els que s'hi atreveixen. A més, la tendència dels preus també convida a ajornar la compra: “És millor esperar-se, cada mes que t'esperes baixa el preu”, diu Montalvo.
El dubte ara és si es notarà la baixada de l'IVA del 8% al 4% d'ara fins a final d'any, atès que només és per a pisos nous i que el PP ha promès mantenir durant tot el 2012. “Si té algun efecte serà psicològic”, creu Montalvo, i per assegurar-se una rebaixa davant la possibilitat que les mesures promeses no vegin la llum.
Menys diners
Els diners prestats per bancs i caixes van caure més que el nombre d'hipoteques, gairebé un 50%, i la hipoteca mitjana a Catalunya continua a la baixa, amb 116.700 euros. “Cau més que els preus”, destaca Montalvo, cosa que reflecteix “que les dades de baixades de preus no són reals” i els descensos són més importants i “que els bancs són més exigents”.

































Comentaris
Efectivament, la gent deu anar esperant que els preus acabin de baixar o les condicions millorin, però qui no dóna hipoteques són les entitats financeres, des del 15 de juny que busco hipoteca, amb dos sous més que acceptables (vist el panorama) de l'administració pública, he corregut per 24 entitats bancàries: caixes, bancs, presencials, virtuals,... Després de tot aquest viacrucis de papers i més papers i llargues setmanes d'espera a que "riscos" decidís, només 4 entitats ens han fet proposta en ferm, però en 3 era per apretar a córrer (una amb triple garantia i tot!!!), finalment, cansats i sense vacances -pràcticament- si tot va bé, divendres firmem l'escriptura. Suposo que el nostre no deu ser un cas aïllat.
Tranquils que ja venen els xinesos i russos...
Fins que no canviem la mentalitat de la compra per la de lloguer...
El primer que s'ha de fer és posar uns preus reals al lloguer.
Com deia el ruc aquell de la meseta, un tal Aznar, mobilitat geogràfica sí... però el primer que s'ha de fer és adequar els preus del lloguer.
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.