Economia

Empreses

De la tele als comerços

Dos humans, quatre tortugues i molta visió

Amb més de 20 anys en el sector, Biplano és un referent del ‘licensing', i té gairebé 200 clients

L'empresa va néixer amb la gestió de la imatge i els productes de les Tortugues Ninja i es va consolidar amb ‘Bola de drac'

Té l'oficina a Lisboa i n'ha obert una altra a París

“Treballem el dobleper guanyar menys” a causa de la crisi, però
han obert nous negocis

Quin jove català no recorda sèries de dibuixos com ara Les Tortugues Ninja o Bola de drac? Qui les recorda, amb satisfacció i orgull, és Jordi Rey, director general de Biplano, empresa catalana de licensing, que va néixer fa 21 anys donant la mà a les populars tortugues i va viure un gran creixement gràcies a les aventures de Son Goku i els seus, a més dels centenars de personatges que van arribar als comerços de tot l'Estat gràcies a aquesta pime. “Érem dos humans i quatre tortugues”, recorda Rey sobre els orígens de Biplano, el 1990. L'altre humà era Rosa Gasset, las seva, i l'empresa familiar continua amb el fill, Guillem, que va créixer veient les sèries que donaven feina als pares, i ara és director de màrqueting de Biplano.

El licensing és la cessió dels drets d'ús d'una imatge, personatge o marca en productes o serveis. Gràcies a aquestes llicències, Biplano ha distribuït milers de productes oficials de sèries, com Bob Esponja i Dora la exploradora; de pel·lícules, com Madagascar 3 i The Smurfs; de clàssics, com Popeye, Betty Boop, Star Wars i Indiana Jones; de marques, com Gaudí, i, fins i tot, ara fa uns anys, del Barça i l'Espanyol. Aconseguir aquestes fites no és fruit de la casualitat. Cal tenir una visió de futur per anticipar-se als propers èxits televisius. “El 2012 ja el tenim tot planificat i estem planificant el 2013”, relata Rey.

Ara té gairebé 200 clients; ha expandit el negoci al màrqueting promocional –consisteix a col·locar la imatge de qualsevol dels seus personatges o marques lligat a un altre producte ja existent, com ara unes galetes– i també al retail; té cinc oficines; factura més de 12 milions d'euros, i s'ha convertit en la primera empresa del sector a tot l'Estat.

“Vam començar sent els més petits i ens vam anar fent grans”, explica Rey. Després de Les Tortugues Ninja, el següent desafia ment de Biplano va ser aconseguir els drets de Bola de drac: “Va ser un èxit increïble durant gairebé 15 anys... i ara torna.” Aquests èxits, i l'aparició de cada cop més clients, els van obligar a obrir una oficina comercial a Madrid a mitja dècada dels noranta. “No podíem cobrir-ho tot des de Barcelona perquè teníem molts clients a Madrid”, admet. Després van arribar altres èxits, com ara Els Teletubbies, El senyor dels anells i Noddy, sèrie que va fer fortuna a Portugal, on van obrir una oficina comercial l'any 2003. Els darrers bons resultats els estan obtenint amb Bob Esponja i Dora la exploradora. Biplano també té una oficina a Shenzhen, a la Xina, amb una persona que controla la producció del que n'importen.

Noves oportunitats

La crisi va afectar Biplano perquè va haver d'adaptar-se a un entorn molt més hostil. “Com moltes empreses, treballem el doble per guanyar menys”, confessa Rey. Explica, però, que el negoci ha crescut amb una altra divisió, la de retail, que, segons el seu parer, neix de la necessitat provocada per la crisi: “Abans, els distribuïdors anaven pel seu compte, i la crisi ens ha ensenyat que la unificació de diversos productes sota un catàleg funciona.” Per tant, en lloc de trobar la motxilla de Bob Esponja amb la resta de motxilles i els ninots, amb els ninots d'altres marques, se situen tots els productes de la llicència junts.

La crisi també els ha ensenyat la importància de la internacionalització, i l'objectiu és ara completar la xarxa al sud d'Europa. Biplano té un acord de col·laboració a Itàlia, i acaba d'instal·lar-se a París amb la compra de l'empresa francesa de licensing RMP: “L'empresari volia plegar i ens vam posar d'acord.” Entren a l'Estat francès com a empresa consolidada, amb cinc llicències i sis treballadors dels 42 que tenen en total. Rey no es vol marcar una propera fita en l'expansió internacional de Biplano, però té clar que el futur està fora, per la mala situació de la indústria i el consum a Catalunya i a tot l'Estat. “Primer hem de pair el repte francès, després ja veurem”, diu, i veu de bon ull el mercat turc.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.