Virus per somiar
Elena, Óscar, Albert, Néstor, Janire, Javier, Aitor, Carmina, Rubén, Jesús, Jordi i Álvaro han estat els dotze primers tripulants de la càpsula Imagine amb destinació al món de la creativitat, ja de retorn a casa: “El que hem vist en tornar a posar els peus en aquest país no ens ha agradat gens, a l'ambient es respira pessimisme; nosaltres venim carregats d'energia positiva i voldríem ser un virus que injecti a la gent la capacitat de somiar i il·lusionar-se”, explica Javier Pascual, un dels ‘cosmonautes' de més edat de la missió.
Objectiu assolit. “Volíem que aquesta iniciativa generés idees que poguessin canviar el món o si més no que fos prou intensa per canviar la vida de les persones que hi participessin i així ha estat”, explica l'artífex del viatge, Xavier Verdaguer, fundador de la firma Innovalley i una de les figures més rellevants del món de l'emprenedoria al nostre país. Els dotze “genis boigs” -en paraules de Verdaguer- van passar tot un mes (el juliol passat) al Silicon Valley de San Francisco, respirant aquella atmosfera carregada de positrons i compartint un dels terrenys amb més talent per metre quadrat que cap altra part del món. Alguna cosa se'ls deu d'haver encomanat perquè han tornat amb les piles ben carregades i quatre projectes, alguns dels quals ja tenen companyies interessades a desenvolupar-los i, en alguns casos, els seus somiadors han estat contractats.
INICIS.
Els dotze participants van passar un cap de setmana de convivència abans de marxar i camí de San Francisco van rebre l'encàrrec d'imaginar respostes a quatre dilemes de futur: Com serà la mobilitat en les ciutats? Com serà l'experiència de la compra? Com serà la publicitat? Com augmentar l'eficiència del son? L'única regla era que no hi havia regles: la imaginació era l'únic límit, més enllà que havien de ser projectes consistents en el seu desenvolupament. Cal pensar que els resultats havien de ser presentats en anglès davant d'un auditori en el qual hi havia destacades personalitats del Silicon Valley. “Els vam demanar que somiessin, que no tenien que ser idees realitzables a priori, perquè la realitat demostra que a vegades els somnis arriben a agafar cos”, assegura el promotor del programa Imagine, que té el suport de la Fundació Banesto.
PROJECTES.
Myme és el projecte pensat per al futur de la publicitat. Consisteix en un programa que va recopilant informació de la persona, sobre les seves preferències i el seu entorn a fi d'aconseguir la màxima informació i orientar les propostes comercials: “Les campanyes adaptaran els productes i serveis al que ens agrada, passem del feedback al feelback”, explica un dels creadors. El projecte al voltant de l'experiència de compra també proposa recopilar tota la informació que genera el consumidor en el punt de venda i convertir la compra en una activitat positiva que combini el millor del món virtual i del món real. Un últim grup va imaginar una roba de llit intel·ligent i interconnectada capaç de rebre dades de la persona i activar dispositius per fer més eficient el son i ser més productiu durant el dia.