Economia

El sector empresarial de Lloret debat el model turístic

Destaquen les inversions fetes en els darrers anys dels sectors públic i privat

Pocs dels ponents van mostrar-se crítics amb el model actual

L'alcalde de Lloret, Romà Codina, i els diferents gremis (hostaleria, comerciants, bars i restaurants, agències de viatges i el Club d'Economia) van signar ahir en la cloenda de la jornada Lloret davant del seu futur un manifest que destaca el compromís dels sectors públic i privat “per canviar i eradicar determinades ofertes minoritàries de turisme jove d'oci nocturn. Aquestes no s'alineen amb la millora del model turístic diversificat, afectant la resta d'activitats empresarials, així com la convivència, imatge i prestigi de la destinació”. Aquest és un petit fragment –el més contundent– d'un document de més de dues planes que vol reflectir una voluntat de girar full respecte de tot el que ha passat a l'estiu.

Entre els que van signar no hi havia cap representant del sector de l'oci nocturn –el gremi continua sense president des de l'estiu–, i és una absència significativa si es té en compte que el sector d'oci jove és precisament el que ha acabat motivant el gran debat. Malgrat tot, sí que hi havia representants de les discoteques entre els assistents a les jornades (unes 170 persones). Un d'ells era Teddy Law (propietari de Tropics), que va intervenir per defensar que, tot i que és conscient que hi ha un problema, “hi ha moltes nits tranquil·les i poca diferència amb el que passa a Puerto Banús o Eivissa”. Codina va dir que l'Ajuntament haurà de parlar “amb els responsables de l'oci nocturn”, i que no es pot anar omplint l'oferta “a còpia d'abaixar preus”. “Sembla que ningú vulgui dir les coses tal com són”, va reflexionar també.

I és que, en general, cap de les intervencions dels ponents no va ser gaire crítica, exceptuant el punt i a part de José Antonio Donaire (director de l'Institut d'Estudis Turístics), que va apuntar que Lloret, com la resta de destinacions madures, té alguns problemes: l'oferta de sol i platja creix molt més de pressa que la demanda, l'estada mitjana es redueix i per mantenir el nivell d'ocupació cada cop cal atreure més visitants, i que només el 20% dels visitants que arriben a l'aeroport de Girona busquen únicament sol i platja. La resta busquen altres al·licients que es fan difícils d'encasellar en un model determinat. Després del debat va parlar de l'oferta turística en general (hotels, apartaments, restaurants i comerciants). Pel que fa als apartaments, va afirmar que no pot ser que els hotelers hagin de complir “dinou normatives“ i els apartaments cap. També va afirmar que l'oferta comercial de Lloret és “un desastre”. “N'hi ha de bona però n'hi ha que busca nivells de qualitat baixos, preus baratíssims i souvenirs”, i caldria, segons el seu parer, una normativa comercial “que faci de barrera d'entrada”.

Una altra de les intervencions dures va venir del vicepresident d'Exceltur, José Luis Zoreda. “No poden queixar-se que surten als mitjans –va dir referint-se als assistents i en relació amb els aldarulls de l'agost– quan el seu posicionament és en un oci nocturn que té aquests riscos. Hi ha moltes més possibilitats que passin coses indesitjables que no pas si ofereixen altres atractius”, va argumentar.

Entre els hotelers, n'hi havia que eren del parer que més aviat no cal tocar gaire res. En aquest sentit, el president del Club d'Economia, Climent Guitart, propietari d'aproximadament el 10% d'hotels de Lloret, va afirmar que els hotels “en principi no tenen problemes de pràctiques, més aviat són els apartaments il·legals i la gent que ve sense allotjament”.

LES FRASES

Quan es parla de canvi s'ha de saber que estem en canvi permanent
Josep Maria Molist
President d'Evenia hotels
Els hotels fonamentalment no tenen problemes de pràctiques
Climent Guitart
President del cercle d'economia
No poden queixar-se quan es posicionen en un oci nocturn que té aquests riscos
José Luis Zoreda
vicepresident d'exceltur
No podem anar omplint l'oferta de Lloret a còpia d'abaixar preus
Romà Codina
Alcalde de lloret de mar

Preocupació per evitar la mala imatge als mitjans de comunicació

Una de les preocupacions més esteses entre els presents a les jornades és el mal que fa a Lloret de Mar la divulgació d'aldarulls com els del mes d'agost. En aquest sentit, en el debat sobre els mitjans de comunicació, el director d'El Punt Avui de les comarques gironines, Miquel Riera, va destacar el paper de la premsa local, que segueix el dia a dia de la població. “I parlem de tot, dels projectes municipals, dels debats, del model turístic, i i no hi som només quan vénen mal dades.” També va admetre que els mitjans es mouen sovint pels tòpics. I pel que fa a notícies com les dels aldarulls del mes d'agost, encara molt més. Va defensar el paper dels mitjans tradicionals, el valor del debat a les redaccions i el fet que estan obligats a contrastar les informacions.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.