Economia

Dur avís al govern espanyol per discriminar el Prat

La comissió d'Economia del Parlament Europeu exigeix que deixi de privilegiar Barajas en els vols intercontinentals

Aena assegura que els acords posteriors al 1993 ja permeten volar a Barcelona

Nova envestida europea contra l'Espanya radial, només un mes després de l'aposta pel corredor ferroviari mediterrani. El Parlament Europeu va renyar ahir l'Estat per discriminar l'aeroport del Prat i privilegiar el de Barajas en els vols intercontinentals. I és que un de cada tres països de fora de la Unió Europea que tenen vols a Espanya estan obligats a fer aterrar i enlairar els seus avions a Madrid, segons els tractats bilaterals signats pel govern espanyol. La comissió d'Economia i Finances de l'Eurocambra exigeix que no es posin traves a la lliure competència i no s'impedeixi a les aerolínies que ho vulguin operar a Barcelona.

“Demanem a la Comissió Europea que s'asseguri que els acords bilaterals sobre transport aeri entre països no donen prioritat formal a cap aeroport específic per als vols d'un país a un altre”, defensa l'esmena presentada per l'eurodiputat de CiU, Ramon Tremosa, aprovada ahir per àmplia majoria. Aquest informe sobre Política de Competència no és vinculant, però recomana a Brussel·les que no continuï permetent a l'Estat espanyol donar preferència a l'aeroport de Barajas per davant de la resta.

Satisfet, Tremosa va celebrar aquest “toc d'atenció important al centralisme aeroportuari espanyol d'AENA i als privilegis de Barajas, un anacronisme que ha d'acabar al més aviat possible si Espanya vol ser un Estat modern i competitiu dins la UE”. “Tota la pressió que faci Brussel·les per forçar l'Estat espanyol a convergir amb els països amb millors pràctiques i deixar de beneficiar Madrid en perjudici de Catalunya és una gran notícia per als catalans, que no tenim prou força al Congrés per imposar els nostres criteris”, va dir l'eurodiputat de CiU.

Fonts del Ministeri de Foment van admetre ahir mateix que alguns dels acords bilaterals amb altres països són “obsolets”, però asseguren que els posteriors al 1993 ja no privilegien Barajas i que les aerolínies poden elegir lliurement volar o no directament a Barcelona.

LA XIFRA

1
de cada tres països
de fora de la UE amb vols a l'Estat espanyol no poden operar a l'aeroport del Prat.

Veto ministerial als vols directes

Espanya encara veta les connexions directes de l'aeroport del Prat amb 23 països de fora de la UE, segons un informe de la Cambra de Comerç de Barcelona del 2009. Dels 80 acords bilaterals que l'Estat té signats, 42 inclouen Barcelona, 15 més donen llibertat a les aerolínies per elegir aeroport i 23 només permeten als seus avions aterrar o enlairar-se al de Barajas. Onze d'aquests països que tenen prohibit volar directament a Barcelona són africans, sis d'Amèrica Llatina, quatre de l'Orient Mitjà, un d'Oceania i un d'Europa. Però a l'impediment legal perquè el Prat sigui un hub, cal afegir-hi els tics d'un model acostumat a 40 anys d'Iberia, “una situació en què pocs operadors de llarg recorregut poden fer-li ombra”, va denunciar la Cambra. Aquest 19 d'octubre, Brussel·les ja va atacar el model radial dels ferrocarrils espanyols: “A Espanya no tot ha de passar pel centre”, va advertir l'eurocomissari de Transports, Siim Kallas, després de negar-se a finançar la travessia central dels Pirineus, que pretenia connectar Madrid amb Tolosa esquivant Catalunya.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.