Economia

Sandra Iruela

Enginyera química

“Amb creativitat es pot fer una olor transparent”

Té moltes empreses com a clients. Per què ha de fer olor una empresa?

Igual que té una imatge, un logo o uns valors, pot tenir la seva pròpia olor. Encara que no hi pensem no parem d'olorar les 24 hores del dia. És el sentit més potent que tenim, fins al punt que el 75% de les emocions estan influenciades per una olor. L'olor ambiental ens aporta benestar.

Perfumats treballem millor?

Tenint en compte l'aromateràpia, hi ha fragàncies que estimulen i d'altres que ens relaxen. Aromatitzant una oficina, els errors dels treballadors està comprovat que baixen i augmenta la productivitat.

Ha fet una olor per a un poble. Com és?

Va ser un encàrrec de l'alcalde de Sant Cugat Sesgarrigues, que volia una olor corporativa per fer arribar als veïns. Vam anar-hi a l'hivern a passejar-hi i vam apostar per l'olor de la fusta, el cep o les xemeneies enceses. Un perfum amb caliu.

Això, com passa amb el vi, només ho detecten alguns. S'educa l'olfacte?

Sí. No ens han ensenyat a olorar i no relacionem el que no podem veure amb els ulls. Tothom ensuma encara que no s'hi fixi, excepte aquelles persones que pateixen anòsmies, un 10% de la població, que no detecten una matèria i només un 2% per una pèrdua total.

Com s'inventa una fragància per a un restaurant sense que molesti?

S'han de trobar olors que no ofenguin però que matin les males olors, com ara la que imita la llar de foc o la brasa. Les discoteques també ens en demanaven abans per treure la pudor de tabac i ara volen olors que incentivin la set.

I això és possible?

Sí, hi ha estudis que ho demostren i fórmules que ho fan possible. Una olor ens pot fer sentir millor, demanar més copes o identificar una altra persona. És un fet fisiològic, tenim l'hipotàlem i el sentit de l'olfacte superposat. I per això és el nostre sentit més potent.

Què és el més complicat que li han demanat?

Una olor transparent que ara estem provant com funciona.

Com diu?

Una cadena hotelera volia una olor que no s'olorés i que no ofengués, però que identifiqués tots els seus establiments. Amb creativitat es pot fer tot, fins i tot aquesta olor transparent.

I no se li acaben les fragàncies?

Per això hi ha la química moderna. Per fer la base d'un perfum es combinen un miler de matèries primeres i després, amb els elements de síntesi, les variacions que es poden obtenir són infinites.

Se sent com el protagonista d'El perfum?

Sense el mateix objectiu, però sí que vaig pel carrer tot el dia olorant. És la meva passió.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a