Una combinació de factors conjunturals, com la manca de neu i la difuminació en les dates, i estructurals, com la crisi. Així expliquen els experts i responsables turístics l'espectacular i generalitzada caiguda registrada en l'ocupació hotelera a tot Catalunya durant el darrer pont de la Puríssima, en què no es va passar del 30% a les Terres de l'Ebre, l'Empordà i el Pirineu lleidatà, amb prou feines es va assolir el 50% a Barcelona ciutat i la Costa Brava, i només es va arribar al 60% al Pirineu gironí, la Costa Daurada o el pla de Lleida.
Les dades al Pirineu lleidatà són les més desoladores i les pitjors, amb diferència, del darrer lustre. Des del 2006 –un any també molt escàs de neu, tot i que l'ocupació va aguantar en el 60%– la mitjana s'havia mantingut al voltant del 80%, xifra de què ara no s'ha arribat ni a la meitat, sobretot per la manca de neu. Però és que el turisme rural a Ponent, amb mitjanes del 85% en el darrer lustre, també s'ha ressentit i ha baixat fins al 60% aquest any, per altres factors com la crisi o un pont massa llarg, segons raonen des de la Diputació de Lleida. Una altra dada reveladora en aquest sentit: Entre les tres estacions lleidatanes que van poder obrir van vendre uns 5.000 forfets aquest pont, segons detallava ahir El Segre, pels 90.000 de l'any passat. El 2006 se n'havien venut 9.100. La clatellada econòmica, doncs, ha estat especialment brutal a les pistes, que donen per perduts entre 8 i 11 milions d'ingressos que els sol suposar el pont, un 20% de la temporada.
Cau la demanda interna
“La temperatura ha estat anormalment alta, i això ha anat contra el turisme d'esquí però, en aquesta època, tampoc ha afavorit el de costa”, constata David Rodríguez, professor de l'Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ell mateix insisteix en un segon factor: “Les dates del pont no han caigut bé, ja que enguany no convidaven a un cap de setmana llarg”. Ni a nivell interior, ni exterior: “A Itàlia és festa per la Puríssima i a Alemanya ho és el dia 6, però al nord d'Europa el concepte de pont és poc habitual i no han vingut”, diu.
Una tercera raó estructural explica les xifres pobres d'aquest any: “La demanda interna està caient molt per la crisi i la incertesa afecta sobretot segments de classe mitjana-alta i treballadors del sector públic, que han deixat de gastar en sortides curtes perquè estem a la vora de Nadal i tampoc tenen la necessitat imperiosa de marxar.” El pont, així, no ha fet més que constatar una cosa que se sabia però pocs volien admetre: El turisme intern està per terra, i és l'internacional el que ha aguantat el sector fins ara, com prova també que segments que es nodreixen del visitant de casa, com els allotjaments rurals, ja estan caient des del 2010. “La gent que fa tres o quatre anys anava a Nova York pel pont s'ha perdut perquè enguany potser ni s'ha mogut, i d'aquí la contracció”, reflexiona Rodríguez, que en tot cas recorda: “A vegades convé contextualitzar a llarg termini, i la situació d'enguany ja l'hauríem signat fa deu anys, i ja no et dic en fa vint.”
Males perspectives
Les perspectives, entretant, no són gens afalagadores. Els hotelers gironins, per exemple, esperen compensar el mal inici de l'hivern amb una millor ocupació per Nadal i Cap d'Any, quan algunes cases de turisme rural ja ho tenen tot ple. Els hotelers, però, auguren un proper any molt complicat. Els majoristes, que contracten d'un any per l'altre, no acaben de tancar viatges i ja es preveu que el que imperarà el 2012 seran les reserves d'última hora.
Rodríguez referma la tesi: “Es presenten mesos complicats, i possiblement hi haurà una selecció natural en sectors com el de les cases rurals, ja que se n'han obert moltes els últims anys i probablement algunes tanquin.” Pel que fa a la resta, el professor creu que l'hostaleria hauria de buscar ofertes i paquets “centrats sobretot en els preus, on en els últims anys no havien tingut pressió perquè ja anaven omplint igualment”.

































Comentaris
Però per què us estranyeu tant? No és el que volíeu? Tots amb Cayenne a esquiar, aire condicionat a tot arreu, construcció massiva, calefacció a dojo, malbaratament energètic, electricitat nuclear importada de Franca, tot importat de la Xina... Què us pensàveu, que això del canvi climàtic era una broma?
AIXÒ ÉS EL CANVI CLIMÀTIC.
Enhorabona nois, ho heu aconseguit!
Ja ho vaig escriure l'altre dia, aquest invent del turisme intern no val mes que per repartir la pobressa, l'unic negoci real es que vingui gent de fora i es dificil que vinguin per que son del nord i al nord fa mes fred i hi ha mes neu que aqui; a mes i penso que es molt important, els empresaris d'aqui es pensen que la gent neda en or, i posen uns preus que caus d'esquena, els hotels, bars, i restaurants tenen preus que semblan del centre de Paris, o es posen a un nivell logic o que vagin plegant i es dediquin a una altre activitat.
No es pot dependre tant del turisme, senyors!!
Doncs que vagin fent... que ens retallin, que ens retallin més el sou, jo ja no vaig a dinar els dimarts de menú, el café al final me'l portaré de casa, pel pont no he anat en lloc... i ja veurem les compres de Nadal aquest any si ens paguen el 31 de desembre...que vagin fent... l'economia qui l'activarà?... els 4 alts càrrecs que no els hi afecta que els hi retallin un 10% del sou?! No senyors, els que guanyem poc més de 1000 euros que som la gran majoria de treballadors públics!!!
Un cop punxada la bombolla immobiliària , punxa la bombolla del turisme. Ambdós sectors econòmics s'han comportat de manera casi exacte , exprimint la llimona mes enllà de lo raonable , i ara tot son plors. Un país que creu que es pot viure del totxo i del sol (o la neu) i no inverteix en recerca , ni en educació ni en formació , es un país condemnat al fracas i aquesta ja s'ha instal·lat entre nosaltres.
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.