Economia

La venda de cotxes cau un 17% a les comarques gironines

Els concessionaris culpen del descens del nombre de matriculacions la crisi i la falta de finançament

Les compres de particulars s'enfonsen un 34%

El sector espera enguany un altre ‘annus horribilis'

El sector de l'automòbil ha tancat un 2011 molt dolent, en què s'han batut rècords negatius de matriculacions, mentre els productors han viscut un repunt, fruit de les exportacions, interromput a final d'any perquè les comandes externes han tornat a baixar. Els venedors de turismes a les comarques gironines han vist caure un 17,1% el nombre de matriculacions. Al total de Catalunya, la caiguda ha estat del 18,3% , fins als 119.944 cotxes, i al conjunt de l'Estat el descens ha estat del 17,7%, amb 808.059 turismes. No se'n venien tan pocs des de l'any 1993, quan, en plena crisi postolímpica, el nombre de matriculacions va quedar per sota de les 800.000.

El del motor és un sector molt cíclic, que va viure un llarg agost des de principi de segle fins al 2007, però des d'aleshores travessa un hivern molt fred. Només el 2010, gràcies a les ajudes a la compra, va tenir un respir. Una mostra més de l'impacte negatiu de la desconfiança econòmica és que el gran llast ha estat les vendes a particulars, que han caigut un 33,6%. “Ha estat un any per oblidar que marcarà una trista fita per a l'automoció, com el 1993”, va explicar el president de la patronal Ganvam, Juan Antonio Sánchez Torres, que va culpar del daltabaix, a més de la crisi, la falta de finançament.

El 2012, pitjor?

Potser el pitjor per al sector no és que el 2011 hagi estat molt dolent sinó que s'espera que aquest 2012 torni a ser un annus horribilis, pel deteriorament de la situació econòmica a l'Estat i a tot Europa. La patronal Aniacam creu que serà pitjor i que el nombre de matriculacions podria caure enguany per sota dels 800.000 cotxes a l'Estat.

Les claus

L'Estat ha perdut 450 milions en impostos, segons les patronals

X.A

Les ajudes directes a la compra de cotxes és una reivindicació històrica del sector del motor, i el darrer pla 2000E va demostrar que funcionen. Per això les associacions de venedors i fabricants van insistir ahir a demanar un pla d'ajudes que reactivi el consum i rejoveneixi el parc de vehicles perquè “no és incompatible amb les polítiques de reducció de la despesa del govern [espanyol], ja que contribueix a recaptar més via impostors derivats de la venda i l'ús de l'automòbil”. Segons el càlcul de les patronals Anfac i Ganvam, a causa del descens de vendes, el 2011 l'Estat ha deixat de recaptar 450 milions d'euros en concepte d'IVA i impost de matriculació. Per cada 100.000 cotxes que es venen, l'Estat ingressa 320 milions d'euros, diners que, segons les patronals, farien que els ajuts sortissin a compte.

Menys ocupació

Mentre no es recuperen les vendes, el sector va patint un degoteig de pèrdua d'ocupació i d'empreses en la distribució. Els concessionaris espanyols van perdre l'any passat 5.000 llocs de treball i van tancar mig miler de petites i mitjanes empreses de les xarxes de distribució de les marques. Segons Ganvam, des de l'inici de la crisi s'han perdut ja 40.000 llocs de treball i han tancat 2.500 pimes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.