Economia

Airbus s'enlaira

L'empresa europea bat el 2011 el rècord de comandes d'avions

Les companyies asiàtiques sostenen el fort creixement del negoci

L'A320 NEO, que estalvia un 15% de combustible, rep més de 1.200 encàrrecs

Signe dels temps, el gegant aeronàutic europeu Airbus va presentar aquesta setmana el seu brillant balanç del 2011 a la ciutat alemanya d'Hamburg. Ho va fer el seu president, el germànic Thomas Enders, acompanyat del president del consorci europeu EADS, casa mare d'Airbus, el francès Louis Gallois. I tots dos es podien felicitar de ser un exemple d'èxit en plena tempesta de l'euro i l'únic sector mundial, l'aeronàutic, que continua creixent de manera imparable. La cartera de comandes del constructor continental durant l'any passat va arribar a 1.419 aparells, un rècord mai aconseguit per cap altra empresa. Ni tan sols pel seu gran rival nord-americà, Boeing.

De fet, les comandes es van situar en 1.608 si no es descompten els aparells d'anteriors contractes que es van rescindir, entre els quals hi havia els 130 avions que havia encarregat American Airlines, abans de fer fallida al novembre. Restats els que es van tirar enrere, hi va haver una xifra de negoci de 140.000 milions de dòlars i una suma total de 4.437 aparells per fer, amb comandes precedents i sis o set anys de producció assegurada per 588.000 milions de dòlars (464.000 milions d'euros). És el resultat del quart any de creixement de contractes i d'haver ocupat el 64% del mercat (54% en valor).

El motiu d'aquesta expansió, que es preveu més modesta per al 2012, és l'auge del mercat asiàtic, que continua creixent amb unes companyies aèries en efervescència i un model Airbus 320 remodelat en A320 NEO per consumir un 15% menys de carburant i que ja ha rebut ni més ni menys que 1.219 comandes netes.

Lleuger i funcional

Aquest aparell per a curts i mitjans recorreguts, un sol passadís i uns 150 passatgers, ha estat la gran estrella per a les companyies aèries orientals, encara que s'haurà d'esperar fins a l'any 2015 per al seu primer lliurament.

En un sol dia de diferència, en l'últim saló de Le Bourget, el juny passat a París, dues firmes de baix cost, la xinesa Indigo i la malàisia Air Asia, van batre consecutivament el rècord d'encàrrecs per part d'una companyia: respectivament, 180 i 200 aparells. Airbus ha estat el rei indiscutible en el segment de curt recorregut i ha acaparat el 70% del mercat.

Més pes dels grans

En el de llarg recorregut i per a més de 375 passatgers, la quota del mercat s'apuja fins al 81%, perquè l'immens A380 s'ha convertit en el referent respecte al Jumbo de Boeing, tot i que es manté deficitari. Durant el 2011, se n'han encarregat 29, i en aquests moments el total és de 188. Excepte dos de la germànica Lufthansa, les noves comandes provenen un altre cop de companyies asiàtiques. Hong Kong Airlines en va demanar deu el desembre passat. Mentre el mercat europeu disminueix per a Airbus en tan sols un 17%, el del Pròxim Orient i l'Àsia s'incrementa fins a gairebé la meitat.

Altres companyies, com ara l'australiana Qantas, amb més de cent comandes i diverses asseguradores nord-americanes, també contribueixen a aquesta engreixada cartera per al constructor continental. El director comercial d'Airbus, el britànic John Leahy, però, adverteix que el nombre de vendes es podria reduir l'any que ve a només 600 o 650 aparells i que Boeing podria tornar a passar al davant quan tingui en marxa la remodelació del seu 737 MAX, l'equivalent a l'A320 NEO. Quant a entregues, el lideratge d'Airbus ha continuat per novè any consecutiu, amb 534 aparells. Un ritme semblant al que tenia, precisament, Boeing a finals dels noranta.

Boeing, líder en mitjà recorregut

El segment en què Airbus continua al darrere de Boeing és el de mitjà recorregut, amb aparells d'entre 200 i 375 seients i dos passadissos. En aquest cas, tant el 777 com el nou 787 Dreamliner, que va fer el seu primer vol comercial l'any passat, sobrepassen àmpliament el constructor europeu. Les seves quotes de mercat es limiten al 41% i el 24%, segons si es tracta del segment que va de 200 a 275 passatgers o de 275 a 375 passatgers.

La gran esperança d'Airbus és el desenvolupament de l'A350, una versió revisada de l'A330-200 i que intenta competir amb el Dreamliner malgrat els retards. El 2011, només se'n van encarregar deu respecte als 555 aconseguits per al 787. El muntatge de l'A350 comença aquest any i la seva posada en servei es preveu per al 2014.

En la divisió militar, Airbus sí que va complir les expectatives i, com en el total de la divisió comercial, també va marcar un nou rècord de vendes –va arribar a un total de 29 aparells–. Vint van ser per als models lleugers i de transport (C212, CN 235 i C295).

A més, hi va haver comandes per a sis A330 MRTT, de trasllat de tancs, i tres conversions del P-3, de patrulla marítima.

Aquest sector està esperant la sortida de l'A400M. Es tracta del primer avió de transport pròpiament militar fabricat per Airbus i que no es va començar industrialment fins a l'any passat, a causa dels nombrosos problemes de finançament que hi va haver entre els països promotors. Un dels impulsors és la companyia espanyola CASA i la seu central de muntatge és a Sevilla. Els seus responsables esperen que la primera nau es lliuri a principi del 2013.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.