Economia

JOSEBA POLANCO

DIRECTOR DE LA CONFEDERACIÓ DE COOPERATIVES DE CATALUNYA

“Les cooperatives suporten millor la crisi”

“Girona és avantguardista pel que fa a la creació de cooperatives de consum”

“El cooperativisme és un model empresarial que es desenvolupa quan la societat recupera els valors que li donen sentit”

Una de les cooperatives referencials de Catalunya és a la Garrotxa

Dades del Departament d'Empresa i Ocupació indiquen que el nombre de cooperatives a les comarques gironines, 233, no ha variat en un any.

Creu que augmentarà en un futur?

El cooperativisme és un model empresarial que es desenvolupa quan la societat recupera els valors que li donen sentit. Empreses centrades en la persona, que conjuguen els valors empresarials de l'eficàcia i l'eficiència, elements clau per a la competitivitat, els valors de la democràcia, la cooperació, la solidaritat, la generositat; empreses necessàries per aconseguir reactivar l'activitat econòmica. Hem de recordar què i qui ens ha portat a aquesta situació per no tornar a caure en cants de sirenes i consolidar l'activitat empresarial, sòlida, realista i de futur.

Per què el nombre de cooperatives en territori gironí és el més baix de Catalunya?

Desconec els motius, però probablement està relacionat amb l'estructura econòmica, més centrada en el sector terciari i menys en el primari (agrícola-pesquer) i industrial. També el fet de ser un territori fronterer hi pot influir, però això exigeix un estudi sociològic més profund. No obstant això, a les comarques gironines s'han desenvolupat experiències cooperatives molt particulars i interessants.

Per exemple?

Una de les cooperatives referencials de Catalunya és a la Garrotxa, La Fageda, que ha sabut desenvolupar un model cooperatiu propi i que ha donat lloc a una millora inqüestionable del nivell de vida d'un sector de la població que habitualment té grans dificultats per desenvolupar-se en el món laboral.

N'hi ha d'altres?

En el turisme hi ha experiències cooperatives que han de servir com a referència a les empreses, especialment a les pimes, ja que la col·laboració entre les empreses ha donat lloc, per mitjà de la fórmula de cooperatives de serveis, a casos com Costa Brava Verd Hotels –premiada recentment per la Federació de Cooperatives de Serveis com la millor cooperativa del 2010–, Costa Brava Centre i, és clar, experiències cooperatives d'hotelers de Roses. En aquest àmbit de cooperatives de serveis també hi ha l'experiència de la Clínica del Son del doctor Estivill.

I en el sector de l'ensenyament?

Hi ha casos interessants, com ara el del Petit Plançó d'Olot i el Centre Escolar Empordà de Roses.

Som Energia.

Girona és avantguardista pel que fa a la creació de cooperatives de consum, l'últim exemple és la cooperativa de comercialització d'energia elèctrica produïda amb fonts renovables, Som Energia.

I els altres?

El treball associat ha donat lloc a Suara, una cooperativa d'atenció a les persones que és actualment una de les cooperatives catalanes de més dimensió quant al nombre de persones que hi treballen, i Garbet, una empresa d'inserció nascuda sota el paraigua d'Escaler, una de les tres cooperatives la fusió de la qual va donar lloc al naixement de Suara. Però també hi ha noves experiències en el món de l'atenció als infants, com ara les escoles bressol, algunes que neixen de l'esperit emprenedor de persones joves (La Casa dels Nins, a Empuriabrava) i altres que neixen com a continuïtat en un projecte empresarial individual que en arribar a la jubilació promou i facilita la creació d'una cooperativa perquè continuï l'activitat.

Suporten millor la crisi les cooperatives?

Sí, sens dubte. Especialment, les cooperatives de treball associat. La clau és que són empreses de persones i on els propietaris són les persones que hi treballen, per això les seves decisions tenen en compte, especialment, el manteniment dels seus llocs de treball.

Quins són els principals problemes als quals han de fer front?

Els problemes de gestió, com els de qualsevol altra empresa. Problemes derivats de la necessitat d'internacionalitzar-se, d'innovar, d'accedir al finançament..., els quals estan determinats també per la dimensió de les empreses i del sector en què desenvolupen l'activitat. A més, les cooperatives han de desenvolupar les seves particularitats, de manera que si ho fan bé acaben convertint-se en una fortalesa. M'explico: si es desenvolupen els mecanismes d'informació i comunicació empresarial en els diferents nivells de l'organització, quan es prenen les decisions estan molt més implantades que en altres empreses. La gestió democràtica té les seves exigències, però quan es gestiona correctament contribueix positivament a una millora dels resultats.

Quins són els reptes de futur?

Que el cooperativisme es faci notar en la societat i es faci veure i es visualitzin les possibilitats que té la cooperativa com un dinamitzador de la sortida empresarial de moltes persones. La crisi ha vingut per quedar-se; per tant, la cooperativa és una fórmula en què les persones es responsabilitzen en la solució de les seves necessitats, que poden ser de treball, de consum, de cooperació amb altres empreses. Gestionar en comú els béns que són escassos, perquè permetin resoldre les necessitats de tots. Veiem com en el món, quan es prioritza la gestió d'un bé com l'energia, amb una sola perspectiva, Japó acaba danyant l'economia de moltes persones que mai haurien pensat que tenien res a veure amb aquell sector.

Gestió en comú.
Les persones hem de ser propietàries del nostre futur, deixar-lo en mans d'altres no condueix enlloc. Bé, sí, ja veiem com estan evolucionant l'atur, el mercat financer, els serveis públics. En definitiva, ens hem d'organitzar per fer créixer els projectes col·lectius i contribuir així des del treball comú a resoldre els problemes individuals. Tal com evoluciona la societat aquest és el repte, i ningú ho farà per nosaltres. Tenim molts exemples en la història de Catalunya de com treballar en comú permet arribar més lluny, en la solució de necessitats, que treballar individualment.

k

L'entrevista sencera a www.elpuntavui.cat

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.