Tant els que van haver de cancel·lar els seus plans com els afortunats que, avançant diners de la seva butxaca, van aconseguir recol·locar-se en vols d'altres companyies van lamentar ahir la falta d'informació i d'alternatives donades per Spanair. El cessament d'activitat de la companyia va deixar als aeroports centenars de reclamacions, moltes cares llargues, una intervenció policial a la terminal de Mallorca i una trentena de treballadors de la companyia aèria canalitzant la impotència en una improvisada concentració davant les oficines del grup. Malgrat tot, amb Spanair no es van viure moments dramàtics com els viscuts en anteriors crisis aèries, com ara la de la fallida d'Air Madrid, que fa més de tres anys va frustrar la tornada a casa per Nadal de milers d'immigrants.
Al Prat, com a la resta d'aeroports, es va viure una calma tensa. Això no només es va reflectir en els passatgers sinó també en la cara de circumstàncies dels empleats de Spanair, que ahir van treballar sabent que d'aquí a pocs dies estaran a l'atur. Els treballadors van ser els encarregats de donar la cara i recordar als passatgers que la companyia només els facilitaria fulls de reclamació i que havien de ser ells mateixos els que trobessin transport alternatiu. “Se'ns lliura un full de reclamacions i se'ns ve a dir que ens busquem la vida per aconseguir un altre vol, i què has de fer?, enfadar-te amb les tres noies que t'atenen? Però si s'han quedat sense feina”, va dir una jove gallega.
Els passatgers de 17 dels 27 vols de Spanair que havien de sortir ahir de l'aeroport del Prat van ser recol·locats en altres companyies. Spanair ha previst fer avui 222 vols, segons dades d'Aena, 82 dels quals des del Prat. En total, l'aerolínia va recol·locar 8.034 passatgers que tenien que volar entre ahir i demà, dilluns.
La nit abans, Spanair, Aena i els responsables d'Iberia a l'aeroport de Barcelona van dibuixar un pla de rescat dels passatgers afectats per la fallida de la línia aèria, tant pel que fa a bitllets per a altres companyies com per condicionar sales on s'hi poguessin estar mentre es procedia a la recol·locació –i així s'evitaven també escenes tenses–. Air Europa, Iberia i sobretot Vueling es van fer càrrec de la majoria dels passatgers afectats. Es van establir tres tarifes: de 60 a 100 euros, en funció del trajecte. Els afectats, però, es van queixar ahir que el preu no incloïa les taxes, que hi havia molt poques places disponibles –sobretot si es volia volar els propers dies– i que tant els telèfons de les companyies com els webs estaven saturats. Les anomenades tarifes de rescat estaran disponibles fins al 3 de febrer. Més endavant, tal com marca la legislació, Spanair haurà de retornar els diners dels bitllets venuts als afectats que presentin reclamacions. Fins a la tarda, segons les mateixes dades d'Aena, al Prat ja se n'havien fet 190. Aquesta xifra inclou tant les queixes tramitades a través de les seves oficines com les gestionades per l'Agència de Consum de la Generalitat. Aquí, cal afegir-hi les que ha recollit la mateixa companyia, que serien més de 600.
“Suspensió unilateral”
Ara, Spanair s'enfronta a una multa de fins a 9 milions d'euros. La ministra de Foment, Ana Pastor, va anunciar ahir que el govern espanyol ha obert un procediment sancionador contra el grup i els seus gestors per “suspensió unilateral” i abrupta de les operacions. Spanair ha pogut incórrer en dues infraccions considerades “molt greus” de la llei de seguretat aèria, sancionades amb una multa de fins a 4,5 milions d'euros cadascuna, a més de la retirada de la llicència per operar. Pastor va afirmar que no deixarà de treballar fins que “s'assumeixi tota la responsabilitat de qui incompleix les normes i qui trepitja els drets dels ciutadans”. Spanair va justificar la immediatesa de la decisió al·legant motius de seguretat i va recordar que el mateix procés s'ha viscut amb fallides d'altres grups.


































Comentaris
LA FALLIDA DE SPANAIR I LA GENERALITAT DE CATALUNYA (a): El liberal Mas ha manifestat que la Generalitat “ha fet tot el que ha pogut” i que l’empresa no podia obviament ser ”un pou sense fons” –Honorable President ni Spanair ni cap empresa-. Malgrat les savies però insuficients paraules del President català em permetre recordar-li en ell i a tots els que aplaudeixen el final de Spanair que els 450.000 milions d’euros que el Banc Central Europeu ha deixat a un 1% d’interés a la banca privada europea i en particular a l’espanyola si que són un pou sense fons i no els 150 milions que han posat la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona a l’aeria. Azit,UB.
LA FALLIDA DE SPANAIR I LA GENERALITAT DE CATALUNYA ©: Catalunya és un país petit, tots son amics i es coneixen del Golf, a més massa dirigents son poc seriosos o savis i per tant és dificil per raons de companyonatge que es prenguin decisions feridores o dures. El “Nou PSC”/Montilla bis diu que demanarà explicacions al Parlament sobre el que ha passat a Spanair. La memoria es selectiva i als socialistes els ha fet oblidar que la crisi Spanair és la seva crisi doncs el Tripartit es va acabar a finals del 2010 i l’AB sociata al 2011.Azit,UB.
LA FALLIDA DE SPANAIR I LA GENERALITAT DE CATALUNYA (b): Els bancs amb la consciencia civico-depredad ora que els caracteritza -24% als descoberts en compte corrent?- han dedicat el prestec del BCE a comprar deute public posem al 5%/7% -ergo a un bon marge-, a depositar el capital novament al BCE i no a credit empresarial o al consum. La Generalitat hagués pogut fer molt més si ja desde el principi al veure que el sector privat fugia del Prat, hagués pressionat per assolir una direcció professional amb molta experiencia i no un ratoli que quan ha vist que el vaixell s’esfonsava ha fet com el capità del Costa Concordia italià –si italià- abandonar la nau i marxar al Manchester City. Azit,UB.
LA FALLIDA DE SPANAIR I LA GENERALITAT DE CATALUNYA (d): Que ningú s’engany, infinitament més li costen a la ciutadania les empreses electriques i els seus suposats costos de producció –el robatori Azit dixit del déficit tarifari-, el sector finançer privat, les energies alternatives (7.500 milions/€ any de subvencions), els aeroports deficitaris o no operatius, l’Esglesia Catolico romana i gairebé tothom calla. El negoci aeri no és facil per massa competitiu i per costos de tota mena elevats:laborals, energètics, fiscals. Gestionat amb el cervell i la manca d’energia del mandrós amazonic brasiler és imposible. Azit, PE, Facultat Economia i Empresa, Universitat de Barcelona, Barcelona,Catalunya,UE.
Van de cara a carregar-se Catalunya, i no s'aturaran fins que ho aconsegueixin. Existeix un complot per frenar tota expansió catalana. I en el cas de Spanair, està clar que han volgut impedir que aquesta companyia catalana d'aviació pogués prosperar i a més fos la principal promotora perquè El Prat sigués un aeroport amb enlairaments i aterratges intercontinenta ls. Si aquesta companyia hagués fet trontollar el negoci a Barajas, segur que els mateixos que tan mal volen a Catalunya haguessin fet les mil-i-una per salvar-la. El mateix està passant amb la línia d'alta velocitat del corredor mediterrani, que també se l'han carregat.
Tot això i més coses que aniran en contra de Catalunya, només té un nom. I N D E P E N D È N C I A!!!
¿Spanair cierra por un complot para frenar la expansión catalana?
Madre mia ! Con el victimismo tenemos explicaciones para todo
Ja que a mí me la sua el que pugui fer barajas, veig que per ara l'Aeroport del Prat, tot i aquestes sustracades, no va tant malament, i va aumentán el nombre de passatjers i línees aèrees internacionals, es un fet inevitable vulguin o no vulguin els opresors ecspanyols.
Una vegada amb la nostra Independencia i sent un dels paísos mes rics i plens d'Europa, ja veureu com el Prat es convertirá amb un dels aeroports més importants d'Europa, i barajas que foti el que vulgui, puaffff!!!
INDEPENDENCIA!!!
Quedat a Montevideo, xarnego que a Buenos Aires no crec que ti vulguin. Xarnego!
Al·lucinant la manera de plegar l'empresa!... atenció al client inexitent... info pàgina web desapareguda, esfumada!, només queden els backups de Google!... imagino que el cabreig que deu haver-hi per dins, entre els treballadors, deu ser majúscul. Luftansa està desbordada amb l'avalanxa de correus de reclamació que li arriben, es clar, els que no atenen a Spanair. Quina vergonya!, una vegada més els alemanys a treure'ns les castanyes del foc. Em pregunto si als directius que tenim pel pais els fan estudiar "El lazarillo de Tormes" com a text obligat a les escoles de negoci. L'ética professional i la serietat fan tufff.
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.