Economia

Qatar va pactar amb Iberia abans de trencar amb Spanair

La qatariana va anunciar al desembre que l'espanyola li faria el ‘handling'

Al gener es va firmar un altre acord entre totes dues per facilitar que els viatgers de l'una connectin amb els vols de l'altra

D'acord amb les declaracions dels diferents agents implicats en les negociacions entre Qatar Airways i Spanair, les negociacions no es van trencar fins a última hora. Però, poques setmanes abans que es fes oficial, la línia aèria àrab va pactar amb Iberia diversos punts que, vist amb perspectiva, poden ampliar encara més la confusió respecte dels elements que han intervingut en la fallida de l'operació.

El primer acord entre Qatar Airways i Iberia data del 21 de desembre, quan les negociacions amb Spanair semblava que estaven ben encaminades. Aquell dia es va fer públic que Iberia Airport Services, la divisió de la companyia espanyola encarregada de fer l'assistència a viatgers i avions, seria l'encarregada de fer els serveis de terra (handling) a Qatar Airways a l'aeroport de Barajas. L'acord és per a tres anys, i es va vendre com una col·laboració molt beneficiosa per a totes dues parts.

Poques setmanes després, s'anunciava una segona entesa, aquesta de més envergadura. Es tractava d'un acord comercial anunciat l'11 de gener perquè Qatar Airways traslladés les seves operacions a l'aeroport de Madrid de la terminal 1 a la terminal 4. La T4 és la joia de la corona de Barajas, on es concentren totes les operacions d'Iberia, Vueling i vols esporàdics d'altres companyies, majoritàriament de l'aliança Oneworld, la unió encapçalada per Iberia i British Airways, ara IAG.

Qatar Airways no forma part de cap aliança, però sí que té acords de codi compartit amb diverses companyies, entre les quals Lufthansa. La línia aèria alemanya és el principal actiu de l'aliança Star Alliance, on també hi havia Spanair. En tot cas, amb aquest acord comercial tots els viatgers de Qatar Airways podran connectar amb els vols interiors d'Iberia a la mateixa T4. A més, els viatgers de primera classe dels vols de Qatar Airways podran utilitzar la sala VIP d'Iberia.

Tot aquest seguit d'acords es va formalitzar entre desembre i gener. Per tant, cal suposar que les negociacions entre Iberia, Aena i Qatar Airways s'havien de remuntar a unes quantes setmanes abans. Això les hauria fet coincidir de ple amb les negociacions entre Spanair i Qatar, sense que la Generalitat n'hagués tingut cap coneixement.

A més, cal assenyalar també que a final d'octubre una delegació d'empresaris espanyols, encapçalats pel ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, van visitar Qatar per potenciar els contractes en infraestructures.

LES DATES

21.12.11
Qatar i Iberia Airport
Services anuncia un acord perquè Iberia faci l'assistència a viatgers i avions de Qatar.
11.01.12
Qatar i Iberia
firmen un altre acord a través del qual el vol Madrid-Doha es farà des de la T4 de Barajas.

LA XIFRA

7
vols
a la setmana ofereix Qatar Airways entre Doha i Barcelona. De Doha a Madrid també hi ha un vol diari.

Explicacions “en profunditat” al Parlament

El govern català va delimitar ahir el seu nivell de responsabilitat en la crisi de Spanair i ha derivat les explicacions “en profunditat” al Parlament, on compareixeran el conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, i el de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, en un termini màxim de deu dies. En la roda de premsa posterior a la reunió de l'executiu català, el portaveu del govern, Francesc Homs, va afirmar que l'executiu se sent “responsable de tot el que passa en aquest país”, però ha recordat que la legislació vigent “és ben clara” sobre el grau de responsabilitat del govern a Spanair.

Homs també va matisar l'anunci que havia fet al matí el conseller Recoder sobre l'impuls del govern a un pla de recol·locació dels treballadors de Spanair i Newco. En aquest sentit, Homs es va limitar a explicar que el govern actuarà de mediador “per donar una sortida” als treballadors afectats. D'altra banda, el president del consell d'administració d'Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (Ieasa) –propietària del 85% de Spanair–, Miquel Martí, va afirmar que la liquidació de la companyia no obligarà les administracions catalanes a desemborsar més diners.

Els treballadors de Spanair faran avui una assemblea davant de la seu de la companyia i posteriorment els seus representants es reuniran amb la direcció de l'empresa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.