El Consell Assessor per a la Reactivació Econòmica i el Creixement (CAREC), que presideix Salvador Alemany, ha elaborat un document en què proposa condicionar els ajuts públics als grups financers a la concessió de crèdits. “El tipus d'interès de les preferents subscrites pel sector públic augmentaria quan disminuís el crèdit, i a la inversa”, recull l'informe elaborat pel CAREC que ja ha estat lliurat a l'executiu català. En aquesta mateixa línia, també proposa incloure els crèdits comercials com a col·lateral al BCE, així com vincular els avals públics a la concessió de crèdit. “Es tractaria de vincular l'import que s'assigna a cada entitat segons la seva quota de crèdit, i no a la de dipòsits com s'ha fet fins ara”, indica el document.
En la diagnosi, el CAREC reconeix que en l'actual escenari de falta de crèdit conflueixen diversos factors, com ara la pèrdua de valor d'actius que actuen com a garantia dels préstecs, la disminució de la demanda solvent en un context de crisi i, finalment, la disminució de la concessió per part d'entitats amb problemes de liquiditat i solvència.
Per atenuar aquests factors, l'organisme reclama un paper més actiu d'entitats públiques, com ara l'ICO i la Companyia Espanyola d'Assegurances a l'Exportació.
Malgrat tot, els experts agrupats entorn del CAREC admeten que l'actual escenari de restricció del crèdit –sobretot en el cas de les pimes– obeeix a un canvi estructural: “La tendència del finançament del sector empresarial va cap a un model més anglosaxó en què siguin els mercats financers, i no tant el sistema creditici, els que financin el desenvolupament de les empreses.”
Per afavorir aquest trànsit, recomana facilitar l'accés als mercats de capital a les empreses de tota mida. Una via per aconseguir-ho seria a través de la consolidació d'una indústria del finançament a l'Estat, que impliqui el desenvolupament del capital de risc, les institucions d'inversió col·lectiva i, en general, de totes aquelles firmes que acompanyen i assessoren les empreses per facilitar el seu accés al mercat de capital. “Proposem crear una plataforma, liderada des del govern, que agrupi les organitzacions empresarials i les entitats financeres per analitzar aquestes propostes”, conclou el document.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.