Economia

Catalunya dóna a Rajoy un any perquè cedeixi la gestió del Prat

Els màxims representants del GTI-4 reclamen la reforma del sistema aeroportuari i apressen el govern espanyol

S'apel·la a utilitzar criteris estrictament empresarials per a Barcelona i Madrid

El Grup de Treball d'Infraestructures (GTI-4) va reclamar ahir a la ministra de Foment, Ana Pastor, una reforma del sistema aeroportuari espanyol en el termini d'un any, per tal d'aconseguir una gestió “eficient, individualitzada i amb criteris estrictament empresarials”, va explicar Josep Piqué, president del Cercle d'Economia, que va estar acompanyat per Miquel Vall, president de la Cambra de Comerç de Barcelona; Joaquim Gay de Montellà, president de Foment del Treball, i Sebastià Salvadó, president del RACC, les quatre entitats que conformen el GTI-4.

La ministra Pastor es va reunir amb els màxims representants del GTI-4, a la seu de la Delegació del Govern a Barcelona, acompanyada del secretari d'estat de Planificació, Infraestructures i Habitatge, Rafael Català, i el president d'Aena, José Manuel Vargas. L'objectiu era aclarir el futur de l'aeroport del Prat i la seva gestió individualitzada i des del territori.

El GTI-4 va entregar a la ministra Pastor un document base en què s'insisteix en la importància de la reforma del sistema aeroportuari espanyol, sobretot dels aeroports del Prat i Barajas, pel fet de ser infraestructures estratègiques per a la competitivitat internacional. El text, que indica que es poden aprofitar elements que ja van ser perfilats per l'anterior govern, demana una reforma “molt més atrevida, més transparent i, en definitiva, molt més sòlida”.

Per fer que sigui una reforma eficient, el document planteja la gestió individualitzada dels aeroports del Prat i Barajas, “que permeti una capacitat de decisió sobre els elements més rellevants”, i esmenta la gestió pròpia de la política d'inversions, l'establiment de tarifes o l'assignació de slots.

Per aprofitar plenament les oportunitats que ofereix un model descentralitzat, el document expressa que “la millor opció” és que “la gestió quedi en mans d'un operador privat, sense que això sigui incompatible amb la presència d'organismes públics o semipúblics en els òrgans de la gestió”.

El text insisteix en la urgència de la reforma, “que fa massa temps que està pendent”, i encoratja el Ministeri de Foment a “aprofundir en el disseny d'un sistema de gestió que introdueixi una competència efectiva i doni garanties als operadors privats que aquestes infraestructures podran ser gestionades amb criteris estrictament empresarials”. El document també afegeix que l'objectiu de la reforma “no ha de ser fer caixa”, sinó aprofitar al màxim totes les potencialitats que ofereixen els aeroports de Barcelona i Madrid.

Acabada la reunió amb la ministra Pastor, Miquel Valls va destacar que la primera trobada havia estat “molt satisfactòria i amb voluntat de col·laborar i escoltar”, per la qual cosa s'haurà de treballar en els pròxims mesos per buscar solucions. Gay de Montellà va parlar de camí obert a la col·laboració i d'una possible “comissió de seguiment” entre el GTI-4, el ministeri i Aena.

Comissió de seguiment

Per la seva part, la ministra de Foment va qualificar la reunió de “molt positiva” i va afirmar que s'havia compromès a crear un grup per treballar conjuntament en el nou model aeroportuari. Pastor va declarar que el seu “compromís” és crear un grup de treball en què participi la societat civil i les institucions, per definir el nou model i fer un aeroport més competitiu.

La ministra va explicar que en la reunió es va analitzar el comportament del Prat durant els últims anys, i va destacar les dades “francament positives” de l'aeroport de Barcelona. Pastor també va voler agrair el treball que ha dut a terme durant aquests anys el Comitè de Rutes Aèries, que ha potenciat, a parer seu, la ciutat de Barcelona com a destinació.

LA XIFRA

4
entitats
formen el GTI-4: Cambra de Comerç de Barcelona, Cercle d'Economia, Foment del Treball i RACC.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.