Economia

turisme

L'ocupació hotelera baixa a Girona un 27,8% en 5 anys

Un estudi de l'Associació d'Hostaleria de Girona i Radial constata que la planta hotelera s'ha doblat en aquest període

El preu de les habitacions ha baixat des del 2007 un 22,8%

L'ocupació hotelera de la ciutat de Girona i la seva àrea metropolitana ha baixat un 27,84% en els últims cinc anys, segons un informe elaborat per l'Associació d'Hostaleria de Girona i Radial, que assegura que s'ha passat d'unes ocupacions del 76,65% al 48,81%, “igualant així alguna de les capitals amb pitjors dades de tot l'Estat”. L'estudi es basa en les dades de 25 allotjaments que ofereixen més de 1.545 habitacions i d'una cinquantena d'establiments de restauració.

Entre els factors que expliquen aquest descens hi ha, segons el president de l'associació, Xavier Nicolazzi, la crisi econòmica que es pateix des del 2008, però també “l'increment de la planta hotelera a la ciutat, que en el període 2005-2011 ha passat de 1.062 a 2.183 habitacions, és a dir, “ha augmentat un 51,4%”. “Tot i que el 2011 s'han aturat les noves obertures, ja s'ha produït el primer tancament d'un allotjament històric a la demarcació com és el cas de l'hotel Fornells Park”, va dir.

L'augment més espectacular en el nombre d'establiments hotelers a la ciutat de Girona han estat en hotels de quatre estrelles, que han passat de 360 habitacions el 2005 a les prop de mil que hi ha actualment (968), prop del 45% de la capacitat global de la destinació. “Podem constatar que s'ha triplicat la capacitat hotelera en aquesta categoria, quan a una ciutat amb una destinació potent com és Barcelona el creixement en aquesta categoria ha estat de només un 17%”, va dir Nicolazzi.

La crisi econòmica ha suposat un descens del 40% de la facturació i la pèrdua de la meitat de llocs de treball en les plantilles d'aquests establiments. “Mentre que el 2007 el preu d'una habitació doble era de 68,21 euros, avui el preu és d'uns 52,75 euros. Un descens notable dels preus del 22,8% que sumat al percentatge que s'hauria d'afegir per l'augment de l'IPC dels darrers anys, el descens vorejaria el 35%”, va assegurar el president de l'associació.

Pel que fa a la restauració, hi ha diferents escenaris segons l'emplaçament. Al Barri Vell, l'obertura ha estat constant. Més complicada és la situació a altres zones o barris de la ciutat com ara a Sant Narcís, Can Gibert i Santa Eugènia, on un nombre important d'establiments han tancat o s'han traspassat. La facturació de bars i restaurants ha baixat des del 2008 un 40% i el nombre de treballadors, un 30%.

L'associació d'hostaleria assegura que Girona “no és turísticament una ciutat madura” i reclama més entesa entre el sector públic i el privat, a més de la millora de les infraestructures.

LES FRASES

El sector d'allotjament a la nostra demarcació és al llindar del seu punt mort
Al Barri Vell s'obren bars i restaurants. En general, però, la facturació ha baixat un 40%
Xavier Nicolazzi
President de l'Associació d'Hostaleria de Girona i Radial

Els restaurants tenen una situació complicada

Per als restaurants de l'àrea metropolitana la situació és complicada. L'alta concentració de restaurants a la ciutat i l'enduriment de les normatives de trànsit i de consum d'alcohol en són les causes.

Baixa un 29% el preu als hotels de quatre estrelles

El descens més marcat de preus és als hotels de quatre estrelles, també els que més han augmentat en nombre en els últims anys. El preu mitjà ha passat dels 95,86 euros el 2007 als 68,84 el 2011.

Els hotels “treballen sense beneficis”

Segons el president de l'associació, Xavier Nicolazzi, molts establiments ja estan treballant sense beneficis d'explotació i a punt d'entrar en un terreny més delicat amb resultats negatius.

L'estada mitjana del turista a Girona és de dues hores

Un estudi d'Insetur diu que l'estada del turista a Girona és de dues hores. Per l'associació, és imprescindible allargar l'estada dels visitants perquè faci més ús de restaurants i comerços.

El sector torna a reclamar un ens de promoció

Per Nicolazzi, ara “hi ha una bona predisposició de l'administració per promocionar la ciutat”. Reclama la creació d'un ens mixt en què sector públic i privat aboquin recursos per fer promoció.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.