Gran angular

Robert Tornabell

Catedràtic de Banca i exdegà d'ESADE

“No s'entén que el govern estatal es resisteixi al rescat”

La declaració de Draghi de compra il·limitada dóna prou confiança als mercats
Itàlia està millor que Espanya perquè el seu deute està en mans d'italians
Rajoy espera que la prima de risc es mantingui estable per no demanar el rescat
Hi ha la hipòtesi de la convivència de dos euros, un de fort i un altre de més feble
Les exportacions podrien fer tornar a créixer la nostra economia com l'any 1993
Bankia no va ser la fusió de dos bancs, sinó de dues immobiliàries

E

l programa de compra de deute sobirà de part del BCE només servirà per guanyar temps, com diuen alguns escèptics? S'ha criticat que el BCE no hagi concretat ni tipus d'interès apropiats per a cada país ni la magnitud de les compres de deute.
Val a dir que la proposta de Mario Draghi penjava d'un fil, fins que finalment els vuit jutges del Tribunal Constitucional alemany han dit que s'aprovava, però la sentència diu que la contribució d'Alemanya al fons de rescat té un sostre de 190.000 milions d'euros, i quant a la compra de bons, el president del Bundesbank s'hi oposa frontalment, perquè pensa que és una manera d'imprimir bitllets. Ara no sabem del cert què pensa fer Draghi, només tenim com a base que ha dit que es podran fer compres il·limitades.
Els mercats, fins quan estaran tranquils, després de l'anunci de compra de bons?
La prima de risc ha anat baixant, fins al nivell del 5 d'abril passat, que es vivia un moment de relaxament. També cal fer avinent que el resultat de les eleccions legislatives a Holanda, amb el triomf de forces polítiques que formaran un govern proeuropeu, també ha contribuït a la tranquil·litat. Tanmateix, encara tenim països com Finlàndia que s'oposen a ajuts a Espanya, i altres, com Àustria, que ara mateix ja estan calculant què els costaria la sortida de l'euro de Grècia o algun altre país, o si es trenca l'euro.
Alguns observadors pensen que l'amenaça d'un trencament de l'euro és un espantall.
Les declaracions de Draghi a Londres, quan va dir: “Farem el que calgui i serà suficient”, i la decisió, contra la de Jens Weiddmann, president del Bundesbank, de comprar quantitats il·limitades de bons d'estats en dificultats com Espanya i Itàlia, semblen donar prou confiança.
Qui estaria en una situació més crítica, Espanya o Itàlia?
És més preocupant el cas d'Espanya que el d'Itàlia, on la major part del deute està en mans de ciutadans italians, mentre que en el cas espanyol el deute està en bona part en mans d'estrangers, de fons d'inversió, hedge funds, companyies d'assegurances, capital risc, i per això el xantatge que ens fan els mercats és perquè molt deute està en mans de no residents. Itàlia està millor, a més a més, perquè a cada amnistia fiscal s'obligava als qui s'hi acollien a comprar deute públic.
Ara sembla, en el cas d'Espanya, que potser el rescat es farà sense que calguin noves condicions.
Aquí s'està jugant amb diferents cartes. Rajoy, si la prima de risc baixa o es manté estable sense nous rebrots, es resisteix a demanar el rescat. Des de França, però, li estan dient que hi vagi. És possible que finalment l'obliguin a demanar el rescat, que pot ser parcial. No s'entén que s'hi resisteixi, perquè la situació és insostenible, pel deute de les comunitats autònomes, pels venciments del deute que té Espanya.
Sense oblidar el cas català.
Efectivament, hi ha els venciments del deute de Catalunya, que no pot pagar, té tancats els mercats internacionals i deu 43.000 milions d'euros, i té venciments els anys 2013, 2014 i 2015 per un valor de 30.000 milions. És molt difícil així complir els compromisos de dèficit. Això fa que Catalunya, en la nova era de negociacions que s'obre amb el govern de l'Estat, com la del pacte d'estat, ho hagi de fer en unes condicions que no són les més favorables. Si Catalunya ara malda per 130 milions per pagar les nòmines, és perquè no ha rebut els diners de la disposició addicional tercera, 763 milions d'euros.
A Catalunya li haurien anat bé els hispabons.
Era una bona solució, però Espanya s'hi nega. Catalunya s'ha hagut de finançar al 5,5% i el 6%, quan el Tresor Públic espanyol s'ha finançat al 2,5-3%. Ens hauríem finançat a la meitat i no hauríem d'haver d'anar a demanar a Madrid.
La necessitat de nodrir el Fons de Liquidació pot dur Espanya finalment a sol·licitar el rescat?
Podria ser, perquè pràcticament s'ha exhaurit, després que Catalunya, el País Valencià, Andalusia i Múrcia hagin sol·licitat ajut, amb la previsió que s'hi afegeixin més comunitats. Era un fons de 18.000 milions, i crec que en caldran més. Altres raons per demanar el rescat serà la necessitat de renovar deute espanyol.
En tot cas, podria ser la fórmula tova de rescat, preventiu, amb una línia de crèdit de 100.000 milions.
De tota manera hi haurà condicionalitat, amb ajustaments pressupostaris i possibles augments d'impostos. El fet que sigui una línia de crèdit no vol dir que no tingui condicions. Si no compleixes, el BCE pot llançar al mercat tot el deute espanyol que tingui i fer que es dispari la prima.
Fa pocs dies, George Soros interpel·lava Alemanya i li deia que si vol liderar l'euro cal que comparteixi els problemes de tots els socis, i si no és així, millor que abandoni la moneda única.
Hi ha diverses alternatives. La primera és que Grècia surti, perquè ella mateixa considera que està ofegada, o perquè se li demana que compleixi unes condicions tan dures que no les pot assumir. Això esquitxaria Espanya i Itàlia, però es podria superar. Una altra possibilitat seria un euro per a l'Europa del sud, però si no hi ha França a dins no és viable, i no crec que vulgui ser-hi. L'euro fort, per la seva banda, tindria com a nucli Alemanya, Àustria, Holanda, Bèlgica, Luxemburg i també França.
Si s'arribés a l'escenari de dos euros, les economies de l'euro feble patirien molt?
Podrien exportar, sí, però hi hauria el risc de la fugida de dipòsits, per la qual cosa caldria tancar les fronteres perquè no fugissin capitals. La inflació seria extraordinària i els deutes s'haurien de pagar amb l'euro antic, a menys que per llei hi hagués una convertibilitat per convertir-los en euros nous. Així, la banca perdria molts diners. Ja hem vist casos com el de Barclays Bank, que necessitava capital a Espanya, un equivalent a 1.000 milions d'euros, però no va gosar portar lliures esterlines per no arriscar amb una moneda forta. Va preferir endeutar-se en euros. Bancs com els alemanys, als qui tenen hipoteques amb ells, els demanen que les posin sota jurisdicció alemanya, ja que en una hipotètica sortida d'Alemanya de l'euro, si les hipoteques romanguessin sota jurisdicció espanyola, el deute perdria el seu valor, mentre que sota jurisdicció de Berlín s'hauria de pagar.
Guanya força un cert corrent de pensament que demana solucions com ara congelar el deute dels països que tenen dificultats, perquè es comencin a pagar quan l'economia retorni al creixement.
Això de fet ja ho va fer Grècia, que va decidir no pagar el deute sota jurisdicció d'Atenes, mentre que sí que estava disposada a pagar el deute amb jurisdicció a Londres, però amb un quitament, que va ser del 60%. Tot i això no se'n surt, i li estan retardant el segon tram del rescat perquè consideren que no compleix els ajustaments. En el cas espanyol, amb el que sigui deute amb jurisdicció espanyola, potser sí que es podria fer, però si la jurisdicció del deute és Londres, és molt difícil que es renegociï.
Es pot pensar que l'economia espanyola sortirà de l'encefalograma pla, com la de Portugal?
Les exportacions, sobretot a Catalunya, estan creixent, i no oblidem que Alemanya, per exemple, és el primer client d'Espanya en exportacions d'aliments. La producció de cotxes d'una marca com Seat se'n va tota a l'estranger, fins a la Xina i Rússia. I també hi ha l'estrebada del turisme. Ja va passar durant la crisi del 1992-93, quan es van donar tres devaluacions de la pesseta. Ara, la devaluació la fem interna, amb empreses que rebaixen la massa salarial. Hi ha hagut una devaluació interna que encara no és la que necessitem. Catalunya està tornant al model del 1992-93, quan va estirar d'Espanya. Ara no és el mateix, perquè Espanya està molt enfangada. Però Catalunya se'n pot sortir amb l'exportació, no tant amb productes d'alta tecnologia, sinó amb béns d'altra mena, alimentació o automòbils.
Sobre el sector financer espanyol, ja són moltes les veus que consideren que hauria calgut deixar caure Bankia, perquè els esforços per salvar-la estan engrossint el dèficit perillosament.
La Comissió Europea ja ha dit que de vegades és més car rescatar un banc que deixar-lo caure, i es referia a Bankia i Banc de València. No se'ls va fer cas. Els motius d'aquesta tossuderia per salvar Bankia han de ser polítics, si veiem que en els seus òrgans de control hi ha hagut una successió de dirigents del mateix partit. Ha estat la pitjor la fusió que hi hagut, i això ho va dir el mateix Mario Draghi. No va ser la fusió de dos bancs, sinó que va ser la fusió de dues immobiliàries, Caja Madrid i Bancaja. L'auditora Wyman ja ha dit que el forat de Bankia no són 19.000 milions, sinó molts més diners. Salvar un banc que es podia haver deixat caure, és gastar diners que no van al subsidi de l'atur, a recerca i investigació o a educació.
Després de les auditories, veurem caure algun banc?
Hi ha el cas de Novacaixa, amb tot l'afer de les preferents, que han afectat milers de gallecs. Si no hi posen molts diners, hauran de deixar caure l'entitat.
Serà rendible el banc dolent?
Jo vaig ser el primer que vaig plantejar la solució d'un banc dolent, com havia fet als noranta Suècia, amb dos bancs, un banc públic solvent, que recollia els actius bons, i un altre, que s'encarregava dels actius dolents, conduït per gestors amb experiència provada en el sector. En vuit anys van recuperar els diners. Aquí s'haurà de vendre a preus per sota del mercat. Jo crec que hi haurà una part d'actius que faran perdre diners als bancs i una altra en què perdrà el FROB. Tot dependrà de la qualitat dels actius.

La quimera d'un nou BCE

El professor Tornabell és més aviat escèptic sobre la possibilitat que hi hagi en pocs anys un BCE que exerceixi de prestador d'últim recurs: “Aquesta funció no està en els seus estatuts, i refer-los voldria dir fer referèndums a cada estat, i té una oposició frontal d'Alemanya. Hauríem de tenir un tresor únic, una unió política, una harmonització fiscal, i l'últim seria el banc d'últim recurs.” Sobre el fons de rescat, el MEDE, lamenta que Mario Draghi no hagi aconseguit que tingui fitxa bancària, cosa que li hauria atorgat una gran capacitat d'endeutament.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.