Economia

El consell d'IAG debat l'absorció de la catalana Vueling

El grup de British i Iberia plantejarà avui les condicions de la compra

L'operació encén els llums d'alarma al Prat

International Airlines Group (IAG), grup resultant de la fusió d'Iberia i British Airways (BA), va confirmar ahir a aquest diari que “està considerant la possibilitat de formular una oferta pública d'adquisició (OPA) sobre el 100% del capital social de Vueling”. El grup va explicar que portaria avui la qüestió al seu consell d'administració i que encara no havia pres cap decisió sobre els termes de l'oferta ni sobre el preu.

Tot i això, va indicar que tan bon punt es decideixin les condicions, es farien públiques. IAG va anunciar les intencions sobre Vueling a la Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV), que va suspendre cautelarment la cotització de les accions de la línia aèria catalana de cara a la sessió d'avui. Curiosament, els títols de Vueling van tancar ahir amb una caiguda del 4,73%, fins als 5,47 euros, tot i haver presentat ahir mateix un benefici de 41,2 milions en els nou primers mesos d'aquest any, un 93,2% més que en el mateix període del 2011.

Iberia, filial d'IAG, és titular del 45,85% de les accions de Vueling i té quatre membres en el seu consell d'administració. Tanmateix, la situació de les dues companyies és radicalment diferent. La línia aèria que presideix Antonio Vázquez anunciarà demà un pla de reestructuració que, segons els sindicats, podria afectar entre 4.000 i 6.000 treballadors. I tampoc no pot presumir gaire davant dels seus socis britànics de la seva nova low cost, Iberia Express.

A Vueling, en canvi, tot són pretendents. Amb esforços, austeritat i contenció, la companyia catalana ofereix trimestre a trimestre millors resultats operatius i econòmics, i construeix, pas a pas, el hub a l'aeroport de Barcelona, tantes vegades reclamat pel govern i la societat civil catalana. En el tercer trimestre d'aquest any, Vueling ha aconseguit que el 54% del total dels seus passatgers siguin internacionals i que el 17% dels del Prat ja siguin de connexió.

L'absorció de la companyia catalana per part d'IAG, segons experts consultats per aquest diari, pot tenir un vessant positiu i un de força negatiu per a l'aeroport de Barcelona. Si BA es fa càrrec del destí de Vueling, molt probablement vetllarà també per la seva competitivitat i els resultats econòmics, estratègia que repercutiria en la bona marxa del Prat. Si el destí de Vueling queda a mans d'Iberia, els fets viscuts fins ara indiquen tot el contrari.

LA XIFRA

17,9
milions
estalviarà Vueling en el seu apartat de costos estructurals, contra els 14,6 milions que tenia previstos.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.