Economia

IAG compra Vueling per desmantellar a fons Iberia

El grup britànic aprofitarà l'operació per deixar el seu soci espanyol reestructurat

Per al Prat, l'OPA podria accelerar el camí cap al ‘hub', segons els experts

Sembla ben bé una jugada d'escac i mat. L'oferta pública d'adquisició (OPA) sobre la línia aèria catalana Vueling que va anunciar ahir IAG, el grup resultant de la fusió de British Airways (BA) i Iberia, és només la punta de l'iceberg d'una estratègia molt meditada. El soci deficitari espanyol, tal com definia ahir Iberia el diari econòmic britànic Financial Times, està portant massa maldecaps i pèrdues econòmiques a la casa mare londinenca.

Iberia, propietària del 45,85% del capital social de Vueling, va crear el març passat Iberia Express per tenir una low cost que alimentés els vols intercontinentals de Barajas i li permetés tenir un compte de resultats positius, però res d'això ha aconseguit fins ara. Ara, amb l'adquisició de Vueling, IAG capgira la situació: la línia aèria catalana tindrà com una de les seves activitats alimentar vols de Barajas, però també d'altres de molt més interessants per al seu futur.

En el comunicat que ahir va fer públic IAG, Willie Walsh, conseller delegat del grup britànic, va afirmar: “Mantindrem la base de Vueling a Barcelona”, i la línia aèria “seria gestionada com a companyia operativament diferenciada, amb el seu conseller delegat reportant directament al conseller delegat d'IAG”. El grup britànic ha ofert 113 milions d'euros pel 54,15% de la resta d'accions de Vueling, operació que serà finançada amb els recursos interns d'IAG. Iberia no decidirà. La companyia catalana serà gestionada per l'equip actual –presidit per Josep Piqué i liderat per Álex Cruz– i regida per l'estratègia que marcarà IAG, és a dir, BA. Walsh va destacar de la jove companyia aèria: “Amb la seva posició de lideratge a Barcelona, l'estratègia de creixement europea i la seva baixa estructura de costos, Vueling té molt per oferir a IAG.”

Remodelació

L'alarma es va encendre entre el col·lectiu de treballadors d'Iberia i, sobretot, al Sepla, el sindicat de pilots, que no va trigar gaires hores a advertir que Vueling té l'accés limitat a la T4 de l'aeroport de Madrid i que, per poder operar més connexions des de Barajas, seria necessària una renegociació del conveni col·lectiu vigent. I precisament això és el que volen tallar des d'IAG, els entrebancs que afecten la bona marxa del grup.

De moment, Iberia va convocar ahir de manera oficial la UGT, CCOO i Sepla per avui –el mateix dia en què IAG presenta resultats– per donar a conèixer els detalls de l'anunciat pla de reestructuració. La retallada podria afectar, com a mínim, uns 4.000 treballadors, un 20% de la plantilla. En aquest sentit, Walsh ja va avançar que la reestructuració comportaria reduir la mida de la companyia a curt termini i la remodelació de la xarxa.

Una nova porta

La gran incògnita de l'adquisició de Vueling per part d'IAG és com afectarà l'operació a l'aeroport de Barcelona, on la línia aèria catalana és líder. Tot i que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, com també el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, van confessar que seguien l'OPA sobre Vueling amb “preocupació” i “expectació”, experts consultats per aquest diari es van mostrar molt optimistes sobre “el nou futur que es presenta per al Prat”, perquè la gestió que voldrà fer IAG “estarà enfocada a la rendibilitat de les companyies i això pot beneficiar la creació del hub a Barcelona”. Segons ells, “no haver de viure a l'albir d'Iberia ja és un gran pas”.

LA XIFRA

6
mesos
trigarà Vueling, en cas de fer-se efectiva l'OPA del grup britànic, a pertànyer a IAG, el juny del 2013.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.