Economia

França

Els nous negocis digitals

La factura de Google

El govern francès insta el cercador a pagar els mitjans per indexar els continguts i li reclama 1.000 milions en impostos impagats

Hollande exigeix al gegant nord-americà que abans de final d'any arribi a un acord amb els editors de premsa

El 40% de les visites als digitals gals arriben a través del poderós portal

Al Brasil 145 diarishan retirat els continguts del cercador fins que no s'avingui a negociar

Tres quarts d'hora va durar la reunió que van mantenir a París el president francès, François Hollande, i el president executiu de Google, Eric Schmidt, un parell de setmanes enrere. Per les declaracions i els esdeveniments que s'han seguit des de llavors, es fàcil intuir que no va ser la trobada més amable que ha tingut el cap d'Estat francès. En sortir de la reunió, Hollande va amenaçar públicament el cap de la multinacional americana que estava disposat a tramitar, “si és necessari”, una llei que obligui Google a pagar una taxa per indexar els continguts de la premsa francesa.

L'endemà, des del govern van filtrar al diari Le Canard Enchaîné que la hisenda francesa està reclamant 1.000 milions d'euros al cercador en concepte d'impostos impagats a França durant els últims quatre anys. Tota una ofensiva de l'Estat francès contra Google, que des del 2008 ha facturat anualment entre 1.250 i 1.600 milions d'euros en sòl francès però no n'ha deixat gairebé res en impostos. El cas no és una particularitat francesa: les filials de Google fora dels Estats Units transfereixen la gran majoria dels seus beneficis a les Illes Bermudes, paradís fiscal, a través d'Irlanda i Holanda, amb el resultat que els països on genera els diners no es beneficien fiscalment de la seva activitat. L'any 2010, per exemple, Google només va pagar en concepte d'impost de societats un 2,4% de tots els beneficis generats fora del seu país. En el darrer exercici fiscal, Google va facturar a França vora de 1.400 milions d'euros, dels quals només va declarar-ne 138. Des del 2008, el cost d'oportunitat d'aquesta enginyeria fiscal per a les arques públiques franceses són aquests 1.000 milions d'euros que ara reclama el fisc al gegant de la xarxa.

Però aquesta imputació tributària només és la primera part de la factura que vol cobrar-se França amb Google. La segona afecta la premsa digital del país, que vol cobrar al cercador per indexar les seves notícies. Comença a ser una reivindicació compartida pels editors de mitjans de comunicació de tot el món que Google ha de contribuir (econòmicament) en la producció informativa, atès que es beneficia dels continguts que generen els mitjans. “Google News es beneficia comercialment d'aquest contingut de qualitat i es nega a discutir un model de remuneració per la producció d'aquests materials”, explicava recentment Carlos Fernando Lindenberg, president de l'Associació de Diaris del Brasil, per justificar la decisió de 145 diaris brasilers de retirar els seus continguts de Google fins que el cercador no s'avingui a negociar. El pols a França entre la premsa i el cercador nord-americà es juga en coordenades semblants, tot i que encara no han pres mesures tan agosarades.

Des de la primavera, quan François Hollande va arribar al poder, els editors del país estan reclamant una llei que obligui el cercador a pagar per cada notícia referenciada dels mitjans francesos. Al setembre, la ministra de Cultura, Aurélie Filipetti, va declarar que el govern veia amb bons ulls aquesta mesura i va emplaçar Google a negociar amb els mitjans francesos per arribar a un acord. La resposta de la companyia? Si els obliguen a pagar deixaran d'indexar la premsa francesa en el seu hegemònic cercador. L'amenaça és més que notable per als digitals francesos, atès que el 40% de les seves visites arriben a través de Google News, amb les implicacions econòmiques que això significa. En xifres absolutes, els mitjans digitals podrien arribar a perdre 4.000 milions de clics cada mes sense la complicitat de Google.

Encara queden molts capítols per escriure en aquesta història que amenaça de redefinir els esquemes econòmics de la premsa mundial. A França, la propera cita l'ha fixat el president per a finals d'any, per quan espera que les negociacions entre Google i els editors de la premsa hagin arribat a bon port. Hollande també sap amenaçar: si no hi ha acord entre les parts el gener del 2013, “una llei podria intervenir sobre aquesta qüestió, semblant al projecte que hi ha en curs a Alemanya”, va deixar escrit el president en un comunicat. Berlín i París, tan distants en la majoria de temes, comparteixen la voluntat que Google, el gran quiosquer de la xarxa, pagui les factures pendents.

138
milions d'ingressos
va declarar Google l'any passat a França. En va facturar prop de 1.400 milions, però els declara a les Illes Bermudes, paradís fiscal, a través de societats establertes a Irlanda i Holanda.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.