Economia

L'exportació de cava creix un 6% i salva el sector

El boicot als productes catalans consolida els cellers de fora del Principat

Ja són el 10% del total

El rècord que ha marcat el cava fabricat a casa nostra en ampolles exportades (més de 161 milions) ha compensat una altra caiguda del mercat interior, tocat per la crisi però també (encara que amb menys intensitat que en campanyes anteriors) pel boicot als productes catalans. El 2012 es van vendre a l'Estat espanyol gairebé 82 milions d'ampolles, un 6% menys que el 2011, quan ja s'havia notat una caiguda similar. L'impuls de les vendes internacionals, que han crescut un 6%, ha permès, però, que el sector tanqués l'any en positiu, cosa que no va aconseguir l'exercici anterior. El 2012, la producció total de cava va superar els 243 milions d'ampolles, un 1,5% més que el 2011.

El president del Consell Regulador del Cava, Gustau Garcia Guillamet, atribueix la nova desfeta del mercat interior a la crisi econòmica però no nega que el boicot també hi pot haver ajudat. De tota manera, fa un important matís: “A diferència del 2005 i el 2006, els mitjans de comunicació no han instat a no comprar productes catalans”, així que “no hi ha un moviment”, sinó conductes puntuals. El que sí que va propiciar en el seu dia el boicot, i avui continua, és la proliferació de productors de cava fora de Catalunya.

Conseqüència directa

Segons Garcia Guillamet, fabricar com més a prop del consumidor millor és “una tendència natural”, però això no treu que el fenomen “va néixer arran del boicot, i aquesta producció es consolida”. Dels 253 cellers elaboradors de cava que avui formen el sector, 26 estan situats fora del Principat, o sigui que ja representen un 10% del total. El 2005, la seva producció va créixer un 93% per després moderar les alces i arribar a retrocedir el 2011. El 2012, però, han tornat a guanyar pes: les vendes han crescut un 46%. “Qui ha volgut fer boicot al cava català no ha fet boicot al cava perquè ha tingut una alternativa”, reflexiona el Consell Regulador.

La petita dimensió i les marques blanques, amenaces

Tot i que les vendes al principal mercat exterior han baixat un 2%, Alemanya continua sent el país que més feina dóna als nostres cellers, seguida de la Gran Bretanya, Bèlgica i els Estats Units. Destaca, però, l'evolució de mercats emergents, com ara els de Rússia i la Xina, on les vendes han crescut més d'un 50%. De tota manera, cal pensar que molts cellers depenen gairebé en exclusiva del mercat domèstic, ja que no tenen prou dimensió ni recursos per vendre a fora. Només 19 empreses copen el 90% de les exportacions totals, cosa que demostra que hi ha un important teixit de pimes i petits cellers que sobreviuran només si el mercat espanyol es recupera.

El sector també veu amb preocupació l'avenç de les marques blanques. El 2012 van créixer un 4% i ja representen gairebé un 35% del sector del cava.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.