Empreses

Relleu a la direcció de Pagès Editors després de 24 anys

Eulàlia Pagès agafa la direcció del grup per la jubilació del seu pare, Lluís, fundador d'una de les principals editorials del país, que publica uns 200 llibres cada any

L'empresa té dues marques editorials, una impremta i la distribuïdora

Relleu amb total normalitat. Eulàlia Pagès agafa el relleu en la direcció de l'empresa Pagès Editors, la principal editora de Ponent i una de les més importants del país. Lluís Pagès i Marigot, pare de l'Eulàlia, es jubila amb 70 anys, tot i que diu: “No em retiro”, ja que seguirà a l'empresa fent feines de suport i assessorament.I és que encara que volgués, diu: “Tot això ho he parit jo i no és fàcil deixar-ho després de les peripècies i els maldecaps que he passat.” L'Eulàlia, però, tampoc hi aterra del no res o pel fet de ser la filla del Lluís. Ja fa temps que treballa a l'empresa i al món editorial.

Pagès Editors és un grup vinculat de dalt a baix al llibre. L'empresa neix de la societat Arts Gràfiques Bobalà al 1989. Aquesta impremta encara és un dels puntals del grup lleidatà. L'escàs mercat del llibre en català va portar Pagès al 1996 a crear una segona empresa i una segona marca, Milenio, dedicada exclusivament al mercat en llengua espanyola. I des del 2010 que forma part, de fet en va ser un dels impulsors, de la distribuïdora Nus de Llibres. Va nàixer després de la fallida d'Arc de Berà, la que fins aleshores era la primera distribuïdora de llibres dels Països Catalans.

Lluís Pagès explica: “En l'aspecte comercial no funciona portar un sol catàleg amb 300 títols en català i 30 en castellà i aquesta manera de fer ens va costar més d'un insult a Madrid. Per això vam crear Milenio.”

Però el projecte no es va pensar només per a Madrid. Aquesta segona editorial els ha permès obrir mercat a l'Amèrica del Sud i sobretot a Mèxic. A més, ara, en temps de crisi, les vendes a Llatinoamèrica els ajuden a mantenir la facturació. Igualment, han signat diversos acords amb editorials de països sud-americans, pels quals imprimeixen “a Lleida més bé de preu i amb més qualitat” les publicacions d'aquestes empreses.

Pagès Editors ja té un representant als Estats Units, l'Amèrica del Sud, Andorra i presència també en diversos països europeus. Disposa de la seva pròpia xarxa comercial a Catalunya i a Madrid. A més, Pagès no falla mai a cap edició de la Fira del Llibre de Frankfurt. I aquesta presència ha permès que la col·lecció de publicacions del filòsof, teòleg i professor universitari Francesc Torralba s'hagi traduït ja a set idiomes. Junt amb els autors lleidatans, Torralba és el seu escriptor de capçalera i els seus llibres són dels més venuts de l'editorial.

Pagès té uns 35 treballadors al grup empresarial i ja ha publicat uns 2.300 llibres, cosa que suposa uns 150 en llengua catalana cada any i 50 títols anuals en castellana. La facturació de l'editorial puja a poc més d'un milió d'euros.

Un dels trets característics de Pagès és ser l'editorial de referència de les terres de Ponent. Publica les obres guanyadores dels principals certàmens literaris de Lleida, “i ho seguirem fent perquè vivim a Lleida i estem implicats en el territori”, afirma Lluís Pagès. No obstant, reconeix que “hi ha pocs autors a Ponent”.

La seva inquietud, però, també es mou per la resta del país. Un exemple és que a finals de 2010 va treure al mercat un llibre sobre el monument de la Sagrada Família, de Jordi Cussó, que ha estat 50 anys treballant a l'obra del temple de Barcelona. Aquest volum, sobretot gràfic, ja s'ha traduït a l'anglès i francès, però també al japonès i el rus. Aquest darrer idioma és el que té més èxit darrerament, segons l'editor.

I una altra prova és la Història de Tarragona, en sis volums i feta per 13 historiadors locals.

Pagès Editors pot arribar a rebre set o vuit originals en un dia i, sent generosos, estimen que un o dos podrien arribar a publicar-se després que els experts externs que tenen els hagin valorat i que la pròpia editorial hagi passat també un filtre, ja que ha de mirar pels interessos comercials. Lluís Pagès explica: “Abans llegia desenes de llibres cada mes i ara només informes de propostes de llibres.” Eulàlia Pagès hi afegeix: “Ens funciona més bé el llibre per encàrrec, perquè coneixem millor el mercat i ens dóna més bons resultats.”

Lluís Pagès Marigot va ser 40 anys linotipista en una impremta de la qual també era soci. Però més tard va muntar la seva pròpia empresa d'arts gràfiques fins que al 1989 va decidir fer créixer l'empresa amb una editorial, ara de referència a Lleida. Al 1996, crea Milenio, la marca per a les publicacions en castellà.
Facturació
1 M€
Treballadors
35
Any de fundació
1989

Llibres més barats per continuar vius

Pagès Editors també produeix llibres electrònics, “però per ara no és cap negoci”, explica Eulàlia Pagès. No es venen gaire i Lluís Pagès entén que “la gent, ara per ara, es compra uns aparells per fer fotos, jugar i connectar-se a la xarxa, però no per llegir”, al marge de trobar-hi inconvenients, com la durada de les bateries.

No obstant, la crisi sí que ha fet variar els paràmetres i les vendes. Ara les editorials i les impremtes, com el cas del grup lleidatà, es troben que el llibre ha de ser més barat i, per tant, perd qualitat de presentació. Es venen més els que costen per sota de 25 euros, més simples i amb lletra més petita. Els de regal, grans i d'alta qualitat gràfica, han caigut en vendes i els de més de 40 euros també. És a dir, “retallem costos en qualitat material per mantenir la literària, perquè la gent no sap la complexitat que té fer un llibre”, diu l'Eulàlia.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Relleu a la direcció de Pagès Editors després de 24 anys

Publicat a