Economia

Felip Puig

Conseller d'Empresa i Ocupació

“Espanya no és només un estat ineficient sinó també poc comprensiu”

“Els empresaris preferirien que no hi hagués tensió política, però la majoria entenen que no respon a un debat passional, sinó a una necessitat”

“En el segon semestre hi haurà un canvi de tendència en la destrucció d'ocupació”

El perfil més polític
Després de provar amb l'independent Francesc Xavier Mena, procedent d'Esade, en aquesta segona etapa CiU ha preferit col·locar al capdavant d'Empresa i Ocupació un perfil marcadament polític. Felip Puig (Barcelona, 1958) va deixar el Departament d'Interior en un moment agre, en plena crisi per l'escàndol de les pilotes de goma, però, en el nou càrrec, ràpidament va poder celebrar l'èxit del seu primer gran conflicte laboral, el de Nissan. Des de llavors, ha tastat el fracàs amb Derbi i amb Tradema, Power Controls, Ercros i Noge; la feina se li acumula.
L'administració ha de poder intervenir en els ERO per ajudar a buscar alternatives
La incorporació del PSC al front que reclama la consulta és un punt d'inflexió molt important
Hem de trobar consens amb altres comunitats per demanar canvis
en la reforma laboral
Si CiU es trenca,
no hi haurà la força política necessària per construir
un nou país
Acumulem dos anys de retard en les reformes i això encara ens pot passar factura
S'ha demostrat que l'expansió del sector públic sí que va estar per sobre de les nostres possibilitats
“Espanya és un estat ineficient”

Entre votació parlamentària i reunió amb la plantilla de Noge, els enèsims damnificats de la crisi, Felip Puig ens concedeix una de les primeres entrevistes com a conseller d'Empresa i Ocupació. Abans de començar, explica que va saber que Ercros volia fer fora tres quartes parts dels treballadors de la planta de Flix per una trucada de la direcció del grup, la nit abans. “La legislació no ho afavoreix, però seria lògic que quan les empreses vulguin fer reestructuracions importants ens avisin amb temps, ja que llavors podem pensar com ajudar i plantejar alternatives”, reflexiona.

La planta de Nissan a Barcelona ha aconseguit una nova comanda, però a canvi d'una doble escala salarial. ¿No és perillós basar l'augment de la competitivitat en una reducció de costos laborals?
Mentre no es toqui el llindar de la dignitat laboral i de les estructures del benestar, aquest és un esforç que hem de fer permanentment. La integració a Europa ha comportat uns increments de costos que han repercutit en la competitivitat de les nostres empreses. Com que no tenim mecanismes de política monetària, se'ns exigeix que situem els costos de producció del nostre país al nivell global. Ara bé, és clar que no podem ser competitius només perquè tinguem costos baixos, sinó també perquè disposem de bones infraestructures, un capital humà format i una estabilitat institucional que generi confiança.
Ha dit que Nissan marca els límits de la negociació, però com pot el govern controlar aquests límits tenint en compte que la reforma laboral dóna molt poder a l'empresari i poc a l'administració?
En els últims 20 o 30 anys, hi ha hagut un nivell excessiu d'intervencionisme, però l'obertura dels mercats ens fa anar cap a un model de compromís i responsabilitat social. Entre tots hem de garantir un marc de relacions laborals propi de Catalunya, que els agents socials i econòmics siguin els que marquin la tendència i que l'administració faciliti la resolució de conflictes quan calgui.
Precisament, quan va entrar en vigor la reforma laboral, la Generalitat es va comprometre a revisar el seu paper en la resolució de conflictes i, si calia, reclamar més protagonisme. Ho farà?
Aviat ho debatrem amb sindicats i patronals, però alguns dels efectes de la reforma han estat insuficients i fins i tot n'hi ha hagut de negatius. Per exemple, relegar el paper de l'administració en els ERO dóna flexibilitat a les empreses i agilitat als processos, però no permet garantir que, en casos de conflicte, hi hagi una possibilitat de mediació. I la presència de l'administració pot tenir efectes balsàmics, perquè a més d'aconseguir un bon acord, pot ajudar a buscar alternatives o possibilitats de reindustrialització. La reforma laboral ha anat un punt massa enllà eliminant els intervencionismes.
Quines altres mancances han detectat en la reforma?
Crec que no està sent gaire útil per a la petita i mitjana empresa, i això també s'hauria de revisar.
Aquestes revisions depenen del govern estatal i de les converses que els representants de la Generalitat hi puguin mantenir. Han començat els contactes?
De moment ho estem fent en l'àmbit de país. Quan tinguem una posició més o menys consensuada i equilibrada amb els agents socials, veurem quines possibilitats tenim. Espero que el govern espanyol sigui receptiu, però sabem que, com que el clima està tan emboirat, si només ho demanem des de Catalunya potser no aconseguirem resultats prou positius. Però si trobem el consens amb altres comunitats, estic convençut que Madrid acceptarà el diàleg.
El Parlament ha instat el govern a pressionar les multinacionals amb beneficis perquè no deslocalitzin. Amb Ercros hi havia l'as a la màniga dels residus, però, en general, hi ha marge de maniobra?
Fins i tot els governs més forts, d'asos a la màniga, no en tenen gaires. Poca pressió es pot fer. Per tant, respecto la declaració del Parlament, però més aviat m'inclino per mecanismes de persuasió, complicitat, concertació i diàleg. Les multinacionals acaben prenent les seves decisions no només tenint en compte els costos laborals, sinó també aspectes estratègics. Ho hem vist en casos com el de Power Controls. La factoria era una de les més productives, però pels canvis del mercat i per no haver actualitzat determinades línies de producció, General Electric ha decidit concentrar la producció a Polònia.
Defensa que ens cal més poder polític perquè tot plegat refloti, però, mentrestant, què passa? Hem d'assumir que la situació no millorarà?
Som la primera regió de l'Europa continental en captació d'inversions, i també una gran potència turística. És evident que un dels llasts que tenen avui les empreses és l'accés al crèdit, però també voldrien més capacitat d'inversió pública. Lamentablement, la falta de recursos públics i el poder polític feble de Catalunya no estan ajudant en la recuperació econòmica. Només estem fent la meitat dels deures perquè no tenim els instruments per fer l'altra meitat.
En el temps que fa que és a la conselleria, quina actitud ha trobat en els empresaris pel que fa al procés engegat pel seu govern?
Un ànim divers, com el país mateix. És evident que preferirien més estabilitat institucional i que no hi hagués tensió política, però la majoria entenen que això no respon a un debat passional o emocional, del romanticisme catalanista del XIX, sinó a una necessitat molt objectiva del segle XXI: o tenim instruments per donar suport a les nostres empreses o continuarem sent una societat subsidiària i dependent. Els empresaris observen que el País Basc té un 10% menys d'atur perquè allà poden aplicar polítiques fiscals i tenen capacitat de suport financer a les empreses.
Està generant el procés sobiranista reticències entre els inversors locals o estrangers?
Des del punt de vista objectiu, no hi ha indicadors que mostrin una frenada, ni tampoc del contrari. A les empreses els amoïna l'estabilitat institucional, però continuen pensant que Catalunya, dins o no d'Espanya, seguirà a Europa i això els permet tenir una confiança i unes garanties. On hi ha més dubtes és en les ineficiències de l'Estat en la gestió de les infraestructures, la burocràcia excessiva o la mala política energètica, que ens ha portat la tarifa elèctrica més cara de tot Europa.
No creu que el que passa és que els empresaris contraris al procés fan més declaracions i que els favorables són més cauts?
Els empresaris, i molt especialment a Catalunya, són persones que avaluen i analitzen permanentment els riscos de les seves inversions. I en un moment de relació dual, en què s'han d'adreçar i entendre's amb dos governs, saben que prendre posició en contra d'una de les administracions genera dificultats afegides al seu projecte. A més, són encara més prudents perquè veuen que a Catalunya hi ha una cultura de respecte i de qualitat democràtica, que a Espanya no es practica amb tanta finezza i tanta moderació. Els empresaris, abans de fer cap declaració d'intencions, miren els seus comptes de resultats, i si fan aquesta anàlisi estricta i gens romàntica, estic convençut que tots es declararien independentistes. Si avaluessin els efectes de l'Estat espanyol en les polítiques fiscal o energètica, d'inversió pública, de model comercial, de gestió d'infraestructures, etc., arribarien a la conclusió que aquest Estat és ineficient per als seus negocis.
De moment, les polítiques d'austeritat estan fent que sigui precisament l'administració la que agafi el relleu en la destrucció d'ocupació. Es podrà frenar la sagnia de l'atur mentre hi hagi retallades?
Les retallades continuen a tot Europa. El que passa és que altres països les combinen amb polítiques de creixement, cosa que nosaltres no podem fer per falta de recursos. En el cas concret de l'administració, a més, aquí hi ha una situació contradictòria i és que el 2003 teníem 140.000 funcionaris i set anys després, el 2010, n'hi havia 225.000. Es podria dir, doncs, que l'expansió del sector públic es va basar en un creixement que s'ha demostrat que estava per sobre de les nostres possibilitats.
El seu predecessor en el càrrec, el conseller Francesc Xavier Mena, s'havia proposat l'ambiciós objectiu de reduir l'atur a la meitat, durant el seu mandat. Els plantejaments d'ara són més realistes?
Comparteixo el propòsit del conseller Mena i del president Mas. No era un objectiu quantificable, sinó que obtenir nivells d'atur que ens homologuessin a Europa era un horitzó desitjable. Ara, a curt termini, volem aconseguir una estabilitat en el mercat de treball que permeti que no continuem destruint ocupació.
Quan es deixaran de destruir llocs de treball?
La destrucció continuarà, però estem començant a veure una desacceleració en relació amb els exercicis 2008-2009, que han estat els més intensos. El 2013 veurem un canvi de tendència. El febrer va ser el mes menys dolent dels últims sis anys. Tot i no ser una bona xifra, comparar una destrucció de 3.300 llocs de treball amb mesos en què s'han arribat a perdre 24.000 llocs de treball, sí que assenyala un canvi de velocitat.
Però encara hi ha bosses potencials d'atur, com ara l'administració i el sector financer, que encara s'està reestructurant...
Hi ha sectors i moviments de risc, però la indústria i els serveis van millor i podrien compensar la destrucció d'aquests sectors i també la de determinades pimes que tenen molts problemes d'accés al crèdit. Si tot això genera una certa estabilitat podem pensar que el segon semestre del 2013 es podrien veure algunes perspectives d'estabilitat. Tot i que cal recordar que a Espanya, i a Catalunya a dins de l'Estat, acumulem dos anys de retard en les reformes i que això encara ens pot passar factura.
Deixant de banda el món de l'empresa, com valora el moment polític actual?
Dimarts, amb la incorporació del PSC al front que reclama la consulta, vam viure un punt d'inflexió molt important. És clau per a la història de Catalunya aconseguir una majoria important al Parlament que aposta per la radicalitat democràtica i perquè puguem decidir el nostre futur, independentment de quina sigui la posició final de cadascú. Estem construint el procés i el mètode. I, com més ampli sigui el consens, més solvència tindrà la decisió final. El PSC, i jo li ho vull agrair, va fer una bona aproximació a un punt de trobada central que ha de garantir l'exercici democràtic. Tant de bo aquesta aproximació al procés del dret a decidir també s'hagués produït en un gran pacte per lluitar contra la crisi.
La comparteix, la sensació que l'ofensiva de l'Estat ja és global i que inclou guerra bruta?
És evident. Les forces de l'Estat espanyol, no tant Espanya com a societat, sinó des del punt de vista polític, mediàtic i financer, veuen amb molta inquietud i amb por aquest procés. I quan els debats s'afronten amb por, les reaccions poden ser incontrolables. I això és el que està passant. L'Estat faria bé de reconduir la seva posició en un debat que és profundament democràtic, i que posa en evidència que fa, no trenta anys, sinó tres-cents que intentem buscar equilibris i que, davant la convicció compartida per molta gent que Espanya no és només un estat ineficient, sinó també poc comprensiu amb la diversitat, cal posar damunt la taula un debat que Europa ha d'entendre que està més viu que mai.
Veient com han anat les coses, es continua creient Xavier Martorell quan assegura que no el va fer espiar?
Sí, continuo creient que a mi ningú del meu partit m'ha espiat. Ho he de creure per la meva tranquil·litat personal i per la trajectòria de 36 anys dins del meu partit. I perquè estic convençut que ningú de Convergència ha utilitzat aquest tipus de mecanismes.
El gir sobiranista de CDC li ha causat no pocs conflictes amb UDC. El futur de CiU com a federació està en perill?
Jo segueixo dient que no. En situació de normalitat dels últims trenta-cinc anys, perquè l'acord entre Convergència i Unió data del 78, les tensions entre les dues parts tenien una determinada intensitat. I en situacions de transició i canvi radical com les que el país afronta ara mateix, en tenen una altra de molt més forta. La gran virtut de CiU ha estat oferir, amb diferents sensibilitats, una fortalesa política a una bona part del país, un punt de trobada ampli, en el qual, les tensions, per matisos, velocitats o estratègies, han aflorat cíclicament. Ara, la situació política és excepcional, i coincideix amb un nou disseny d'equilibris de lideratges a la federació. Durant molts anys en vam tenir un d'unipersonal, el de Jordi Pujol, i ara el lideratge és compartit entre Artur Mas i Josep Antoni Duran i Lleida. El procés democràtic, la consulta i el procés del dret a decidir i de construcció d'un nou estatus per a Catalunya, CiU els continuarà compartint, ara amb Mas i Duran Lleida, i amb els seus respectius successors en les pròximes dècades. Amb alguna tensió, però integrant una força política única. Diria més: si CiU es trenca, no hi haurà la força política necessària per construir un nou país i caldrà esperar unes quantes generacions per tornar-ho a intentar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.