Economia

La crisi deixa la demarcació amb 450 botigues menys

Els últims quatre anys, el nombre de botigues que han tancat supera el de les que han obert

Es presenten nous projectes per dinamitzar el comerç

En una època també hi va haver una “bombolla comercial”

Almenys 450 comerços han desaparegut els últims quatre anys a les comarques gironines. És la quantitat que calcula el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Miquel Àngel Fraile, que destaca que representen el 15% del total de comerços que han desaparegut de Catalunya. Fraile s'hi refereix com el “saldo negatiu” en el sentit que, si bé hi ha botigues que tanquen, també n'hi ha que obren i que, si fins abans de la crisi la diferència era positiva –obrien més botigues que no pas tancaven–, ara això és a la inversa, fins a arribar aproximadament a aquestes 450.

Fraile va fer aquestes declaracions ahir a Girona, on es va celebrar la II Jornada de Dinamització Comercial de la CCC, en el transcurs de la qual es va presentar la marca Botiguers pel País, i altres iniciatives del món del comerç, els serveis i el turisme que es duen a terme per reactivar i dinamitzar el sector.

Segons el secretari general de la CCC, l'activitat comercial viu una crisi de consum i de confiança i va recordar que l'“activitat comercial també estava sobredimensionada”, en una època de “bombolla comercial”, i que ara s'ha hagut d'ajustar. “Amb la taxa d'atur tan elevada i, d'altra banda, la situació de desconfiança de l'economia, fins i tot les famílies que podrien comprar no ho fan per por i desconfiança, i això ha propiciat el tancament de botigues”, va explicar. En general, es calcula que a Catalunya, en aquests moments, s'han perdut, en els últims quatre anys, més de 30.000 treballadors i el saldo negatiu entre botigues que van obrint i tancant ha quedat entre les 3.500 i les 4.000 botigues. Pel que fa a les vendes, Fraile indica que l'últim any se'n van perdre entre un 6% i un 7% i que en sectors com ara el parament de la llar, la caiguda de les vendes va ser d'entre un 30% i un 40%; en l'automoció, més d'un 25%, i en la roba entre un 8% i un 10%, i recorda que la pujada de l'IVA tampoc no ha ajudat. A més, calcula que les grans superfícies han perdut, en proporció, més llocs de treball que el comerç més de proximitat.

En aquest mateix sentit, el director dels serveis territorials d'Empresa i Ocupació a Girona, Ferran Roquer, també va fer una crida al comerç de proximitat, el qual considera més “ecològic” i que acosta als “orígens”. Roquer va defensar el model de ciutats “compactes”, a diferència de les que atrauen el comerç a l'extraradi. Roquer també va defensar aquest model de proximitat i “català” que afavoreix la “cohesió social”. “Si millorem el sector del comerç, millorarem el país”, va afegir Roquer.

En l'acte d'inauguració també va assistir el president de la FOEG, Ernest Plana, que va assegurar que des de la patronal es difondran les iniciatives comercials que han de donar un impuls a la dinamització del país. “Ens hem de posar en marxa tots plegats per veure si podem generar ocupació”, va afegir Plana.

15
per cent
del total de comerços que han desaparegut a Catalunya representen els desapareguts a la demarcació.
450
botigues
han desaparegut en els últims quatre anys a la demarcació de Girona.
Girona

Botiguers pel País: la marca

U.C

La jornada d'ahir a Girona va servir també per presentar-hi la marca Botiguers pel País. La nova marca del CCC té la voluntat de donar a conèixer als ciutadans i consumidors la transcendència del comerç català pel que fa a “diversitat, proximitat, sostenibilitat, familiaritat, fiabilitat, serveis especialitzats i preus competitius”, segons la CCC. De fet, el secretari general de la confederació també en va destacar que es parla de botiguers “pel” país i no pas “del” país. La nova marca –amb un logotip propi que és la representació figurada d'un carrer, on conviuen amb harmonia botigues i portes d'habitatge– vol esdevenir un segell de qualitat dels establiments, associacions i gremis que compleixen “els estàndards mediambientals, de reputació i de responsabilitat”, entre d'altres. Per la CCC, el “consumidor associarà el comerç que tingui el distintiu amb qualitat, excel·lència i garantia”.

Aquesta declaració d'intencions, explica la CCC, s'articularà a través de campanyes tradicionals i especialment a través de campanyes en línia que puguin generar trànsit cap a les botigues. En aquest sentit, la CCC preveu una acció de llarga durada en què s'utilitzaran telèfons intel·ligents, les xarxes socials i una acció de màrqueting per dur a terme una campanya que atregui el consumidor “cada vegada més compromès”. Es vol que la nova marca s'interpreti com una marca “paraigua”, en la qual es poden englobar la resta de campanyes i iniciatives locals que es puguin dur a terme, com per exemple les iniciatives gironines que es van presentar ahir mateix, Blanes 12 i Museu Itinerant, entre d'altres. Per això, es demana la implicació “tant individual com col·lectiva, per aconseguir el compromís que permeti posar en relleu, ara més que mai, els avantatges i la importància del sector del comerç per a la societat catalana”, diu el text difós ahir per la Confederació de Comerç de Catalunya durant la jornada celebrada a l'edifici de la Generalitat a Girona.

Ripoll

Es presenta la campanya Museu Itinerant

El president de la Unió de Botiguers de Ripoll, Àngel Muñoz, va presentar la proposta de dinamització comercial en aquesta població: el Museu Itinerant. L'acció està pensada només per a aquest estiu, coincidint amb el fet que Ripoll és capital de la cultura catalana i pretén construir un “museu itinerant al carrer” entre els establiments comercials de la Unió de Botiguers Ripoll. Cada botiga adherida a l'associació exhibirà en els seus aparadors una peça del Museu Etnogràfic de Ripoll, respectant afinitats, com ara barretines en establiments del sector tèxtil i moda. Cada peça del museu anirà acompanyada d'un display en què s'explicaran breument les ressenyes més importants i es marcarà un itinerari a través de totes les botigues, amb un díptic. L'objectiu de la campanya és donar l'oportunitat al visitant de Ripoll perquè conegui la història, incentivar els botiguers que mantinguin llums, persianes i aparadors oberts tots els dies de la setmana i incentivar el client local perquè descobreixi el municipi i comerços no habituals.

Blanes

Concurs del millor aparador gastronòmic

El millor aparador gastronòmic. Aquesta és la iniciativa que va presentar la gerent de l'Associació de Comerciants Girona Centre Eix Comercial, Mònica Bartrina, de la campanya que es va dur a terme entre l'11 i el 24 de febrer passat a Girona: uns premis al millor aparador fent-los coincidir amb la presència a la ciutat del Fòrum Gastronòmic i la seva repercussió nacional i internacional. Entre els aspectes destacats, hi ha les aliances institucionals i empresarials, així com reconèixer que els grans esdeveniments de la ciutat són oportunitats per al comerç. El comerç vinculat a la vida social, cultural i econòmica.

Segona edició del Blanes 12, els dies 17, 18 i 19 de maig

La secretària general de l'Associació de Botiguers de Blanes Centre, Maria Àngels Gotarra, va presentar la segona edició del Blanes 12, que se celebrarà el segon cap de setmana de maig, després de la bona acollida que va tenir l'any passat. La iniciativa consisteix en un cap de setmana d'accions promocionals dels empresaris i activitats del teixit associatiu. Així s'ofereixen productes, menús i pernoctacions, per exemple, a preus molt atractius, sempre jugant amb el número 12. Entre les accions destaca que les botigues obren un divendres fins a les 12 de la nit i que els carrers del centre es tallen per facilitar les compres.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.