Economia

El sector turístic s'uneix per millorar la imatge de Lloret

Els empresaris creen un ens de debat per canviar la sensació que es té de la ciutat

N'exclouen el govern local, al qual exigeixen fer més del que fa

Gremis i empresaris creen la Mesa Empresarial de Turisme

Els empresaris de tots els àmbits del sector turístic de Lloret de Mar s'han unit per potenciar la ciutat com a destinació i per millorar-ne la imatge. Hotels, restaurants, botigues, agències de viatges, locals d'oci nocturn i altres empreses turístiques s'han constituït en la Mesa Empresarial de Turisme de Lloret de Mar, que vol ser un think tank empresarial que generi debat i faci propostes per reactivar el que és el motor econòmic de la ciutat.

“La mesa neix amb la voluntat de cohesionar tots els esforços per transmetre una imatge lligada als serveis i a l'entreteniment i menys estereotipada”, va explicar Climent Guitart, president de la mesa, que va recordar que l'oferta hotelera de cinc estrelles de Lloret representa més de la meitat del conjunt de la Costa Brava, tot i que la sensació que es té de Lloret és la d'un turisme de baixa qualitat i “barat”. De fet, la imatge de la ciutat és el tema d'una de les cinc comissions que ja ha creat la mesa amb l'objectiu de millorar-la. Es potenciaran les notícies empresarials positives del sector turístic i s'analitzarà la imatge que es rep en les destinacions d'origen per reconduir-la en els casos en què sigui necessari.

Les altres comissions que s'han creat són la millora de la destinació, l'atracció i generació d'inversions, seguretat i esdeveniments.

Pel que fa a la seguretat, el sector turístic de Lloret va fer una crida per “aconseguir que hi hagi més seguretat” a l'agost. Tot i això, Guitart va convidar a treure importància a la presència massiva de turistes a l'estiu: “No ens hem de preocupar que vinguin 150.000 persones i hi pugui haver algun conflicte; els hem de saber gestionar”, va dir. Els gremis també van apostar per desestacionalitzar l'activitat turística, com un dels elements clau per impulsar el sector.

Crítiques a l'Ajuntament

Els empresaris, tot i admetre que han tingut debat intern, han optat per excloure l'Ajuntament de la mesa. En la presentació van fer esforços per donar una imatge de conciliació amb el govern local, però les discrepàncies es van acabar fent evidents. “Des del sector esperem i volem més de la política turística de l'Ajuntament”, va assegurar Enric Dotras, president del Gremi d'Hostaleria, entitat que ha presentat una demanda contra l'Ajuntament per les ordenances de civisme i via pública. Dotras va acusar l'Ajuntament d'haver “abaixat molt el nivell” respecte al que el sector voldria i va contextualitzar la creació de la mesa en la voluntat de “tornar al nivell” que tenien abans.

Els empresaris també van criticar com s'està gestionant la taxa turística. Reclamen que el percentatge que arribi als municipis no sigui del 30%, sinó del 50%. I que aquesta taxa serveixi per promocionar el turisme.

Trenta empresaris

La mesa està formada per una trentena de persones entre presidents dels gremis diversos i empresaris a títol personal. Un dels objectius del nou think tank és millorar la competitivitat de les empreses del sector. També volen potenciar l'arribada d'inversions facilitant-los els tràmits i posar-les en relleu amb l'objectiu de canviar la imatge actual del turisme a la ciutat.

La mesa també va denunciar els problemes d'accessibilitat que té Lloret de Mar: “Som l'única població turística important que no té accés directe amb autopista o autovia”, va lamentar Guitart.

Volem pensar com la destinació de Lloret de Mar pot evolucionar en els pròxims anys
Ángel Díaz
Coordinador general de la mesa

LES FRASES

Té la voluntat de cohesionar esforços per transmetre una imatge lligada als serveis
Climent Guitart
President de la mesa
Des del sector, esperem i volem més de la política turística de l'Ajuntament
Enric Dotras
president del gremi d'hostaleria
No té sentit que ells amb pressupost públic vinguin a decidir i en un ens paral·lel només hi siguin ells
Jordi Orobitg
Tinent d'alcalde de turisme

Qüestionats a Lloret Turisme

Jordi Gonzalo

L'Ajuntament de Lloret de Mar no ha vist amb bons ulls que el sector empresarial els hagi exclòs de la mesa i, en canvi, els gremis sí que formin part de la direcció de l'ens municipal Lloret Turisme. És per això que el govern local qüestiona que el sector privat continuï formant part d'un òrgan amb pressupost públic i capacitat decisòria. “Lamento que aquesta iniciativa privada no s'hagi desenvolupat en el marc de Lloret Futur”, va assegurar Jordi Orobitg, tinent d'alcalde de Turisme. Orobitg va recordar que els empresaris formen part de Lloret Turisme, que és la direcció operativa de l'empresa municipal Lloret Futur: “És una aportació exclusiva municipal, tot i que la direcció està integrada pel sector públic i privat.” El tinent d'alcalde va plantejar: “No és lògic que ells disposin d'una estructura paral·lela a la de l'Ajuntament en la qual participen exclusivament i, en canvi, en la dels recursos públics, ells hi puguin participar.” L'Ajuntament va apostar per trobar “uns nous punts de diàleg” entre els sectors públic i privat, sense personalitat jurídica.

Sigui com sigui, la mesa i l'Ajuntament signaran el dia 16 de juliol un protocol per presentar projectes en el marc de les destinacions turístiques madures. Aquell dia es farà una jornada de treball amb diverses taules de treball. S'hi ha convidat l'alcalde, Romà Codina, i Felip Puig, conseller d'Empresa i Ocupació.

Millorar el lideratge turístic

En el decurs de la presentació de la Mesa Empresarial de Turisme de Lloret de Mar, celebrada ahir a l'hotel Guitart Monterrey, es van posar en relleu les virtuts de la ciutat com a destinació turística i aquest sector com a motor econòmic. Lloret de Mar va rebre el 2012 un total de 990.739 turistes allotjats en establiments hotelers, segons dades dels hotelers. Van fer 4,9 milions de pernoctacions. Una quantitat que suposa el 48,9% del total de pernoctacions de la Costa Brava. Tot i això, es va recordar que el 2006, el percentatge era del 55,71%. “Lloret de Mar ha tingut un lideratge i volem que es mantingui”, va assegurar Climent Guitart, president de la mesa. Recuperar els registres de fa sis anys es converteix en un “repte important” de la mesa, segons va admetre Ángel Díaz, coordinador general del nou ens empresarial.

Lloret de Mar ofereix el mes d'agost més de 31.000 habitacions i esdevé la novena destinació turística més important de tot l'Estat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.