Economia

‘Bye bye', ‘miss' Vueling

Els títols de la companyia deixen de cotitzar des d'avui a les borses de l'Estat, fruit de la finalització de l'opa d'exclusió

El 97,52% de la línia aèria catalana ja és a les mans d'IAG, l'hòlding de British Airways i Iberia

Vueling va dir adéu ahir a les borses de Barcelona, Madrid, Bilbao i València, tal com es preveia que passaria un cop finalitzés l'oferta pública d'adquisició d'accions (opa) per exclusió, formulada per Veloz Holdco –filial d'IAG–, el termini de la qual va acabar el 31 de juliol. La Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) va decidir suspendre llavors de manera cautelar, amb efectes a 1 d'agost, la negociació dels títols de Vueling, però no ha estat fins avui que els títols han desaparegut definitivament de les borses de l'Estat. Així doncs, l'aerolínia catalana ja és a les mans de l'hòlding IAG, nascut a partir de la fusió de British Airways i Iberia l'abril del 2010.

L'1 de juliol passat, els títols de Vueling es cotitzaven a 9,25 euros, just el preu de la contraoferta que va fer Veloz Holdco pels 29,9 milions d'accions de Vueling –tot i que quedaven exclosos els 27 milions de títols representatius del 90,51% del capital de la línia aèria catalana que ja controlava IAG–. L'opa va acabar amb èxit dimecres de la setmana passada, 31 de juliol, dia en què Vueling va tancar la sessió borsària a 9,15 euros, 0,33% menys respecte al dia anterior. Finalment, l'opa va ser acceptada per 2.095.901 accions d'un total de 2,9 milions, que representen un 73,86% dels títols als quals es va dirigir l'oferta i un 7,01% del capital social de Vueling. Veloz Holdco va fer la contraprestació en metàl·lic, amb la garantia d'un aval emès per Banco Santander, per un import de 26,24 milions. A hores d'ara, IAG ja controla el 97,52% de la catalana Vueling.

Certament IAG ha comprat una companyia self made, que el juliol de l'any vinent celebrarà el seu desè aniversari. L'evolució de Vueling, presidida per Josep Piqué i dirigida per Álex Cruz, ha estat ascendent. L'any passat va tancar amb uns ingressos de 1.103 milions, uns beneficis de 28 milions i 15 milions de passatgers transportats. La companyia, que el 2009 es va fusionar amb la filial low cost d'Iberia Click Air, la seva directa competidora, ha esdevingut la segona línia aèria de l'Estat espanyol, després de la que fins fa poc era el seu accionista més important, Iberia, que tenia el 45,85% de les accions fins al juny de l'any passat. La línia aèria catalana sempre ha tingut la seva base principal a l'aeroport de Barcelona, opera al voltant de 150 rutes de mitjà i curt radi a més de 80 ciutats d'Europa, el nord i l'est del Mediterrani i l'Àfrica i té cinc bases als Països Catalans, sis a l'Estat espanyol i tres a Europa –Florència, Amsterdam i Roma–.

Del ‘low cost' al ‘hub' del Prat

Piqué i Cruz han anat transformant el projecte que va començar com a línia aèria de baix cost, incorporant serveis que només ofereixen les línies aèries de bandera, fins al punt de situar l'aeroport del Prat en un punt de connexió internacional de vols de mitjà i curt radi, pas a pas cap al desitjat hub que es volia construir amb la desapareguda Spanair. Vueling va gestionar el 2012 un 11% més de passatgers en connexió, situant-se en 1,6 milions, 2,5 vegades més dels gestionats el 2011. Amb aquestes xifres i com a filial d'IAG, Vueling té davant seu un futur molt pròsper. Correspon ara a Willie Walsh, conseller executiu de l'hòlding IAG, i Àlex Cruz convertir l'aeroport de Barcelona en un hub internacional. Això sí, de la mà de Vueling i sense el permís d'Iberia.

En la línia
Les últimes xifres de Vueling, del juliol, mostren una vegada més la línia de creixement de la companyia: un increment del 13,1% dels vols i un 18,8% més de passatgers, respecte del juliol de l'any passat.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.