Economia

Cudié aposta per l'exportació i arriba a l'Orient Mitjà

L'empresa familiar, que va crear les Catànies, ja ven a fora un 30% dels seus bombons i dolços Vol obrir un centre de visites a la fàbrica, situada a Olèrdola

Bombons Cudié afronta el futur amb la vista posada en els mercats exteriors, als quals ven ja un 30% de la producció. El seu producte estrella, les Catànies, i les diferents varietats de bombons i dolços que ofereix es poden trobar en vint països d'arreu del món –principalment a Àustria, Alemanya i Japó–, i ara aquesta empresa familiar amb seu a Olèrdola ha desembarcat a l'Orient Mitjà, on ha començat venent als Emirats Àrabs i a l'Aràbia Saudita.

La presència internacional del negoci era probablement una fita inimaginable per a Josep Cudié als anys quaranta, quan era mestre bomboner en una pastisseria de Vilafranca del Penedès i va crear les Cro-crem, unes ametlles caramel·litzades banyades en praliné blanc i cobertes de cacau en pols. En Josep va fundar el seu propi obrador a la capital de l'Alt Penedès el 1946 i va seguir proveint aquesta pastisseria, molt famosa i situada en una casa coneguda com Cal Catani. Les Cro-crem es van anar fent populars i, al final, la gent les va batejar amb el nom de Catànies, amb referència a la pastisseria. Bombons Cudié, que es va fundar com a empresa el 1987, té registrades les dues marques i ara la propietat recau en la segona generació de la família, que treballa colze a colze amb la tercera.

Secret familiar.

“Les Catànies són fruit d'una recepta familiar que som molt recelosos de fer pública; mantenim el seu gust des dels inicis i això és sagrat”, afirma Josep Miret Cudié, gerent i nét del fundador. L'empresa té dues gammes de productes gurmet, una de bombons i una d'empolsats, i s'ha especialitzat en aquesta última línia, que inclou les Catànies. Bombons Cudié elabora unes 50 tones del seu producte principal –de les quals 2.000 quilos encara es fan a mà, per mantenir la tradició–, però també es preocupa per crear receptes innovadores. De fet, en pocs dies traurà al mercat un nou empolsat de iogurt grec, Yogulate. L'empresa també elabora torrons a partir d'alguns productes, com ara el de Catànies, i pot fer producció ecològica sota comanda.

Bombons Cudié ven els productes a la seva botiga virtual, però aquests també estan presents en restaurants i pastisseries –venda a granel–i en botigues gurmet. L'empresa, d'altra banda, té una línia més econòmica destinada a la gran distribució, que ha compensat els efectes de la crisi. “Aquesta via ens ha proporcionat una certa estabilitat i recursos per potenciar la marca”, apunta Miret. L'exportació, que va creixent, també ha donat oxigen al negoci, molt present al centre i el nord d'Europa, però també a la Xina, el Japó, Austràlia, Nova Zelanda i, fins i tot, el Carib (a l'illa de la Martinica, per exemple).

“Abans de la crisi, els regals i lots d'empresa i la campanya de Nadal tenien molt de pes, però les regles del joc han canviat i ens hem d'adaptar”, diu Miret. Una opció és buscar un contacte més directe amb el públic i, per això, Bombons Cudié s'ha aliat amb altres empreses de productes gurmet –Casa Graupera, Petit Plaisir i Alma– per impulsar un projecte d'espais propis de venda, anomenat Dulce Teatro, en què es poden tastar els productes i fer activitats. “És interessant perquè a les empreses petites i amb molta estacionalitat ens és difícil tenir una botiga”, destaca Miret. Dulce Teatro ja ha obert a Madrid i en breu ho farà a Barcelona. Amb vista al futur, l'empresa també vol obrir un centre de visites a la seva fàbrica. La idea és poder explicar als visitants la història de les Catànies i que vegin com s'elaboren, a banda de disposar d'un espai per a les escoles.

Als seus 96 anys, Josep Cudié encara es preocupa pel negoci familiar, que ha crescut combinant tradició i innovació. L'empresa col·labora en projectes solidaris i és molt activa a les xarxes socials. Té 11.000 seguidors a Facebook.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Cudié aposta per l'exportació i aborda l'Orient Mitjà

Publicat a