Economia

Impacte desigual del TAV en l'economia gironina

La Cambra reclama el centre logístic per a mercaderies i la FOEG anima a “mirar cap al nord” més que cap a Madrid

Interessa que les mercaderies puguin anar per l'ample europeu

El primer any de funcionament de la línia del TAV de Figueres i Girona amb Barcelona ha impactat de manera diferent en el teixit empresarial gironí. Si per una banda ha acomplert bona part de les expectatives del sector turístic, d'una altra banda resta pendent una major incidència en altres sectors, com poden ser la indústria o el sector immobiliari.

“Un revulsiu important” en el sector hoteler de la ciutat i la “ubicació al mapa” de Girona amb el seu increment de vendes als comerços són alguns dels avantatges que s'han reconegut des del món turístic i comercial de la ciutat. “El sector turístic ha resultat molt beneficiat per l'arribada del TGV, però ara cal que també ho siguin la resta d'empresaris”, afirma el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, que és un fervent defensor del futur centre logístic intermodal del Far Vilamalla. “Ens interessa que les mercaderies puguin anar per l'ample europeu de via. Cal que això es desencalli”, insisteix Espadalé, que, tot seguit, hi afegeix que sap que aquesta és una de les prioritats del conseller de Territori i Sostenibilitat, el figuerenc Santi Vila.

Segons el president de la Cambra de Comerç de Girona, és bàsic que els camions puguin sortir carregats dalt del tren “el més aviat possible”. Les previsions, però, indiquen que aquesta estació intermodal, que facilitaria la gestió de mercaderies entre ferrocarril i camions, no estarà construïda fins a l'any 2015.

Domènec Espadalé, a més, destaca la importància de la línia d'alta velocitat que va entrar en funcionament el 15 de desembre passat, que uneix Barcelona amb París, Lió, Marsella o Tolosa sense necessitat de fer transbordament a Figueres, i que facilita els vincles empresarials i turístics amb l'Estat francès.

Des de la patronal PIMEC Girona, el seu president, Pere Cornellà, considera que és “enormement positiu” que hi hagi recursos per al trasllat del centre de Girona al centre de Barcelona –i a la inversa– i aplaudeix el que ha suposat aquest any de funcionament del TAV pel que fa a la dinamització comercial i empresarial gràcies a la mobilitat. Tot i això, Cornellà lamenta el retard amb què va arribar el TAV i insisteix en la importància què “les infraestructures arribin quan són demandades”. En aquest sentit, va defensar que són fonamentals un estudi d'ús i també un bon calendari d'execució.

Per la dinamització i mobilitat comercial i empresarial, el TAV ha estat extraordinari
Pere Cornellà
PRESIDENT DE PIMEC GIRONA

LES FRASES

El sector turístic ha resultat molt beneficiat, cal que també ho siguin la resta d'empresaris
Domènec Espadalé
PRESIDENT DE LA CAMBRA DE GIRONA
Més que la connexió amb el sud, amb Madrid, l'important és mirar cap al nord, cap a Europa
Ernest Plana
president de la foeg
Congrés

La nova línia no provoca la venda de més pisos

U.C

Des del sector immobiliari, el president del Col·legi d'API's de Girona, Ramon Corominas, afirma que no s'ha detectat un increment de compravenda d'habitatges a Girona ciutat directament a causa de l'arribada del TAV a la ciutat. Si els darrers mesos hi ha hagut un increment no més enllà del 5% de la venda de pisos a la ciutat de Girona, aquest ha estat generat per un “conglomerat” de factors, entre els quals hi hauria el TAV, juntament amb d'altres, com pot ser la baixada de preus. “Fa dos anys que les vendes es remunten d'un any per l'altre”, explica el president dels API's, que destaca que a la zona del centre de Girona hi ha hagut algun repunt en els preus i que la zona de la Devesa té una “bona valoració” perquè reuneix diversos elements: parc, escoles i també, és clar, la proximitat a l'estació del tren.

“El que sí que ha fet el TAV és que ha expandit l'àrea laboral”, creu Corominas, en referència al fet que aquesta línia ha afavorit la mobilitat laboral sense que hagi comportat, alhora, un trasllat de residència. Els gironins ja no necessiten traslladar-se a viure a Barcelona, per exemple, si hi tenen allà la feina. El president dels API's també detalla que s'ha detectat un important nombre de ciutadans estrangers que es traslladen a viure a les comarques gironines i sospita que “alguna cosa hi té a veure l'efecte TAV, però no és el motiu principal”.

De totes maneres, Corominas, com el president de la Cambra de Girona i també els de PIMEC i la FOEG, insisteix a recordar que el TAV va arribar tard a Girona. Una constatació que sempre han deixat clara.

Estat francès

CiU exigeix a l'Estat que pagui les expropiacions

CiU ha registrat al Congrés una proposició no de llei en què exigeix al govern espanyol que es deixi “d'argúcies legals” i pagui les expropiacions dels terrenys de Girona on s'ha construït el TAV fins a la frontera francesa. CiU manifesta que, si continua endarrerint els pagaments, podria incrementar la factura fins a 1,8 milions pels interessos de demora, quantitat que s'hauria d'afegir als 5 milions d'euros que va costar l'expropiació. Segons CiU, aquestes expropiacions haurien d'haver estat pagades fa sis anys i no veu acceptable que Adif aprovi els projectes complementaris i convoqui un altre cop els propietaris a l'aixecament d'Actes Prèvies a l'Ocupació.

ep

La FOEG aposta per la connexió amb Europa

El president de la FOEG, Ernest Plana, considera que, més que la connexió ferroviària amb Madrid, l'important és el vincle amb el nord, ja sigui París o les ciutats que ofereixin perspectives empresarials. Plana insisteix, però, que els empresaris gironins han d'“invertir” en Europa en el sentit que han d'esforçar-se i treballar per posicionar-se en el aquest mercat. Tot i això, el president de la FOEG reconeix que el TAV amb Barcelona i Madrid ha facilitat la mobilitat als empresaris gironins, que, per exemple, ja no han d'anar fins a l'aeroport del Prat quan necessiten fer viatges de negocis a Madrid i hi poden anar directament des de Girona.

u.c.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia