Economia

tantxtant

La nacionalització de les autopistes en fallida

Fa unes setmanes, el Ministeri de Foment va anunciar que estatitzaria 9 empreses concessionàries d'autopistes de peatge espanyoles que han fet fallida. L'Estat crearà una empresa pública d'autopistes, que s'ha d'aprovar per reial decret, i que integrarà les quatre autopistes radials de Madrid, a més de la Madrid-Toledo, la Ocaña-La Roda, la Cartagena-Vera, la Circumval·lació d'Alacant i l'Eix de l'Aeroport, que uneix Madrid amb Barajas. Aquestes 9 autopistes sumen 748 quilòmetres de vies de pagament, el 22% de l'actual xarxa de peatges de l'Estat espanyol.

Això significa que l'Estat espanyol i, per tant, tots els contribuents espanyols, assumeixen el deute d'aquestes empreses concessionàries d'autopistes, que arriba als 2.400 milions d'euros.

La causa que aquestes autopistes hagin fet fallida és l'escassa circulació de vehicles que tenen, fet que genera uns ingressos per peatges molt minsos que són insuficients per pagar les quotes dels préstecs que aquestes empreses van demanar per construir les autopistes.

L'exemple més clar és l'autopista de peatge entre Madrid i Toledo, que precisament va en paral·lel a una autovia de lliure accés, i que ha tingut una caiguda de la circulació mitjana diària de vehicles del 52% al febrer respecte al mateix mes del 2013, i que té només 657 usuaris al dia, quan el seu cost anual per quilòmetre és de 6,4 milions d'euros, xifra que per cobrir-se amb els peatges requeriria un volum de vehicles unes 20 vegades superior al que hi ha.

Aquest és un altre exemple de la nefasta planificació de la inversió en infraestructures de l'Estat espanyol, sempre condicionada pels aspectes polítics i ideològics i no pels econòmics.

A Espanya s'han fet autopistes, aeroports i vies de tren d'alta velocitat a llocs on no hi havia prou demanda, i ara com ara, la realitat demostra amb tota cruesa la seva inutilitat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia