Economia

Estratègia per explotar el filó del turisme cultural

El Patronat de Turisme encarrega un estudi per analitzar els interessos dels visitants

La degana de la Facultat de Turisme estima en un 60% el volum de turistes interessats en la cultura i el patrimoni

El reclam de platja
i sol encara mana, però la cultura és
un actiu diferencial

Les darreres dades del Patronat de Turisme Costa Brava Girona sobre el volum de turistes que van visitar les comarques gironines els xifraven al voltant dels 4,5 milions al llarg de tot el 2013. No hi ha estadístiques fiables sobre el perfil cultural, però la degana de la Facultat de Turisme de la UdG, Dolors Vidal, s'atreveix a estimar que “més del 60% fan una o més activitats relacionades amb la cultura durant la seva estada” a la demarcació.

Entre els arguments que sustenten la seva tesi, el de més pes són els 1,6 milions de visitants que el triangle dalinià va vorejar l'any passat. Però s'hi poden afegir les dades d'assistència als festivals d'estiu, les més de 216.000 persones que van fer la visita turística a la catedral de Girona i les d'altres museus i exposicions. Per exemple, el Caixafòrum gironí l'any passat va superar novament els 100.000 visitants –tot i haver estat tres mesos tancat per reformes– i l'Espai Carmen Thyssen de Sant Feliu va atraure més de 36.000 persones durant el trimestre estival del 2013.

La tradicional demanda de sol i platja a la Costa Brava continua sent el principal actiu, admet la degana, “però amb una oferta cultural, artística i patrimonial que no hi ha en altres destinacions”. La clau, doncs, és esbrinar els interessos dels visitants. I després d'anys amb escassos recursos per a la recerca, aquesta temporada han aconseguit emprendre un sondeig des de les oficines d'informació turística i diversos museus “per detectar en quins aspectes promocionals es pot incidir per atraure nous públics”, avança Vidal. Com a exemple, posa una enquesta que es va dur a terme a Barcelona el 1993, en què “per primer cop es va anar més enllà de les opinions sobre els hotels i les platges, fet que va permetre descobrir que el que més valoraven els visitants era l'arquitectura i l'oferta cultural”.

Ventall de possibilitats

La degana, que també forma part del Consell del Patronat de Turisme, recorda que la marca Costa Brava és anterior a la de Barcelona i el ventall d'atractius culturals és potent i divers: “Tenim una posició òptima en oferta museística, amb equipaments singulars d'autor i d'altres de temàtics, els festivals i el patrimoni religiós del Catalonia Sacra”, una iniciativa de les diòcesis catalanes que a la demarcació ja disposa de quatre itineraris.

En aquest sentit, una altra de les línies d'acció que s'ha fixat el Patronat és ordenar la llista d'elements religiosos d'interès, com ara les esglésies, els monestirs i els museus, i preparar-ne la divulgació en col·laboració amb el bisbat. Un element paral·lel per captar públic és l'intercanvi d'universitaris, tant pel que fa als alumnes com per al seu cercle.

Com a puntal de l'oferta cultural, Dolors Vidal esmenta el turisme enològic i el gastronòmic, que, primer amb El Bulli i en l'últim any amb El Celler de Can Roca, continua creixent. Per sobre de l'increment de públic, però, el Patronat prioritza la fidelització dels visitants i allargar la durada de les estades.

La degana també esmenta com a exemple la conveniència d'eines per proposar diversos itineraris temàtics o geogràfics que facilitin al turista el disseny de les vacances de l'any actual i fins i tot el convidin a preparar la llista d'elements pendents per a futures visites.

1,58
milions
de visitants van registrar els museus del triangle dalinià l'any passat.

LES XIFRES

4,5
milions
de turistes van visitar les comarques gironines al llarg del 2013.
60
per cent
dels turistes van fer alguna activitat cultural, estima el Patronat de Turisme.

Promoció conjunta dels festivals

El Patronat presentarà aquesta setmana una altra eina que fa anys que es reivindica per fer valer les programacions aïllades dels festivals musicals d'estiu. Serà a través d'una plataforma digital i sota la marca paraigua Costa Brava Girona Music Festivals.

La intenció és aglutinar el màxim de programacions per facilitar-ne tant la promoció a l'exterior com la comercialització d'entrades. D'entrada, la iniciativa neix amb la implicació de festivals de 22 municipis i més de 300 concerts de trenta gèneres.

Quant a l'altre gran actiu universal de la cultura gironina, Salvador Dalí, el Patronat i l'agència Efe han preparat una exposició de 75 imatges inèdites del pintor que estaven dipositades al fons fotogràfic de l'agència de notícies. La mostra es titularà Dalí, breaking news i s'estrenarà a Figueres a finals de mes, tot i que la intenció és que sigui itinerant entre diversos municipis i fins i tot a l'estranger.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia