Economia

Comença el judici contra el consell d'administració d'Spanair per la fallida de l'aerolínia

La fiscalia reclama a Soriano i la resta de membres 72 milions d'euros en considerar que van demanar el concurs de creditors cinc mesos tard i això va agreujar el dèficit

El judici contra els membres del consell d'administració d'Spanair durant els últims mesos abans de la seva fallida el gener del 2012 ha començat aquest dimarts a la Ciutat de la Justícia de Barcelona. En aquest procediment pel concurs de creditors culpable, la fiscalia demana 72 milions d'euros perquè la petició del concurs s'hauria produït cinc mesos tard. Segons el ministeri públic, aquesta quantitat correspon a l'agreujament del dèficit durant aquest període ja que el consell d'administració de l'aerolínia ja sabia a principis d'estiu del 2011 que l'empresa es trobava en una situació d'insolvència i que l'obligació per presentar el concurs de creditors expirava l'1 de setembre.

Entre els demandats destaquen l'expresident de la companyia, exvicepresident del Barça i actual conseller delegat del Manchester City, Ferran Soriano; el vicepresident, Benny Zkrisson, i els consellers i responsables d'Ieasa i Volcat Miquel Martí Escursell, Josep Mateu Negre, Jordi Rafael Bagó o Tatxo Benet, a més del president de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, un dels màxims directius a través d'Iticsa i Turisme de Barcelona. Aquest dimarts està prevista la declaració de Soriano i algun altre responsable, mentre que aquest dimecres està prevista la declaració del director general de la Fira de Barcelona, Agustí Cordón.

Per la seva banda, el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, declararà per escrit com a testimoni, mentre que el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, també ho farà per escrit però com a responsable de l'empresa pública Avançsa.

Segons la fiscalia, la companyia va poder maquillar els comptes i la situació real de l'empresa gràcies a les ajudes públiques que va rebre amb l'objectiu de buscar un soci que salvés l'aerolínia, tot i que mai es va concretar i a finals de gener del 2012 Spanair va anunciar la seva fallida i cessió immediata de la seva activitat. Spanair va establir negociacions amb Qatar Airways per a la seva entrada a l'accionariat de la companyia catalana, una operació que no va fructificar.

L'accionista majoritari d'Spanair des de 2009, agafant el relleu a l'aerolínia escandinava SAS, era la societat Ieasa -formada per AvançSA, Volcat 2009, Iticsa, Fira de Barcelona, Catalana d'Iniciatives i Cimalsa-.

La fiscalia critica que s'assumís “amb la major naturalitat” que la Generalitat “instrumentalitzés” diverses societats mercantils i institucions financeres de capital públic --Avançsa, Cimalsa i l'Institut Català de Finances-- per “mantenir operativa” la companyia aèria a través de crèdits que van permetre “anar tirant” i pagant els subministraments com el fuel i els salaris. També constata que el Govern va acabar exercint una “veritable administració de fet de la companyia”, ja que tenia el control pràctic del Consell d'Administració i l'executiu català administrava també el capital necessari per seguir funcionant.

Però “l'evidència i dimensió de les ajudes públiques a Spanair plantejava en bona lògica un escenari probable de confrontació amb la normativa europea de defensa de la competència”, assegura, i afegeix que “mai es va arribar a subscriure pel candidat a soci industrial Qatar Airways cap document jurídicament vinculant en el que assumís cap compromís financer”.

El judici se celebrarà fins dijous a l'auditori de la Ciutat de la Justícia a causa del gran número de demandats i de creditors personats, entre els que destaquen la companyia SAS, Amadeus, Iberia, Viajes Eroski, sindicats, el grup Barceló i Bacardí, entre altres.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.