Economia

El mòbil ‘low cost' arrasa

Els petits operadors i les companyies virtuals guanyen un 33,33% de línies en només un any

Més de dos milions de clients deixen Movistar i Vodafone

Els preus molt ajustats que ofereixen els petits operadors de telefonia mòbil, sobretot aquells que només són a la xarxa, han atret molts clients, la qual cosa, més que provocar un important augment en el nombre de línies de telefonia mòbil a l'Estat, el que ha fet és afavorir un degoteig a les grans companyies, on la davallada del nombre de clients acaba sent una de les constants negatives que s'accentua més amb el temps. De buscar un preu més baix per a la línia de telefonia mòbil, se'n pot culpar la crisi que s'està vivint a les llars catalanes i de l'Estat, però certament s'afegeixen altres motius a aquestes migracions, que ja comencen a oferir xifres importants.

La telefonia mòbil va guanyar el març passat un total de 100.957 línies, xifra que va fer que s'arribés als 50,1 milions de línies a l'Estat, un 0,5% més respecte al març de l'any passat, segons l'informe mensual que difon la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC). El repunt de les línies mòbils va ser degut, segons l'organisme regulador, a l'increment de les línies de postpagament –de contracte–, que es van xifrar en 166.173, quantitat que va compensar la caiguda que es va registrar en les línies de prepagament, que van disminuir en 25.086.

Les dades també indiquen que la companyia Orange i els operadors mòbils virtuals (OMV) van ser els únics operadors que van registrar un guany net de línies, amb 250.684 i 2.110, respectivament. Movistar, Vodafone i Yoigo van continuar perdent clients, amb 94.982, 39.823 i 17.032 línies menys, respectivament. Tot i les pèrdues registrades per les grans companyies, aquestes continuen conservant una bona part de la quota de mercat. Així, Movistar, Vodafone i Orange, amb un 33,29%, 23,2% i 22,79%, respectivament, lideraven amb claredat el segment mòbil el març passat, seguides per la resta de petits operadors, amb un 13,84%, i Yoigo, amb un 6,88%.

Però, si bé el creixement interanual situa l'increment de les línies de telefonia mòbil a l'Estat en el 0,5%, l'intermensual abandona les dades positives i indica una caiguda del 0,9%. En dades interanuals, la progressió de grans i petits operadors dibuixa línies força divergents. Si els petits i els OMV aconseguien guanyar 1.735.840 clients, un 33,33%, en el període comprès entre el març del 2013 i el març del 2014, dues de les grans en perdien un bon nombre: Movistar en va restar 1.313.968, un 7,3%, i Vodafone, 840.688, un 6,7%. En aquest mateix període, Orange i Yoigo també van incrementar el nombre de línies, amb un 4,8% i un 5,5%, respectivament.

A més del baix preu, hi ha altres causes que condicionen la migració de clients cap als més petits. Una d'aquestes és la portabilitat: passar el número del mòbil d'una companyia a una altra, tràmit al qual estan obligades les empreses per petició dels clients, una qüestió que esdevenia gairebé impossible uns anys enrere.

La portabilitat

Segons l'informe de la CNMC, Movistar va perdre 195.169 línies el març passat per portabilitat i només en va atreure 97.883. L'altra gran operadora del mercat de l'Estat, Vodafone, va restar 131.195 línies i tan sols en va sumar 95.334 en el mateix període. Les OMV, en canvi, van haver de concedir la portabilitat a 58.888 línies però en van rebre 205.324 de noves. Al canvi de companyia, com a causa de la pèrdua de clients, s'hi suma la retirada de terminals gratuïts en compensació pels punts que s'acumulaven per l'ús de la línia, el servei d'atenció al client –molt criticat en uns i altres, i tant per tant, preu més baix– i les escasses diferències en els serveis d'operadors grans, petits i virtuals.

Retribució milionària

D'altra banda, segons va informar ahir Telefónica, la companyia rebrà de la seva filial brasilera –de la qual és la principal accionista, amb un 74%– un total de 62,37 milions d'euros en concepte d'interessos per capital propi. Telefónica Brasil repartirà 84,42 milions entre el seu accionariat.

LES XIFRES

33,29
per cent
del total de la quota de mercat va correspondre el març passat a Movistar.
0,9
per cent
va caure el març passat el nombre total de línies de telefonia mòbil a l'Estat.

La banda ampla s'escampa

La banda ampla –internet– va sumar un total de 60.595 línies el tercer mes d'aquest any, amb un creixement interanual del 6,1%, fins a registrar un total de 12,43 milions de línies a l'Estat, sobretot gràcies a les altes en fibra òptica a les llars, que van representar més del 73% de totes les línies noves. Segons l'informe de la CNMC, del total de línies del març, 5,72 milions pertanyien a Telefónica, que lidera el mercat espanyol, davant dels 2,16 milions de línies dels operadors de cable i dels 4,54 milions dels alternatius. Per tecnologia, 9,62 milions de línies són de DSL, de les quals 5,01 milions pertanyen a Telefónica, 4,6 milions, a operadors alternatius, i 2,05 milions a fibra òptica. A Catalunya, en el 52,2% de les llars que disposen de banda ampla, aquesta és de Telefónica, un percentatge que es redueix fins a un 48,5% a la resta de l'Estat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia