Economia

Fiasco en la privatització clau

Madrid ajorna fins al 2015 la venda del 28% d'Aena per defectes de forma

S'havia d'aprovar avui en el Consell de Ministres

Mas-Colell alerta la CE i la CNMV

“Marca Espanya” també en el procés de privatització parcial d'Aena. El govern espanyol va haver de fer ahir marxa enrere i va ajornar sense nova data l'oferta pública de venda (OPV) de fins al 28% de l'ens aeroportuari per un defecte de forma que el podria invalidar. El que havia de ser el projecte estel·lar de la ministra Ana Pastor no troba el moment d'enlairar-se i l'operació es retardarà fins a principi de l'any que ve, segons va confirmar el Ministeri de Foment.

El defecte de forma estaria relacionat amb l'auditor del gestor aeroportuari, l'empresa PricewaterhouseCoopers (PwC), i és que existeix el dubte tècnic sobre si la mateixa empresa auditora d'Aena pot emetre o no la carta de conformitat per a l'OPV –com ha passat ara– o si cal convocar un concurs públic. Tot indica que el govern espanyol ha optat per convocar el concurs en dates pròximes.

I és que la comissió de seguiment creada per supervisar el procés de privatització d'Aena –de la qual formen part els ministeris de Foment, Economia i Hisenda, a banda de l'Oficina Econòmica de la Presidència del Govern– ha hagut de consultar l'advocacia de l'Estat sobre la conveniència de convocar un concurs per triar l'empresa encarregada d'elaborar la carta de conformitat, un document que ha de validar la correcció de les xifres que figuraran en el fullet de sortida a borsa. I això és el que ha fet aturar el procés.

De totes maneres, ja fa dies que tot plegat cueja. La setmana passada ja estava previst que el Consell de Ministres hi donés l'aprovació i que la Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) n'autoritzés el fullet de l'operació, però finalment la comissió de seguiment creada per supervisar el procés de privatització ha decidit ajornar-la pel defecte de forma detectat. Dilluns el ministre d'Economia, Luis de Guindos, treia importància a la situació i ja atribuïa el retard a qüestions “de procediment que se solucionaran en els pròxims dies”.

La Generalitat adverteix

Diverses fonts apunten també a les fortes discrepàncies que l'operació genera, sobretot entorn de la banda de preus de les accions, que els mateixos bancs que les han de col·locar consideren molt alta. A banda, hi hauria problemes entre els diversos ministeris que tenen responsabilitats en el procés.

Per acabar-ho d'adobar, dimecres el conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, va enviar dues cartes a la Comissió Europea (CE) en què exposa els dubtes del govern sobre la privatització d'Aena i recorda que un informe de la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) va advertir que la privatització pot arribar a ser contrària a la directiva europea contra taxes aeroportuàries. En el document, el govern considera que la privatització “no permetrà la competència efectiva entre aeroports” i, per tant, podria perjudicar la competitivitat del Prat.

A més, Mas-Colell va enviar una tercera carta a la Comisión Nacional del Mercado de Valores en què demana a la seva presidenta, Elvira Rodríguez, que adverteixi els possibles inversors dels riscos que comporta l'operació.

En aquest sentit, Mas-Colell demana a la presidenta que informi els inversors de les deficiències que presenta el model unificat dels aeroports i li recorda l'informe de la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia del juliol passat, que ja avisava que la qualificació de tota la xarxa d'aeroports gestionada per Aena com a servei econòmic d'interès general (SEIG) estava poc justificada. En la mateixa carta, el conseller també informa la CNMV que el director general de Política i Promoció Econòmica de la Generalitat ha instat la Comissió Europea a pronunciar-se sobre l'adequació d'aquestes mesures a la normativa en matèria de competència i d'ajuts d'estat.

En les cartes enviades a Brussel·les, es manifesta la “inquietud” del govern i s'adverteix que la privatització del 49% d'Aena podria ser contrària a la normativa comunitària. Mas-Colell recorda que l'informe de la CNMC ja va posar en relleu que “el sistema de gestió en una xarxa condueix a subsidis encreuats entre aeroports”, de manera que “es tracta d'un sistema pel qual els més rendibles financen les pèrdues dels més deficitaris”. Un sistema, subratlla el titular d'Economia, que “comporta una sèrie d'implicacions des de l'òptica de la promoció de la lliure competència que han de ser considerades”.

LA FRASE

En un sistema en xarxa els rendibles financen les pèrdues dels més deficitaris
Andreu Mas-Colell
CONSELLER D'ECONOMIA

Privatitzar el 49% del capital

El projecte de privatització parcial d'Aena preveu la venda pública del 49% del capital de l'ens aeroportuari entre inversors institucionals, minoristes i socis de referència, mentre que l'Estat espanyol en continuaria mantenint el 51% restant.

La companyia ja té definit el seu nucli dur d'accionistes, que està format per la Corporación Financiera Alba (8%), el grup d'infraestructures Ferrovial (6,5%) i el fons britànic d'inversió The Children's Investment Fund (TCI), amb un 6,5%, que s'han compromès a pagar, respectivament, 53,33 euros, 48,66 euros i 51,60 euros per acció.

La resta del percentatge que es preveu privatitzar es divideix en tres trams: el minorista general, el tram per a treballadors i el d'inversors qualificats. En realitat, el 43% del capital que es vol privatitzar ja estaria venut, segons algunes fonts, després que els socis del nucli dur s'hi hagin compromès.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.