Economia

‘Smart shoppers' i mercat ‘contract'

La crisi ha provocat una transformació integral que abraça des de la producció fins a la manera de consumir

El consumidor té més control i poder sobre un producte per al qual demana qualitat i preu

La irrupció de la crisis en un sector tan atomitzat i tradicional com el del moble no només ha provocat la desaparició de pràcticament un 60 per cent de les empreses sinó una reconversió integral en tots els departaments. “La crisi ha tingut uns efectes que no podem oblidar, però jo crec que n'hem eixit reforçats en el sentit que la indústria del moble és cada vegada més eficient i capdavantera i coneix perfectament les regles d'un joc en què tot ha canviat”, indica Vicente Sales, d'Aidima.

La transformació del sector s'ha produït perquè s'ha passat d'una concepció tradicional enfocada a la producció de mobiliari per a la llar, a una visió molt més àmplia del mercat. “Quan parlem de mobles tots pensem en els que tenim a casa, però aquests són sols una xicoteta part, perquè si ho pensem bé, el moble està en pràcticament tots els àmbits de la vida diària: oficines, hotels, poliesportius, edificis públics... hi havia molts entorns i tendències de consum que no havia explorat el nostre mercat i en què ara ja ens hem fet un nom”, explica Sales.

Però no és sols el tipus de moble o de mercat el que ha canviat en l'última dècada. La transformació també ha arribat a la distribució, al client i al consumidor final. “El comerç actual d'hàbitat s'enfronta a dos gran reptes: el primer, la dificultat d'atraure compradors a les botigues perquè els pressupostos s'han reduït i ja no n'hi ha prou, d'exhibir el producte: cal generar una experiència de compra atractiva”, explica el portaveu d'Aidima. L'altre gran desafiament és que la crisi ha consolidat el comerç en línia, en què al client ja no li cal desplaçar-se a un espai físic per adquirir el producte. “Les botigues han de conviure amb estratègies de comerç mòbil, un camp en què cal treballar un poc més”, diu Sales.

L'altra gran transformació afecta el consumidor, que ara es denomina “comprador intel·ligent” (smart shopper), amb major control i poder sobre fabricants i comercials, cosa que no succeïa fa 7 anys. “Ara té la panera pel mànec. Intenta optimitzar al màxim el pressupost i per això és molt participatiu, actiu i busca mobles barats però de qualitat”, assegura. En l'altra banda hi hauria un consumidor encara més exigent i que ha donat lloc a tot un mercat contract, caracteritzat per un alt valor afegit, d'exclusivitat, disseny i recerca. “És el moble que demanen els millors arquitectes i interioristes per a hotels, creuers, residències oficials... I que, francament, ens està funcionament molt bé”, diu. I també queden vetes de mercat de moble clàssic amb clients molt específics.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia