Economia

El turisme de negocis deixa 87,6 milions a la demarcació

La despesa mitjana per congressista és de 733 euros en estades de tres dies

La majoria de visitants vénen acompanyats i fan activitats com ara visites turístiques o anar a comprar

Destaca el gran potencial de la demarcació per a aquest turisme

El turisme de negocis suposa un impacte de 87,6 milions d'euros a les comarques gironines, segons l'estudi que ha elaborat l'Institut d'Estudis Turístics (Insetur) de la Universitat de Girona encarregat pel Costa Brava Girona Convention Bureau, que aplega el Patronat de Turisme i les tres cambres de comerç gironines. El treball revela que 1.608 llocs de treball estan relacionats directament amb el turisme de negocis i situa en 733,2 euros la despesa realitzada per assistent, amb estades de poc més de tres dies de mitjana. Segons l'estudi, el potencial de creixement del turisme de negocis a les comarques de Girona és “molt elevat”, i destaca com a factors positius l'entorn i el preu.

Amb aquest treball, el primer que es fa de la demarcació, el sector turístic disposarà d'una primera anàlisi sobre quin és el pes del turisme de negocis i el perfil del visitant i, sobretot, “coneixerà dades sòlides per poder prendre decisions estratègiques ben fonamentades” per poder-lo potenciar, segons va explicar Ramon Ramos, director general del Patronat de Turisme.

Del total de la repercussió econòmica, “cal destacar que representa un impacte significatiu en el territori”, ja que del total de 87,6 milions d'euros, 60,8 milions provenen d'activitat directa i els 26,7 milions restants són impacte indirecte. Això representa que el pes relatiu del turisme de negocis de Girona a escala estatal és d'entre un 1,5% i un 2%, una xifra “força allunyada del 7% del turisme de vacances” però, segons els autors de l'estudi, és significativa tenint en compte que és un camp molt específic i d'aposta bastant recent.

L'estudi estableix que el perfil de l'assistent es troba entre 35 i 54 anys, la majoria –un 47%– procedent de Catalunya, un 21% de l'Estat espanyol i el 32% restant és del mercat internacional, “dada que posa de manifest l'esforç comercial realitzat pels agents del territori a àmbit internacional”. L'investigador del Laboratori Multidisciplinari de recerca en Turisme, Marc Grijalvo, va assegurar ahir que a la demarcació els visitants són una mica més joves que la mitjana estatal i que acostumen a aprofitar el viatge per desplaçar-se acompanyats, amb la parella o la família, i que per això l'estada també sol ser una mica més llarga que la de la mitjana habitual per congressos, que és de 3,06 dies en el conjunt de Catalunya i de 2,32 dies a l'Estat.

El treball constata que un 80% dels assistents s'allotgen en hotels de quatre estrelles, un 11% ho fan en hotels de tres estrelles, i un 3%, en allotjaments extrahotelers. Grijalvo també va voler remarcar que l'estudi revela que els visitants no es limiten a assistir a les jornades de treballo a l'hotel on s'allotgen, sinó que també passegen per la ciutat, van a dinar o a sopar i compren a les botigues gironines. “Això és important perquè vol dir que també generen impacte i despesa en altres àmbits”, va afirmar. La meitat dels assistents visiten la ciutat, dos de cada tres gaudeixen de l'oferta gastronòmica i van a comprar i un 16% consumeixen cultura o oci. Alguns també fan alguna escapada a la platja o practiquen algun esport. Per contra, entre les enquestes que es van fer als assistents en esdeveniments de negocis, cap d'ells va practicar el golf ni va fer enoturisme.

3,15
dies
és la durada de l'estada de l'assistent a la demarcació de Girona, lleugerament superior a la mitjana catalana.

LES XIFRES

47
per cent
dels assistents procedeixen de Catalunya; un 32%, del mercat internacional, i la resta, de l'Estat espanyol.
80
per cent
dels assistents s'allotgen en hotels de quatre estrelles i un 11%, en hotels de tres estrelles.

Un 73% dels esdeveniments es van celebrar en hotels

Imma Bosch

El volum més gran d'esdeveniments realitzats a la demarcació de Girona es concentra a les comarques del Gironès –Palau de Congressos– i el Baix Empordà –hotels–. Dels esdeveniments realitzats en hotels, el Baix Empordà continua destacant, seguit de l'Alt Empordà i la Selva. A la comarca de la Garrotxa, el total d'esdeveniments realitzats recull actes celebrats en hotels, però sobretot en espais singulars.

L'any passat a la demarcació es van fer un total de 560 esdeveniments professionals que van registrar 68.135 participants. Per tipologia d'esdeveniments, un 60% eren jornades, cursos o seminaris –que normalment tenen un menor format–; un 20%, convencions i incentius, i un 11%, congressos.

Un 73% d'aquests esdeveniments van tenir lloc en hotels, per davant dels que es van fer al Palau de Congressos, a la universitat i en espais singulars; “són els establiments hotelers el principal motor de l'activitat”, ja que s'hi van fer congressos i jornades de format més reduït. Tot i que a l'Auditori i el Palau de Congressos es van fer menys congressos que la resta de demarcació, un 60% del total de participants “van reunir-se en auditoris i palaus de congressos” que poden fer trobades amb formats més grans.

De les conclusions de l'estudi es desprèn que el turisme de negocis a les comarques gironines té un marge de creixement potencial molt elevat. Aprecia que els factors de competitivitat del turisme de negocis de la Costa Brava i el Pirineu de Girona són l'entorn i el preu, i que la destinació ha de trobar el seu nínxol d'especialització per abocar els recursos i esforços en la millora de l'oferta i la seva promoció i comercialització centrant-se en pocs mercats objectius.

El treball també menciona la bona posició en esdeveniments de petit format i també la posició a escala internacional que té la destinació, i l'ampli marge de millora de què disposa en el segment d'incentius.

La valoració dels visitants és alta

Globalment, la valoració que fan els visitants de negocis de la seva estada a la demarcació, segons va explicar el director d'Insetur, José Antonio Donaire, “és molt elevada” i se situa en un 4,32 sobre 5. “És una nota molt alta tenint en compte que aquest tipus de visitant acostumen a viatjar més i ho fan per feina, per tant, solen ser més exigents que els turistes de vacances”, va afirmar.

La bona nota afecta tant l'organització com també l'entorn, la qualitat de l'allotjament i les activitats d'incentius. Per contra, un dels elements que obtenen una nota inferior és el de la restauració.

Per Donaire, Barcelona és una oportunitat però també una amenaça. Costa Brava Pirineu de Girona no pot competir amb l'oferta de Barcelona, però sí que es pot aprofitar de la imatge de mercat de la ciutat. La demarcació ha de trobar el seu nínxol d'especialització, tant en les dimensions com en l'oferta complementària.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia