Dijous, 24 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Economia
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

El govern fa una defensa aferrissada dels Mossos i els pagesos no els denunciaran

Els manifestants que van ser detinguts estan imputats per atemptat contra l'autoritat i UP denuncia un rerefons polític

La delegada d'Interior, Hortènsia Grau, i al fons Sabaté durant la compareixença. Foto: Ò.M.J.

Algunes reaccions a la batussa entre pagesos i Mossos d'Esquadra van mirar de tancar ahir –en fals– el capítol dels incidents de dissabte a Reus, en la mesura en què Unió de Pagesos (UP) va anunciar que no portarà als jutjats l'actuació policial, tot i considerar-la desproporcionada i veure-hi un rerefons polític, i en el sentit que el govern i la majoria de partits van donar suport al cos policial, tot i que l'oposició va carregar fort contra els departaments d'Interior i Agricultura. El delegat del govern al Camp, Xavier Sabaté, va defensar sense matisos que la repressió de l'acció dels pagesos va ser del tot necessària i va anunciar que el govern no retirarà les denúncies contra els tres detinguts, que s'enfronten a imputacions greus per atemptat contra l'autoritat.

Els tres detinguts dissabte estan imputats per atemptat contra l'autoritat, per la qual cosa el Codi Penal preveu penes de fins a quatre anys de presó –tot i que es consideraria realment excepcional que algun dels tres pagesos ingressés a la presó per aquests fets–, i també per desordre públic, lesions i danys materials, a partir de dues denúncies –una interposada pels Mossos mateix i l'altra per part d'Agricultura i Ramaderia (DAR)– que el delegat del govern ja va aclarir ahir que no es retiraran. I és que UP, després d'anunciar, ja amb el cap més fred, que ha desestimat l'opció de dur la càrrega als jutjats, va demanar, a través del seu responsable d'organització Salomó Torres, que es retirin els càrrecs contra els pagesos. Ans al contrari, la resposta donada per Sabaté va atiar encara més el foc: «Es va atemptar contra bens públics i Catalunya és una nació amb una policia que ha de garantir la seguretat dels béns i les persones perquè si no ho fes se la criticaria i els ciutadans no ho entendrien», va afirmar Sabaté per referir-se a la càrrega policial. «Quan hi ha violència, malauradament s'ha de repel·lir de la mateixa manera», va justificar. El delegat fins i tot va quantificar els danys a l'edifici de l'estació analògica de Reus, on hi ha la seu del DAR, en uns 6.000 euros. «Els hauríem de pagar amb els impostos tots els catalans, però intentarem que se'n facin càrrec els responsables», va concloure.

Tant UP com els diputats de CiU al Parlament per Tarragona van demanar ahir la dimissió de Sabaté, a qui els pagesos insisteixen a fer responsable directe d'una càrrega «que va respondre a directrius polítiques que tenen per objectiu decapitar l'organització». Sabaté, en canvi, va qualificar de disbarat que la decisió de reduir els pagesos s'hagués pres des de la Delegació del Govern: «Els Mossos tenen instruccions clares des de l'acadèmia i és un cap de comandament amb prou criteri qui dóna ordres.»

Dimissió o estímul

«Estic satisfet de complir amb la meva obligació i, segons qui em demana la dimissió, encara m'estimula més», va reblar. Fins i tot va dir que l'agressió a un càmera de TV3 per part dels Mossos, tot i lamentar-la, s'hauria estalviat si el professional hagués portat un distintiu, com es va acordar després de les tenses manifestacions pel pla de Bolonya.

Sabaté acusa els dirigents del sindicat de «provocar»

En una intervenció especialment contundent, Sabaté va acusar directament ahir els dirigents d'UP al Camp de Tarragona d'incitar als actes violents. «Els sol·licitants d'una manifestació es comprometen que aquesta sigui pacífica i per tant després un bon dirigent sindical no pot rentar-se'n les mans i ha de condemnar els actes violents, cosa que no va passar», va començar exposant, per després preguntar-se per què «només» hi ha actes violents en les manifestacions que convoquen «alguns dirigents al Camp de Tarragona», amb referència inclosa a la crema de pneumàtics que van marcar les protestes contra les expropiacions de la C-14. «Potser hem estat massa temps sense dir les coses clares [...], però algú ha de respondre perquè consenten i fins i tot estimulen aquests actes amb el seu discurs», va acusar.

«Si no he agredit ningú, sí que podem parlar de detenció política»

Josep Carlos Vicente és membre de la comissió nacional permanent d'UP i un dels tres detinguts que van passar la nit de dissabte a diumenge al calabós. «Se'ns ha tractat com a detinguts, ni millor ni pitjor, tot i que diumenge vam estar des de les deu del matí fins a última hora esperant per declarar», va explicar Vicente, que assegura que durant la manifestació no va agredir ningú «conscientment»: «Si posar-se pel mig per intentar tranquil·litzar els ànims és agredir, doncs, això.» Vicente va ser detingut quan es va apropar a la comissaria per interessar-se pels altres dos pagesos retinguts, Anton Lluís i Joan Crusells, un dels quals, al seu torn, havia estat detingut en sortir de l'hospital, al qual va acudir amb una fractura al dit. «Si no he agredit ningú, podríem parlar de detenció política», va denunciar el dirigent d'UP, que tampoc no entén «l'aparent desinterès polític» a evitar que els pagesos passessin la nit a la presó, una qüestió que també va criticar ahir ERC al Camp. Sobre aquest aspecte, el delegat del govern al Camp va assegurar que la directora dels serveis territorials d'Interior, Hortènsia Grau, va demanar al jutge que accelerés el procés, cosa que, segons el mateix Sabaté, s'hauria aconseguit. Els dirigents territorials d'UP, de tota manera, insisteixen a assenyalar la «mala fe» de les detencions. «Si t'agafen in situ colpejant un agent, ho puc entendre, però, hores després, ja sabien a qui anaven a cercar», va declarar Josep M. Coll, redundant en la tesi de la detenció política.

El rerefons de tot plegat és el malestar que senten els pagesos pel «desgovern» del país en matèria agrària. Des d'UP es torna a acusar el conseller Llena d'haver permès que la crisi de preus «hagi arribat a un punt insostenible» i d'«incomplir les promeses d'oferir ajuda als productors més necessitats». Sabaté, novament combatiu amb els pagesos, retreu a UP que hagi trencat «unilateralment» el diàleg amb el govern, i convida el sindicat a restablir les negociacions.

L'oposició demana la compareixença de Saura i Llena al Parlament

CiU i el PP van entrar ahir al registre del Parlament les sol·licituds de compareixença del conseller d'Interior, l'ecosocialista Joan Saura, i del titular del DAR, el socialista Joaquim Llena, perquè informin dels incidents de dissabte. El diputat reusenc per CiU Carles Pellicer va manifestar que s'ha d'aclarir «qui va donar l'ordre d'actuar als agents», ja que considera que hi ha «certs dubtes» sobre això. El secretari general adjunt de la federació, Xavier Trias, i el secretari general d'UDC, Josep Maria Pelegrí, van imputar els incidents a «les polítiques erràtiques de seguretat del govern» i a la «insensibilitat» envers els problemes del camp català, retret que van elevar al president Montilla. «La pagesia està decebuda i abandonada», va incidir Pelegrí. Els convergents també demanen la dimissió de Xavier Sabaté com a delegat del govern al Camp de tarragona «per haver estat absent durant tots els fets de dissabte» i per les seves declaracions «de fatxenda». En canvi, van reafirmar «el màxim respecte cap al cos dels Mossos d'Esquadra». En aquest sentit, en canvi, el PP va titllar la càrrega policial d'«excessiva i desproporcionada», segons va qualificar-la la seva presidenta, Alícia Sánchez-Camacho.

Fins i tot Joan Ridao, secretari general d'ERC, soci del govern tripartit, va dir ahir que el dispositiu dels Mossos era «millorable» i que s'haurien d'haver enviat «més efectius». «Hi havia els necessaris per cobrir una manifestació que havia de ser pacífica», va respondre Sabaté. La federació d'ERC del Camp, en un to més conciliador, va fer una crida a la «responsabilitat» del col·lectiu de pagesos i al «diàleg» per resoldre la crisi del sector. Per la seva banda, el viceprimer secretari del PSC, Miquel Iceta, va rebutjar que dels incidents es derivi cap dimissió. Els socialistes van avalar tant Saura com Llena, que, tot i compartir la «necessitat i la urgència» d'uns preus justos per als pagesos, va afirmar que no es poden permetre les actituds violentes.

Darrera actualització ( Dimarts, 27 d'octubre del 2009 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Barcelona/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Barcelona

Asesor Comercial Financiero Barcelona

Fuerza Comercial Consultoria

23/05/12 17:58 - BARCELONA

Gestor telefònic de Cobraments

Abinitio Consulting

23/05/12 17:01 - BARCELONA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: Xiular l’himne d’Espanya és una falta de respecte?
Xiular l’himne d’Espanya és una falta de respecte?
 

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter