Diumenge, 27 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Cultura
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari
opinió

Terres entre metròpolis

Portada de la publicació.

Us presento un llibre de reflexió sobre el passat, el present i el futur del nostre territori. Es tracta de La Resclosa, la publicació periòdica del Centre d'Estudis del Gaià, que recull, en aquesta ocasió, el conjunt de ponències i comunicacions de les I Jornades d'Estudi i Difusió de les Terres del Gaià que van tenir lloc el novembre del 2008 al monestir de Santes Creus. S'ha editat amb el suport de la Diputació de Tarragona, els consells comarcals de l'Alt Camp, el Tarragonès i la Conca de Barberà, l'Ajuntament de Vila-rodona i l'Institut Ramon Muntaner.

Un any després de les Jornades, a la sala d'actes del Casal de Vila-rodona, es va presentar, de la mà del geògraf de la Universitat Rovira i Virgili (URV) Sergi Saladié, el treball resultant.

Els promotors de l'obra, que té poc més de 300 pàgines, engeguen ara una gira de presentacions pels diferents pobles per donar a conèixer aquesta iniciativa. Sens dubte és una eina que servirà al quasi centenar de persones que van assistir a les I Jornades però també al conjunt d'entitats i administracions preocupades per l'esdevenidor d'aquests municipis que queden enmig de l'expansió metropolitana de Barcelona i l'àrea d'influència de Tarragona.

Una de les tesis que comparteixen les diferents plomes que hi escriuen és que el model estès en aquests darrers anys, basat en el totxo, l'urbanisme difús i l'abandó de l'agricultura, són tendències caduques que no ens han aportat una millor qualitat de vida. Caldrà aprofitar el potencial patrimonial que tenim, diversificar l'economia, garantir llocs de treball al territori per tal que no fugin cervells cap altres centres més dinàmics i planificar molt bé què volem ser en els propers anys.

L'alternativa a aquesta proposta és la que tenim a damunt la taula: infraestructures dissenyades a quilòmetres lluny d'aquí, que no responen a les nostres necessitats, sobreexplotació del litoral i abandó d'una bona part del territori. Enric Tello, Jordi Blay, Josep Santesmases, Joan Carles Blanch, Hèctor Hernández, Toni Bara, Ramon Ferré, Jordi Pagès, Pau Plana i Antoni Gavaldà són alguns dels autors que hi trobareu.

La idea de fer les Jornades, que tindran una segona edició el dia 20 de març del 2010 a Salomó, va sorgir en un dels fòrums per les Terres del Gaià que es van celebrant periòdicament per aquests municipis. El proper Fòrum és a les Piles, a la Baixa Segarra, el 28 de novembre. Aquests espais de debat estan oberts a tothom. De ben segur que s'aniran perfilant noves idees i punts de trobada que ajudaran els municipis d'aquest tros de món a tenir una millor qualitat de vida.

Títol: La Resclosa, núm. 13, 2009.
Edita: Centre d'Estudis del Gaià
Direcció: Josep Santesmases i Ollé
Darrera actualització ( Dimecres, 18 de novembre del 2009 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
L'Esglésis ha de pagar l'Impost de Béns Immobles com la resta de ciutadans?
 

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter