Jaume Melendres va morir ahir al matí, quan era imminent el seu retorn com a director d'activitats culturals de l'Institut del Teatre de Barcelona. Nascut a Martorell el 1941, havia tingut un vessament cerebral feia un mes, del qual ja semblava recuperat. Divendres va assistir a una lectura dramatitzada al teatre Kursaal de Manresa en què va coincidir amb el director Joan Castells. Previsiblement es farà algun acte de comiat demà en un tanatori de Barcelona encara per concretar a l'hora de tancar aquesta edició.
Melendres va ser un dramaturg influenciat pel compromís de Bertolt Brecht, com un bon grup d'autors dels setanta, que es van veure arraconats primer per la moda de la creació col·lectiva (apareixien companyies com Comediants o Els Joglars) i, posteriorment, per uns gestors teatrals que es val alinear amb la transició i no amb la intransigència política d'autors d'aquell grup. Va guanyar el premi Josep Maria de Sagarra amb Defensa índia de rei (1966), una peça estrenada al Romea, com recordava ahir Castells, que va tenir problemes amb la censura perquè els colors de l'escenografia «recordaven els colors de la República». Per Castells, la labor de periodista al Tele/exprés de Melendres era molt seguida. Economista de formació, va fer les primeres estadístiques objectives d'assistència de públic als teatres. De fet, el seu viatge a París, els anys seixanta, per raons d'estudi, el va acostar al teatre francès de l'època (Sartre, Camus) que el van fer un gir en la seva vida professional. L'interès d'introduir el teatre que es feia a Europa a Catalunya va ser un altre motiu pel qual va ser un referent pel col·lectiu. L'amic de Melendres i director Herman Bonnín en destaca «la seva capacitat de sacsejar aigües somortes; era un generador d'idees combatiu».
Com a pedagog, Castells en destaca el llibre La teoria dramàtica (2006) publicat per la col·lecció de l'Institut del Teatre: «Una referència mundial perquè hi va introduir els 32 anys de classes.» Melendres va ser el director de l'última edició del Festival de Titelles i Teatre Visual i era un defensor de les arts parateatrals.
































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.