El Museu de Ciències Naturals de Barcelona ha començat un procés de reconversió que culminarà, a principi del 2011, amb l'obertura d'un nou equipament a l'edifici Fòrum, rebatejat ara com Espai Blau, que tindrà categoria de museu nacional. El futur Museu Nacional d'Història Natural de Catalunya, que impulsen conjuntament la Generalitat i l'Ajuntament, aspira a competir amb els grans museus de ciències naturals del món, especialment amb els de Londres, París, Nova York i San Francisco.
Des que, al maig, la Generalitat i l'Ajuntament van signar un pacte per fer un front comú en alguns equipaments culturals, el projecte del Museu Nacional d'Història Natural ha anat agafant forma i contingut.
Els arquitectes Herzog & de Meuron, els pares de l'edifici Fòrum, han dialogat de nou amb aquesta referència arquitectònica de la Barcelona contemporània per tal de cenyir el triangle equilàter a les necessitats, i no només les bàsiques, d'un museu de ciències naturals avançat que girarà entorn d'una gran exposició permanent, Planeta Vida, que narrarà la història de l'evolució de la vida i del planeta des dels seus orígens fins avui, explicarà com és avui el planeta i tractarà temes concrets de la natura que han tingut un significat crucial per a l'evolució. En 3.000 m², Planeta Vida aspira a ser la referència internacional de la teoria Gaia, és a dir, el concepte d'un planeta viu que crea vida i, al seu torn, és transformat per la vida.
El biòleg Ricard Guerrero és el principal artífex d'aquest discurs expositiu. Guerrero assegura que serà «molt diferent» de les habituals descripcions de l'evolució de la Terra i dels éssers vius que es troben en altres museus. La principal diferència és que al museu de Barcelona s'hi explicarà de manera integrada fenòmens descrits fins ara com a compartiments totalment separats de diferents ciències (geologia, zoologia, botànica, microbiologia, ecologia, climatologia). L'exposició permanent serà la joia del museu; conviurà amb un espai per a exposicions temporals (1.000 m²), una sala d'actes, una botiga i un restaurant, entre altres serveis.
Altres seus del museu
El Museu de Ciències Naturals de Barcelona s'està preparant amb l'entrada en escena del futur museu nacional. El Museu Martorell, la seu històrica de les col·leccions de geologia, tancarà les portes el 10 de gener i reobrirà amb una exposició permanent sobre la història de la cultura científica a Barcelona. El Castell dels Tres Dragons, dedicat a la zoologia, també tancarà la seva exposició permanent el 10 de gener i provisionalment farà de la reserva de les col·leccions que no estiguin exposades a l'Espai Blau; també serà la seu dels projectes de recerca. L'accent provisional és clau, ja que la Generalitat construirà en un futur un altre edifici per a aquests dos usos, de manera que el Castell dels Tres Dragons quedarà alliberat del tot. Pel que fa al Jardí Botànic i l'Institut Botànic, situats a Montjuïc, ja se'n va abordar la renovació el 1999 i el 2003, respectivament.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.