Dijous, 24 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Cultura
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

El museu del còmic i la il·lustració de Catalunya serà una realitat l'any 2012

L'equipament, situat en una fàbrica a primera línia de mar a Badalona, tindrà una col·lecció permanent

L'alcalde de Badalona, Jordi Serra, i el conseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras, ahir amb l'edifici del futur museu i al fons Foto: GABRIEL MASSANA.

El museu del còmic i la il·lustració de Catalunya (MCIC) vol convertir-se en un espai de referència internacional i que aplegui obra gràfica d'autors catalans, treballs publicats per editorials del país i de creadors d'arreu del món que destaquin per la seva qualitat. Aquestes són les línies mestres del pla director que fixa quins són els objectius i les pautes de treball del futur equipament que s'emplaçarà a Badalona. El conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, i l'alcalde de Badalona, Jordi Serra, van signar ahir el conveni de col·laboració que serveix de punt de partida per a la creació de l'equipament. Tresserras va anunciar la voluntat que el museu obri el 2012, però va reconèixer que el departament no disposa ara de tot el finançament.

El museu tindrà una superfície de 4.000 metres quadrats dels quals 1.275 es destinaran a espais expositius, 1.200 a magatzem, 230 a espais formatius, 230 al centre de documentació i 230 més a l'auditori. Està previst que l'equipament tingui una exposició permanent que s'anomenarà Tresors del còmic i la il·lustració, hi seguirà un discurs cronològic i mostrarà l'evolució històrica del còmic nacional, estatal i internacional. Hi haurà espais per a tres exposicions temporals que es podran fer de forma simultània i que tindran ritmes i continguts diferents. Una d'elles estarà dedicada a les noves tecnologies en el terreny de la creació i la reproducció de la imatge, un dels aspectes en què pretén incidir el museu. L'altre inclourà temes de caràcter transversal amb capacitat d'atracció de grans públics i una tercera servirà per retre homenatge als creadors de reconegut prestigi. L'equipament també tindrà botiga, que serà una llibreria especialitzada en les darreres novetats de còmics i productes de marxandatge propi, i una cafeteria restaurant.

El pressupost de l'equipament és d'11,4 milions d'euros dels quals 8 van a càrrec de la Generalitat de Catalunya i la resta els posa l'Ajuntament de Badalona per a les tasques de consolidació i recuperació de l'edifici. Les previsions són que el museu pugui entrar en funcionament l'any 2012 i perquè això sigui possible les tasques de consolidació es faran paral·leles a la creació del consorci de gestió de l'equipament, l'elecció de la direcció i l'elaboració del pla museològic i del projecte museogràfic.

El conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, va destacar durant l'acte de signatura del conveni per a la creació del museu la importància de la tradició industrial i cultural del món del còmic a Catalunya, i va assegurar que la posada en funcionament del MCIC «és una aposta per un sector que ha estat històricament menystingut». Tresserras va remarcar la voluntat i el compromís per desenvolupar el museu tot i que va reconèixer que a hores d'ara el seu departament no disposa de tot el finançament necessari per tirar-lo endavant. Pel que fa als continguts de l'equipament, Tresserras es va mostrar confiat que hi haurà nombrosos col·leccionistes privats que hi col·laboraran i sumaran les seves aportacions a les que puguin arribar procedents de l'Arxiu Nacional de Catalunya i els fons hemerogràfics de la Biblioteca de Catalunya. «Ja s'han posat en contacte amb nosaltres diversos col·leccionistes que ens han manifestat la seva predisposició a cedir material al museu», hi va afegir. Eduard Voltas, secretari de Cultura de la Generalitat, va explicar que la comissió encarregada de redactar el pla de treball del MCIC, que ha estat formada pel Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació i representants del sector, serà també la responsable del pla museològic que ha de definir els continguts de la col·lecció del museu. En el pla director es recull que es prioritzarà l'adquisició de grans tresors del còmic mundial amb atenció especial als autors i a les publicacions catalanes, amb l'objectiu d'aconseguir una col·lecció gràfica representativa de l'evolució històrica del còmic i de la il·lustració a Catalunya.

El tramvia arribarà fins a la porta del nou equipament

Les obres a l'antiga fàbrica que ha d'acollir el museu començaran aquest mateix any. L'edifici modernista de la Companyia Auxiliar del Comerç i la Indústria (CACI), situat a primera línia de mar, necessita un treball de consolidació estructural i de construcció d'una nova coberta –la que hi ha a hores d'ara està en condicions molt precàries– que es tirarà endavant a través del finançament aportat pels fons estatals per a l'ocupació i la sostenibilitat local (FEOSL), la segona tanda del pla Zapatero. El treballs tenen un pressupost de 3,4 milions d'euros i constitueixen la partida més important d'aquest fons a Badalona per aquest any. Està previst que les obres comencin abans de l'estiu, quan estigui enllestida la redacció del projecte i s'hagi licitat l'obra. Els treballs de consolidació haurien d'estar acabats a final d'aquest 2010 perquè aquesta és una de les condicions que marquen els FEOSL.

Durant la signatura del conveni, l'alcalde de Badalona, Jordi Serra, va assegurar que el museu «és molt benvingut a Badalona». L'alcalde va destacar la importància que té per a la ciutat «salvar un edifici que forma part del patrimoni», referint-se a la CACI, i va explicar que amb l'arribada del museu a Badalona «apareixerà a la ruta cultural». El regidor de Cultura i Patrimoni, Mateu Chalmeta, va remarcar l'interès de la ciutat a participar de manera activa en la gestió a través de la constitució d'un consorci integrat per l'Ajuntament de Badalona i el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. «Badalona no vol viure d'esquena al museu i per això volem sumar esforços.» Tot i així, el regidor va voler deixar clar que es tracta d'un museu amb continguts que aniran molt més enllà de l'àmbit local, «de referència internacional«, va dir,

Jordi Serra va enumerar les millores pendents a la zona on s'emplaça el museu i va destacar l'inici imminent de les obres d'allargament del passeig Marítim per davant del futur equipament, que han de començar abans de l'estiu. A més, l'alcalde es va mostrar convençut que la instal·lació del museu del còmic i la il·lustració a la CACI «ajudarà a aconseguir l'allargament de la línia del tramvia que a hores d'ara acaba a l'estació de Renfe de Sant Adrià de Besòs». Serra assegura que la voluntat municipal és que el tramvia arribi fins el museu i tingui dues noves parades, una a l'altura del port de la ciutat i una altra a l'entrada del nou equipament cultural. A més, va explicar que quan el museu obri portes la nova línia 10 de metro també serà una realitat.

Darrera actualització ( Dijous, 21 de gener del 2010 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Barcelona/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Barcelona

Asesor Comercial Financiero Barcelona

Fuerza Comercial Consultoria

23/05/12 17:58 - BARCELONA

Gestor telefònic de Cobraments

Abinitio Consulting

23/05/12 17:01 - BARCELONA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: Xiular l’himne d’Espanya és una falta de respecte?
Xiular l’himne d’Espanya és una falta de respecte?
 

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter